Seat Ibiza

Piotr Myszor
Do salonów Seata wjechała nowa Ibiza. Charakterem wyglądu i zachowania się na drodze samochód przypomina małego łobuziaka, który kiedy chce potrafi być szybki i zwinny.
Seat Ibiza

Nowy samochód jest nieco większy od poprzedniego. Jest o 7,7 cm dłuższy, o 5,6 cm szerszy i o 1,9 cm wyższy. Nie zmienił się jednak rozstaw osi, więc pasażerowe nie mogą liczyć na znaczny wzrost przestrzeni niż w dotychczysowej wersji. Wnętrze jest jednak inaczej zaprojektowane, więc udało się wygospodarować więcej miejsca dla pasażerów. Widać w nim uporządkowanie i dyscyplinę znane z fabii czy polo, spokrewnionych konstrukcyjnie z małym seatem, ale jest też charakterystyczna dla tej marki odrobina polotu, żeby nie powiedzieć szaleństwa. Wprowadza ją głównie niesymetrycznie, miękko wykrojona tablica rozdzielcza z okrągłymi wlotami powietrza i skierowana w stronę kierowcy konsola środkowa. Najlepiej wygląda wersja Signo, w której deska jest dwukolorowa. W wersjach Sport i Stella całość jest ciemnoszara. Ciekawie wyglądają umieszczone w jednym owalu włączniki elektrycznych szyb i klamka drzwi.
Wnętrze jest dobrze wykończone, choć wykorzystanym materiałom nieco brakuje do tych, jakie stosuje się w większych samochodach. Cóż, cena zobowiązuje...
W wyposażeniu samochodu znalazła się m. in. elektroniczna klimatyzacja Climatronic, wcześniej dostępna tylko w większych seatach. Pod fotelem pasażera pojawiła się szuflada.

Seat Ibiza

Kierownicę można regulować w pionie i w poziomie, podobnie jak fotel kierowcy (w standardzie w wersji Signo). W trzydrzwiowych samochodach tej wersji fotel pasażera ma system access plus, umożliwiający odsunięcie fotela tak, by stworzyć szerokie na 31 cm przejście na tylną kanapę.
Bagażnik nowej ibizy jest o 17 litrów większy niż w poprzedniej. Ma pojemność 267 litrów, choć wysoko podniesiona półka za tylnymi siedzeniami sugeruje, że producentom bardzo zależało na tym, żeby bagażnik w liczbach wyglądał jak najlepiej. W samochodzie jest pełne koło zapasowe, a nie jak dotąd tzw. "dojazdówka".
Zewnętrzny wygląd samochodu nabrał dynamiki. Przednie reflektory wyglądają jak oczy z groźnie zmarszczonymi brwiami. Charakterystyczne są także wąskie pasy tylnych świateł. Ale ważniejsze od wyglądu są zmiany w montażu nadwozia, którego elementy dzięki laserowemu spawaniu są lepiej spasowane. Większa precyzja montażu zwiększyła sztywność konstrukcji, zmniejszając równocześnie poziom hałasu, ograniczony jeszcze przez zastosowanie lepszych metariałów wygłuszających, lepszemu podwieszeniu silnika i rury wydechowej.
W zawieszeniu nowej ibizy połączono sztywne amortyzatory z miękimi sprężynami. W przednim zawieszeniu zastosowano bardziej stabilne mocowanie amortyzatorów, w tylnym półzależną belkę. Chodziło o nadanie samochodowi jak najbardziej sportowego charakteru, bo takie miejsce w koncernie stara się zajmować Seat. Taka kombinacja bardzo przypadła mi do gustu. Zawieszenie jest dość twarde i wybrzuszenia nawierzchni są wyraźnie odczuwalne, ale nie na tyle, żeby mi to przeszkadzało. Natomiast stabilność samochodu podczas jazdy, sposób pokonywania zakrętów, od razu kazały mi zapomnieć o tych drobnych niedogodnościach. Nowa ibiza po kilkusetkilometrowej jeździe wzbudziła moje zaufanie. Wrażenie poprawia jeszcze dobra praca hamulców i seryjnie montowany ABS.
Podczas prezentacji mieliśmy do dyspozycji samochody z benzynowymi silnikami 1,4 l o mocy 75 KM. To moc odpowiednia dla codziennej eksploatacji. Osiągi samochodu wystarczają do dość dynamicznej jazdy, ale żeby uzyskiwać wyraźne i szybkie przyspieszenia, trzeba utrzymywać obroty silnika powyżej 3000, czy nawet 40000. Samochód w tej wersji pozwala więc zarówno na spokojną miejską jazdę, jak i dość dynamiczne poruszanie się na drogach przelotowych.
Ceny wersji trzydrzwiowych

wersjacena (zł)
1.2i 12V Stella36 990
1.2i 12CV Signo39 990
1.4 16V Stella38 490
1.4 16V Signo41 490
1.4 16V Signo Aut.46 990
1.4 16V 100 Sport47 990
1.9 SDi Stella44 990
1.9 TDi 100 Stella50 990
1.9 TDi 100 Signo53 990
1.9 TDi 100 Sport56 990
1.9 TDi 130 Sport64 990

Tylne drzwi są elementem wyposażenia dodatkowego i kosztują 1300 zł, a dla wersji Signo 2 200 zł.
Dane techniczne

Silnik1,2 12v1,4 16v1,4 16v (aut)1,4 16v1,9 SDi1,9TDi1,9TDi
Moc (KM)64757510064100130
Maks. moment obr (Nm)112126126126125240310
Prędkość maks. (km/h)165174170191163190207
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s)14,913,215,611,217,010,89,4
Średnie spalanie (l/100 km)5,96,47,46,94,74,95,0
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty