Seat Toledo 1,6 16V 100 KM

(ms)
Seat Toledo jest bardzo bliskim krewniakiem VW Golfa/Bory oraz Skody Octavii - prawie 70 proc. elementów ma wspólnych z tymi modelami.

Wszystkie one zostały zbudowane na tej samej płycie podłogowej.

Seat Toledo 1,6 16V 100 KM

Toledo mierzący 444 cm długości jest o 29 cm dłuższy niż Golf i o 7 cm krótszy niż Octavia. Pozostałe wymiary - szerokość 174 cm, wysokość 143 cm i rozstaw osi 251 cm odpowiadają niemal dokładnie rozmiarom spod znaku VW i Skody.
Silniki jakimi może dysponować Toledo także są znane z oferty VW, a ich zestaw w dużym stopniu odpowiada temu, jakimi dysponują VW Bora i Skoda Octavia. Można w pewnym przybliżeniu powiedzieć, że Skoda Octavia, Seat Toledo i VW Bora to prawie identyczne samochody, które różnią się jedynie designem, znaczkiem firmowym i oczywiście ceną. To doskonały przykłd na to, jak wyprodukować jeden samochód i sprzedawać pod kilkoma markami. Do tej rodziny (ta sama płyta podłogowa i silniki) należy jeszcze zaliczyć Audi A3, VW New Beatle, Seat Leon.
Wnętrze
Jest eleganckie i funkcjonalne. Tablicę przyrządów wykonano z twardego plastiku, ale mającego oryginalną fakturę i wysoką jakość. Odpowiednie wyprofilowanie tablicy rozdzielczej uniemożliwia zsuwanie się przedmiotów, np. mapy. Z przodu Toledo oferuje podróżnym dużo miejsca, z tyłu ilość przestrzeni jest jedynie wystarczająca. Przyczyną jest dosyć znaczne przesunięcie wgłąb auta tylnej kanapy, po to by stworzyć pojemny bagażnik. Jego objętość wynosi 500 l i daje się powiększyć poprzez położenie dzielonej asymetrycznie tylnej kanapy. Mały jest natomiast otwór bagażnika co może utrudnić załadunek przedmiotów o dużych gabarytach.
Silnik
Do jazdy testowej otrzymaliśmy Toledo z jednostką 1,6 o mocy 100 KM. 90 proc. momentu obrotowego, wynoszącego 145 Nm jest osiągane przy 2500 obr/min. Auto do 100km/h przyspiesza w 11,5 sek. i rozwija 188km/h. Według danych fabrycznych średnie zużycie paliwa wynosi 7,5l/100km, podczas naszych jazd wyszło 8-9l/100km. Wydaje się, że silnik 1,6 jest nieco za słaby do auta o takich gabarytach, jednak może spełniać oczekiwania mniej wymagającego kierowcy.
Wrażenia z jazdy
Jeżeli ktoś ceni sobie precyzję prowadzenia i pewne zachowanie na drodze temu zapewne przypadnie do gustu Toledo. Zawieszenie może być wręcz wzorem dla innych pojazdów w tej klasie. Auto bardzo chętnie spełnia polecenia kierowcy, każdy ruch natychmiast owocuje zmianą kierunku jazdy, a przy tym przechyły nadwozia są minimalne. Do tego pojazd jest wystarczająco komfortowy jak na limuzynę przystało. Może tylko skrzynia biegów pracuje odrobinę za ciężko.
Wyposażenie/koszty
Seat Toledo 1,6 16V Stella kosztuje 57 490 zł. W wyposażeniu znajdziemy poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera, poduszki boczne, ABS, klimatyzację manualną, wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektrycznie regulowane szyby, radioodtwarzacz, immobiliser. Porównywalna Skoda Octavia 1.6 101 KM Ambiente (bez klimatyzacji) kosztuje 51 400 zł, natomiast VW Bora 1,6 105 KM Basic (bez klimatyzacji i elektrycznie regulowanych szyb) to wydatek  56 640 zł.
Historia Seata
Seat niedawno obchodził swoje 50-lecie. Bardzo długo Hiszpanie współpracowali z Fiatem (podzespoły, modele licencyjne 850, czy Marbella). Na początku lat 80-tych partnerem marki został Volkswagen, co nieco później doprowadziło do przejęcia firmy przez niemiecki koncern. Współpraca z VW zaowocowała zastosowaniem w autach wielu solidnych elementów (silniki, zawieszenia), co zdecydowanie poprawiło jakość samochodów. Seaty od drugiej połowy lat 90-tych to już auta zdecydowanie lepiej wykonane i mniej usterkowe.
Seat Toledo pierwszej generacji pojawił się w 1991 roku. Bazował na płycie podłogowej Golfa II, nie odziedziczył jednak jego niezawodności. Niektóre wczesne roczniki wykończone były tak miernie, że praktycznie częściej stały w warsztatach niż jeździły po drogach. Początkowo dostępne były silniki: 1,6i (72 KM), 1,8i (88 KM), 2,0i (115 KM), 1,8 16V (88 KM).
W maju 1992 roku dołączyły: 1,9 TD (75 KM) i 1,9 D (68 KM). W maju 1994 silnik 1,6i podwyższono do mocy 75 KM, a silnik 1,8i do 90 KM.
W 1995 roku zmodyfikowano model i pojawił się turbodiesel 1,9 TDI (90 KM), z kolei w 1997r. dołączyły 1,9 TDI (110 KM) i 1,6 MPI (100 KM).

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie