
Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min.
Fot. Wojciech Frelichwoski
W tym roku mija 20 lat od chwili, kiedy w ofercie Seata pojawił się model w usportowionej wersji Cupra (nazwa powstała po połączeniu dwóch angielskich wyrazów Cup, czyli puchar oraz Racing - wyścig). Była to Ibiza z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 150 KM. Natomiast pierwszy Leon w wersji Cupra wyjechał na drogi w 1999 roku. Pod maską miał benzyniaka z turbodoładowaniem o pojemności 1.8 litra i mocy 180 KM.
Stylistyczne emocje
Już nadwozie zwykłej wersji Seata Leona ma sportowe odniesienia. Odmiana Cupra jest jeszcze bardziej wyrafinowana. Wystarczy popatrzeć na masywny przód z wielkim wlotem powietrza poniżej zderzaka, czy ostro zarysowane klosze reflektorów. Ponadto nadwozie obfituje w szereg ostrych krawędzi, które potęgują wrażenie dynamiki. Nie skąpiono też na kontrastowych detalach - w przypadku testowego egzemplarza w pomarańczowym kolorze (obramówka grilla, obudowy lusterek, obręcze kół).
Z tyłu spod zderzaka wystają dwie rury wydechowe - widomy znak, że samochód pod maską ma sporą dawkę koni mechanicznych. Natomiast zwieńczeniem krawędzi tylnej szyby jest aerodynamiczny spojler.
Z czarną podsufitką

Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min.
Fot. Wojciech Frelichwoski
Atrybutem wnętrza Leona Cupry jest m.in. czarna podsufitka oraz tapicerka będąca kompilacją skóry i alcantary z dodatkowym białym motywem na brzegach foteli. Podobny element jest widoczny na wewnętrznych panelach drzwi.Oczywiście skórą obszyto także kierownicę (na sportową modłę ściętą u dołu), dźwignie zmiany biegów oraz hamulca ręcznego. Obszycie wykończono białą stebnówką.
Tu i ówdzie widoczne są emblematy wersji Cupra, np. na kierownicy czy dźwigni zmiany biegów. Jest także na tarczy prędkościomierza, ale szkoda, że producent nie pokusił się o zamontowanie białych tarcz zegarów, tak jak to było w Leonie Cupra pierwszej i drugiej generacji. Białe zegary mogłyby nieco uatrakcyjnić nieciekawą stylistkę kokpitu Leona. Ten nieco kanciasty projekt jest do przyjęcia w zwykłej wersji tego auta. W wersji Cupra wygląda nieco za ciężko.
Są jednak inne atrybuty. Na przykład wyposażenie. Cupra ma w zasadzie wszystko, co służy komfortowi i bezpieczeństwu. To m.in. automatyczna klimatyzacja Climatronic czy zestaw multimedialny z ekranem dotykowym z trójwymiarową grafiką i ośmioma głośnikami.
Silnik z turbiną
Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min. Jakie są osiągi? Sprint od 0 do 100 km/h trwa tylko 5,8 sekundy. To rezultat godny sportowego auta z górnej półki.
[page_break]
A spalanie? Producent podaje, że średnie zużycia paliwa w wersji z manualną skrzynią biegów wynosi 6,7 litra na 100 km. Oczywiście dane fabryczne odbiegają od rzeczywistości, choć nie są to różnice diametralne. W naszym teście auto spaliło średnio 8 litrów na 100 km, ale jak na 290-konny silnik, to i tak dobry wynik.
Sprinterskie popisy

Główną atrakcją Leona Cupra jest silnik. To czterocylindrowa jednostka benzynowa o pojemności 2 litrów i mocy 290 KM. Silnik wyposażono w podwójny wtrysk i zmienne fazy rozrządu. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm i jest dostępny już od 1700 obr/min.
Fot. Wojciech Frelichwoski
Na drodze Seat Leon Cupra to wulkan energii, choć żeby korzystać z pełni mocy silnik trzeba kierownicę mocno trzymać w dłoniach. Dlaczego? Jeśli ruszamy z impetem z miejsca, to przednie koła, na które trafia moment obrotowy, potrafią szybko stracić kontakt z nawierzchnią, szczególnie jeśli jest śliska. Żałować tylko wypada, że to auto nie ma napędu 4x4 (w Leonie Cupra I generacji była taka wersja).
Jest za to blokada mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu. System używa sprzęgła wielotarczowego, które jest uruchamiane hydraulicznie i kontrolowane elektronicznie.
Ponadto Leon Cupra ma też system Cupra**Drive Profile, który pozwala kierowcy na wybór odpowiedniego trybu podczas jazdy. Są zatem tryby Comfort i Sport, ale jest też tryb Cupra, który działa niczym dopalacz. Jest jeszcze adaptacyjne zawieszenie DCC, które dostosowuje charakterystykę pracy amortyzatorów do drogi i panujących warunków.
Szybkie pokonywanie zakrętów tym samochodem to sama frajda. Co prawda czasem czuć lekką podsterowność, ale w takim aucie bywa to nawet ekscytujące. Nad stabilnością czuwa system ESP, ale ingeruje dopiero w poważnych tarapatach. Jeszcze słowo o sześciostopniowej manualnej skrzyni biegów. Mechanizm działa bardzo precyzyjnie, ale sama dźwignia biegów mogłaby być odrobinę krótsza – bardziej pasowałaby do sportowego stylu tego auta.
Seat Leon Cupra i konkurenci:
Marka/model | Seat Leon Cupra 2.0 TSI 290 KM | Honda Civic Type-R 2.0 Turbo 310 KM | Peugeot 308 GTI 1.6 e-THP 272 KM |
Cena (zł) | 124 700 | 146 800 | 132 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | ||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4271/1816/1435 | 4390/2065/1466 | 4253/1804/1457 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1534/1508 | b.d. | 1559/1553 |
Rozstaw osi (mm) | 2631 | 2594 | 2620 |
Masa własna (kg) | 1305 | 1382 | 1300 |
Pojemność bagażnika (l) | 380 | 475 | 398 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 50 | 53 |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 |
Pojemność (cm3) | 1984 | 1996 | 1956 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min | 290 przy 5900 | 310 przy 6500 | 272 przy 6000 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 350 przy 1700 | 400 przy 2500 | 330 przy 1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 5,8 | 5,7 | 6,0 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 270 | 250 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,7 | 7,3 | 6,0 |
Emisja CO2 (g/km) | 156 | 170 | 139 |

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?