Wszystko co dobre w niemieckim koncernie przeniesiono do Seata. Najpierw były to silniki, później także płyty podłogowe.
![]() |
Fot. Wawrzyniec Rozenberg |
Ibizy były kilkakrotnie modernizowana. Wyposażone są w różne wersje silników benzynowych i wysokoprężnych o pojemności od 0,9 do 2 litrów. Cenione są za dobre własności trakcyjne i przestronne wnętrze, pomimo niewielkich gabarytów. Niektórzy właściciele krytykują mały bagażnik i układ zawieszenia, który nie tłumi dokładnie nierówności na naszych drogach.
Jan Jankowski z Elbląga starał się sprzedać na giełdzie samochodowej w Pruszczu Gdańskim dziewięcioletnią Ibizę z silnikiem o pojemności 1,4 l. Do zakupu namawiał przemierzające plac giełdy panie, zachwalając dobre osiągi, a przede wszystkim bardzo łatwe prowadzenie auta. Jedynie cena - 14,4 tys. zł odstraszała potencjalnych klientów. Nieco zawyżona cena wywoławcza wynikała z doskonałego utrzymania auta i niewielkiego przebiegu - 88 tys. km. Komora silnika nie była umyta, ale za to można było stwierdzić, że na kurzu nie ma nawet najdrobniejszych śladów przecieków oleju. Właściciel skory był do targów.
- Ibizę kupiłem przed czterema laty, jako używane auto, ale w salonie sprzedaży - zapewnił Jan Jankowski. - Samochód ma dokumenty potwierdzające, że nie był uszkodzony w wypadku. Kto kupi Ibizę, będzie z niej zadowolony. Na trasie pali tylko 6 l benzyny na 100 km, w mieście o litr więcej. Samochód dobrze się prowadzi. Ja nie jeżdżę szybko i staram się przestrzegać przepisów, więc nie testowałem maksymalnej prędkości. Wiem tylko, że ma dobre przyspieszenie, potrzebne do wyprzedzania i energicznego ruszania spod świateł.
Zdaniem mechanika
Edmund Kiedrowski, właściciel warsztatu samochodowego w Pruszczu
- Podobnie jak w przypadku Skody, Seatowi na dobre wychodzi współpraca z Volkswagenem. To dzięki niej silniki i mechanizmy są trwalsze niż poprzednio. Naprawy nie są nadzwyczaj trudne i nie wymagają specjalistycznego oprzyrządowania. Jakość karoserii Ibizy znacznie się poprawiła po 1993 r., ale jest nieco gorsza niż w Volkswagenach. W przypadku dziewięcioletniej Ibizy należy liczyć się z pojawieniem się plam rdzy na lakierze.
Ceny części | (w zł) |
Zderzak przedni | 497 |
Reflektor | 462 |
Pasek rozrządu | 52 |
Łożysko przedniego koła | 189 |
Komplet klocków ham. | 179 |
Tarcza hamulca przód | 90 |
Filtr oleju | 16 |
Filtr powietrza | 33 |
Amortyzator przód | 256 |
Zalety i wady
- Niezawodność
- Niskie zużycie paliwa
- Łatwa sprzedaż na rynku używanych aut
- Niski spadek wartości
- Łatwe naprawy
- Dostępny serwis
- Dość tanie części zamienne
- Niewystarczający komfort jazdy na złej nawierzchni
- Utrudniona zmiana biegów
Mały bagażnik
Dane techniczne Seat Ibiza 1,4 60 KM
Wymiary (mm) | 3813 x 1640 x 1408 |
Rozstaw osi (mm) | 2440 |
Rozstaw kół (mm) | 1429 przód, 1394 tył |
Masa własna (kg) | 895 |
Dopuszczalna masa całkowita (kg) | 1370 |
Objętość bagażnika (l) | 270/802 |
Silnik | rzędowy umieszczony poprz. 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder |
Pojemność (cm sześc.) | 1390 |
Moc (KM) | 60 |
Stopień sprężenia | 10,2 |
Skrzynia biegów | pięciobiegowa |
Zawieszenie przód | wahacz poprz., amortyzator i stabilizator poprzeczny |
Zawieszenie tył | zespolona oś skrętna i amortyzator |
Układ kierowniczy | wspomaganie w wyższych opcjach wyposażenia |
Hamulce | tarczowe przód i bębnowe tył |
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek) | 15 |
Prędkość maksymalna (km/godz) | 157 |
Zużycie paliwa przy 100 km/godz. (l/100 km) | 6,7 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?