Seat Toledo (1991 – 2004)

Jerzy Kozierkiewicz
Fot. Wojciech Kołatek: Seat Toledo II gerenacji dość obficie występuje na rynku aut używanych.
Fot. Wojciech Kołatek: Seat Toledo II gerenacji dość obficie występuje na rynku aut używanych.
Seat Toledo to udany model, najbardziej pasujący dla czteroosobowej rodziny. Dotyczy to aut pierwszej i drugiej generacji.

Seat Toledo to udany model, najbardziej pasujący dla czteroosobowej rodziny. Dotyczy to aut pierwszej i drugiej generacji.

 

Nadwozie
Fot. Wojciech Kołatek: Seat Toledo II gerenacji dość obficie występuje na rynku aut używanych.
Fot. Wojciech Kołatek: Seat Toledo II gerenacji dość obficie występuje na rynku aut używanych.

 

Na rynku wtórnym są dostępne Seaty Toledo I i II generacji. Pierwsza generacja tego modelu (1991 – 1999) ma nadwozie typu liftback z dużą tylną klapą bagażnika. Nadwozie jest nieco kanciaste, pojazd trochę niedopracowany, ale niezmiernie funkcjonalny. W drugiej generacji (od 1999 r.) występuje nadwozie typu sedan o ładnych, zaokrąglonych kształtach, z lepszym zawieszeniem, ale mniej funkcjonalny od poprzednika. Wnętrze Seata Toledo jest obszerne i wygodne, nawet dla pięciu osób. Kokpit – zaprojektowany spokojnie i czytelnie, ale z dużą ilością szarości – w zależności od rocznika ma kilka wersji stylistycznych, czym młodszy tym więcej zaokrągleń. Zmianie ulegał też kształt kierownicy. W starszych modelach, szczególnie z silnikiem 1,6 l, jest sporo aut bez wspomagania układu kierowniczego. Nie ma też poduszek powietrznych dla kierowcy. W II

Fot. Wojciech Kołatek: W drugiej generacji Toledo wykorzystano nadwozie typu sedan.
Fot. Wojciech Kołatek: W drugiej generacji Toledo wykorzystano nadwozie typu sedan.

generacji Toledo znacznie poprawiono wykończenie wnętrza i jakość zastosowanych materiałów.

 

Toledo obydwu generacji ma bardzo obszerny bagażnik. W pierwszej, gdzie bardzo łatwy dostęp do wnętrza zapewnia podnoszenie pokrywy wraz z tylną szybą, jego pojemność wynosi 550 l. W drugiej generacji bagażnik ma 500 l i mniejszy otwór załadunkowy.

 

Silniki  

 

Wybór silników jest duży. Sprzedawane w Polsce Toledo I generacji miało ich siedem: cztery benzynowe i trzy diesle. Najsłabszym był benzynowy silnik 1.6i 8V o mocy 75 KM, najmocniejszy – 2.0i 16V 150 KM. Diesle miały pojemność 1,9 l w trzech wariantach mocy. Toledo II generacji oferowane było z ośmioma silnikami – cztery benzynowe, z najmocniejszym 2.3 V5 170 KM i trzy diesle. Podobnie jak poprzednio, miały pojemność 1,9 l i moce: 90 KM, 110 KM i 150 KM.

Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze Toledo II generacji jest dość przyzwoicie wykonane i nie wykazuje oznak zużycia eksploatacyjnego.
Fot. Wojciech Kołatek: Wnętrze Toledo II generacji jest dość przyzwoicie wykonane i nie wykazuje oznak zużycia eksploatacyjnego.

Wszystkie jednostki napędowe Toledo pochodzą od Volkswagena. Przy prawidłowej eksploatacji i serwisowaniu generalnie nie ma z nimi kłopotów.

 

Eksploatacja

 

Na rynku jest sporo wersji Toledo z różnych roczników. Różnią się one nie tylko zewnętrznie, ale także wyposażeniem seryjnym. Wszystkie modele od 1993 r. miały już katalizatory. Od roku 1994 w sprzedaży były już tylko auta z silnikami o zasilaniu wtryskowym z katalizatorem.

 

Na co narzekają użytkownicy?  W starszych modelach na korodujące nadwozie, nietrwały układ wydechowy, zbyt szybkie zużywanie się amortyzatorów. Trafiają się też awarie układu

Fot. Wojciech Kołatek: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Wojciech Kołatek: Tablica przyrządów jest czytelna.

elektrycznego. W Toledo II generacji usterek jest już znacznie mniej. Nadal jednak pojawiają się kłopoty z zawieszeniem – częściej trzeba wymieniać niektóre elementy, bywają awarie przepływomierza, sondy lambda oraz cewek. Natomiast druga generacja ma dobrze zabezpieczone nadwozie przed korozją.

