Seat Toledo 1.8T 20V Top Sport

Jacek Dobkowski
Przynależność do wielkiej rodziny Volkswagena daje możliwość wybierania silnika z szerokiej gamy niemieckiego producenta. Stąd 180 koni w Toledo.

Seat Toledo 1.8T 20V Top Sport

Fot. Tomasz Radzik

Można narzekać, że tylne zawieszenie Toledo to belka skrętna, tak samo jak w Golfie IV. Jednak gdy taki, dość prosty konstrukcyjnie, układ dopieści się i rozsądnie utwardzi, efekty mogą przejść oczekiwania. W Toledo 1,8T 20V Top Sport trzymanie się drogi zasługuje na wysokie oceny. Może przeszkadzać jedynie podsterowne wyjeżdżanie przodem na ciasnych zakrętach. Zapewne zostanie to wyeliminowane w Toledo trzeciej generacji, który weźmie płytę podłogową z Golfa V. A z tyłu w Golfie V jest lepsze zawieszenie - wielowahaczowe. Zanim nastąpi ta pokoleniowa zmiana, nikt nie ma prawa mówić, że prowadzenie 180-konnego Toledo sprawia kłopoty.
Rozsądnie zostały dobrane siły na pedale sprzęgła. Jest on trochę twardszy niż w "zwykłym" Toledo.
Coś dla ścigantów
Toledo z tym silnikiem może zadowolić statecznego biznesmena, który potrzebuje szybkiej, podróżnej limuzyny, a także młodego szpanera. Auto posiada kontrolę trakcji (wchodzi ona w skład stabilizacji toru jazdy ESP), jednak jej ustawienie jest takie, że można zapiszczeć oponami przy szybkim starcie.
Droga skóra
Skórzana tapicerka to, w przypadku popularnych producentów, zazwyczaj wydatek 5-7 tysięcy złotych. Seat żąda o wiele więcej, aż 12 tysięcy. Dlatego kupione w polskim salonie Toledo ze skórą to prawdziwy biały kruk. Na usprawiedliwienie hiszpańskiej marki i jej polskiego importera dodajmy, że kupuje się od razu tzw. "pakiet skórzany". Siedzenia są pokryte skórą i alcantarą, boczki drzwi skórą, oba przednie fotele mają elektryczną regulację.
Klony
180-konny benzyniak jest montowany w Skodzie Octavii RS, przednionapędowej jak opisywane Toledo. Można też kupić w naszym kraju Seata Leona z tym "sercem", także z napędem obu osi, co kosztuje dodatkowo 19 tys. zł. Najszybszy Golf IV GTI Exclusive również ma pod maską ten motor. Do listy 180-konnych pochodnych Golfa IV dołączmy jeszcze poprzednią generację Audi A3.
Zresztą z tej benzynowej siłowni da się fabrycznie wycisnąć jeszcze więcej: 210 i nawet 225 koni. Tyle rozwija w jednej z wersji Audi TT 1,8T 4x4 oraz Seata Leona 1,8T Cupra R.
Nadwozie

  • jakość wykonania poszczególnych elementów i ich montażu
  • automatyczna klimatyzacja to standard
  • długie, wygodne siedziska foteli
  • podpórka pod lewą stopę kierowcy stanowi wzór ergonomii
  • komputer pokładowy: dwa zakresy, chodzi w obie strony
  • seryjne radio z odtwarzaczem CD
  • maska silnika podnosi się na siłowniku
  • "wyraźne" ograniczniki otwarcia drzwi
    - jak w wielu nowoczesnych sedanach nie widać bagażnika przy cofaniu
    - niski otwór bagażnika, nie można załadować wysokich pakunków
    - raczej mało miejsca na kolana z tyłu

Seat Toledo 1.8T 20V Top Sport

Silnik 1,8 T 180 KM napędza również
Skodę Octavię RS
Fot. Tomasz Radzik

Silnik

  • znakomita dynamika, po każdym naciśnięciu gazu
  • dzięki krótkim przełożeniom nie traci siły przy wysokich prędkościach jazdy
    - nigdzie nie ma oznaczenia informującego o mocy
    Zachowanie na drodze
  • przyjemnie utwardzone zawieszenie
  • seryjny system stabilizacji toru jazdy ESP
  • bardzo wysoka prędkość maksymalna
  • auto jest niewrażliwe na asfaltowe koleiny
    - za duża podsterowność na szybko przejeżdżanych, ciasnych łukach
    Podsumowanie
    Takimi modelami, jak 180-konne Toledo, Seat udowadnia, że nie na darmo jest uważany za usportowioną markę w imperium Volkswagena.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie