![]() |
Fot. Tomasz Radzik |
Można narzekać, że tylne zawieszenie Toledo to belka skrętna, tak samo jak w Golfie IV. Jednak gdy taki, dość prosty konstrukcyjnie, układ dopieści się i rozsądnie utwardzi, efekty mogą przejść oczekiwania. W Toledo 1,8T 20V Top Sport trzymanie się drogi zasługuje na wysokie oceny. Może przeszkadzać jedynie podsterowne wyjeżdżanie przodem na ciasnych zakrętach. Zapewne zostanie to wyeliminowane w Toledo trzeciej generacji, który weźmie płytę podłogową z Golfa V. A z tyłu w Golfie V jest lepsze zawieszenie - wielowahaczowe. Zanim nastąpi ta pokoleniowa zmiana, nikt nie ma prawa mówić, że prowadzenie 180-konnego Toledo sprawia kłopoty.
Rozsądnie zostały dobrane siły na pedale sprzęgła. Jest on trochę twardszy niż w "zwykłym" Toledo.
Coś dla ścigantów
Toledo z tym silnikiem może zadowolić statecznego biznesmena, który potrzebuje szybkiej, podróżnej limuzyny, a także młodego szpanera. Auto posiada kontrolę trakcji (wchodzi ona w skład stabilizacji toru jazdy ESP), jednak jej ustawienie jest takie, że można zapiszczeć oponami przy szybkim starcie.
Droga skóra
Skórzana tapicerka to, w przypadku popularnych producentów, zazwyczaj wydatek 5-7 tysięcy złotych. Seat żąda o wiele więcej, aż 12 tysięcy. Dlatego kupione w polskim salonie Toledo ze skórą to prawdziwy biały kruk. Na usprawiedliwienie hiszpańskiej marki i jej polskiego importera dodajmy, że kupuje się od razu tzw. "pakiet skórzany". Siedzenia są pokryte skórą i alcantarą, boczki drzwi skórą, oba przednie fotele mają elektryczną regulację.
Klony
180-konny benzyniak jest montowany w Skodzie Octavii RS, przednionapędowej jak opisywane Toledo. Można też kupić w naszym kraju Seata Leona z tym "sercem", także z napędem obu osi, co kosztuje dodatkowo 19 tys. zł. Najszybszy Golf IV GTI Exclusive również ma pod maską ten motor. Do listy 180-konnych pochodnych Golfa IV dołączmy jeszcze poprzednią generację Audi A3.
Zresztą z tej benzynowej siłowni da się fabrycznie wycisnąć jeszcze więcej: 210 i nawet 225 koni. Tyle rozwija w jednej z wersji Audi TT 1,8T 4x4 oraz Seata Leona 1,8T Cupra R.
Nadwozie
- jakość wykonania poszczególnych elementów i ich montażu
- automatyczna klimatyzacja to standard
- długie, wygodne siedziska foteli
- podpórka pod lewą stopę kierowcy stanowi wzór ergonomii
- komputer pokładowy: dwa zakresy, chodzi w obie strony
- seryjne radio z odtwarzaczem CD
- maska silnika podnosi się na siłowniku
- "wyraźne" ograniczniki otwarcia drzwi
- jak w wielu nowoczesnych sedanach nie widać bagażnika przy cofaniu
- niski otwór bagażnika, nie można załadować wysokich pakunków
- raczej mało miejsca na kolana z tyłu
![]() |
Silnik 1,8 T 180 KM napędza również Skodę Octavię RS Fot. Tomasz Radzik |
Silnik
- znakomita dynamika, po każdym naciśnięciu gazu
- dzięki krótkim przełożeniom nie traci siły przy wysokich prędkościach jazdy
- nigdzie nie ma oznaczenia informującego o mocy
Zachowanie na drodze - przyjemnie utwardzone zawieszenie
- seryjny system stabilizacji toru jazdy ESP
- bardzo wysoka prędkość maksymalna
- auto jest niewrażliwe na asfaltowe koleiny
- za duża podsterowność na szybko przejeżdżanych, ciasnych łukach
Podsumowanie
Takimi modelami, jak 180-konne Toledo, Seat udowadnia, że nie na darmo jest uważany za usportowioną markę w imperium Volkswagena.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?