 

Iberia Motor Company S.A., importer marki Seat, sprzedawał model Toledo (I i II generacji) od 1993 r. do 2004 r.  Łącznie nabywców znalazło 12 602 egzemplarze. Największa sprzedaż była w 2001 r. i wyniosła 1924 sztuki. Używane Toledo oferowane na naszym rynku pochodzą z sieci importera i prywatnego importu. Można trafić nawet na auta z pierwszego roku produkcji. Spora część egzemplarzy, przede wszystkim z starszych roczników, jest przystosowana do zasilania gazem. Przy kupnie takich modeli warto dokładniej sprawdzić stan silnika.

  

Wady:                                                             

- gorsza jakość wykonania I generacji,

- mało wytrzymałe zawieszenie,

- mało miejsca z tyłu na nogi.

 

Zalety:

- wygodne auto rodzinne,

- bogaty wybór silników,

- nie ma problemu z częściami zamiennymi

 

Ważniejsze daty z historii modelu:

 

1991 – premiera Toledo I generacji (marzec)

1995 – face lifting modelu; unowocześnienie linii nadwozia

1999 – wprowadzenie II generacji Toledo

2000 – wprowadzenie silnika 2,3 V5 170 KM (grudzień)

2003 – pojawia się silnik 1.8 turbo o mocy 180 KM

 

Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł)*

 

Silnik

1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

1.6

7,7-10,0

8,4-10,5

10,9-13,9

10,2-11,5

12,1-17,5

13,9-17,6

17,9-28,6

25,9-30,1

27,5-35,6

35,9-37,9

36,9-40,9

44,9-47,9

1.8

4,9-10,8

7,9-9,9

6,9-13,5

14,2

-

-

24,9-29,9

22,5-30,4

36,9

36,9

39,9

    -

2.0

8,0-10,9

8,9-12,5

8,5-14,0

12,9-13,5

-

-

21,9

33,2

    -

42,0

-

-

2.3

-

-

-

-

-

-

26,5

31,5

-

-

-

-

1.9

diesel

7,9-14,6

7,7-12,7

9,4-11,9

10,9-15,9

14,8-22,5

14,9-21,5

19,5-30,2

27,5-39,9

33,9-41,9

42,5-47,7

43,9-61,0

    -

*  na podstawie ofert internetowych

 

Wybrane dane techniczne niektórych modeli*

 

Toledo I generacji

 

Silnik

1.6i 8V

1.8i 8V

2.0i 8V

2.0i 16V

1.9 D

1.9 TD

1.9 TDI

Pojemność

skokowa (cm³)

1595

1781

1984

1984

1896

1896

1896

Moc

(KM/obr/min)

75/5500

90/5500

116/5400

150/6000

64/4400

90/4000

110/4000

Maksymalny

moment obr.

(Nm/obr/min)

125/2600

145/2700

166/2600

180/4500

124/2000

202/1900

235/1900

Prędkość

Maksymalna

(km/h)

170

182

198

218

158

180

193

Przyspieszenie

0-100 km (s)

13,3

12,0

10,1

8,4

17,9

12,7

11,2

Zużycie

Paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

5,9/10,6

5,6/8,7

6,3/11,2

6,5/11,9

4,8/8,0

4,3/6,5

4,1/6,6

Objętość

Bagażnika

(dm³)

550

Długość/

szerokość/

wysokość

(mm)

4320/1660/1460

Masa

własna (kg)

1070

1070

1125

1185

1095

1150

1170

 

Toledo II generacji

 

Silnik

1.6 16V

1.8 20V

1.8 20VT

2.3 V5

1.9 TDI

1.9 TDI

1.9 TDI

Pojemność

skokowa (cm³)

1595

1781

1781

2324

1896

1896

1896

Moc

(KM/obr/min)

105/5700

125/6000

180/5500

170/6000

90/3750

110/4150

150/4000

Maksymalny

moment obr.

(Nm/obr/min)

148/4500

170/4200

235/1950

225/3500

210/1900

235/1900

320/1900

Prędkość

Maksymalna

(km/h)

192

200

229

225

180

193

215

Przyspieszenie

0-100 km (s)

10,9

10,5

8,0

8,6

13,0

11,2

8,9

Zużycie paliwa

trasa/miasto

(l/100 km)

5,5/6,9/9,3

6,4/8,4/11,8

6,5/8,4/11,7

6,6/8,7/12,4

4,2/5,0/6,7

4,1/5,0/6,6

4,3/5,3/7,1

Objętość

bagażnika

(dm³)

500

Długość/

szerokość/

wysokość (mm)

4439/1742/1436

Masa własna (kg)

1150

1150

1150

1310

1245

1270

1310

         

* - na podstawie danych producenta

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty