|

Pierwsza generacja Seata Ibizy debiutowała w 1985 roku. Jednak dopiero modele od 1993 roku cieszą się sporym powodzeniem. Wtedy bowiem, auto opracowano przy udziale Volkswagena z wykorzystaniem wielu elementów i podzespołów z modeli tej firmy. Płyta podłogowa i zawieszenie to nic innego jak VW Golf II, silniki pochodzą natomiast z Polo i Golfa III. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że Ibiza rocznik 93 to nieco unowocześniony VW Golf II w nowej karoserii. Bagażnik ma pojemność 250 litrów z możliwością powiększenia go po złożeniu oparcia tylnej kanapy do 802 litrów. W Cordobie pojemność bagażnika wynosi 455 l.
Silniki
Najpopularniejsze w polskich Ibizach silniki to jednostki benzynowe1,0 o mocy 45 KM (z Polo) i 1,4 o mocy 60 KM ( z Golfa III). Najczęściej spotykany silnik 1,4 60 KM rozpędza auto do 100 km/h w 15,1 s i pozwala osiągnąć 160 km/h. W nowszych Ibizach silnik 1,4 może mieć moc 60, 75 lub 100 KM.
Wszystkie silniki są bardzo trwałe, należycie eksploatowane przejeżdżają do 350 tys. km, a w przypadku diesli nawet do 500 tys. km.
Układ jezdny
To bez wątpienia bardzo mocna strona auta. Tradycyjne zawieszenie - McPherson z przodu i drążek skrętny o działaniu stabilizującym z tyłu - zapewniają dobry komfort jazdy oraz ponadprzeciętną stabilność w jeździe na wprost; na zakrętach auto jest lekko nadsterowne.
Oferta i ceny
Oferowane do sprzedaży egzemplarze pochodzą w zdecydowanej większości z polskich salonów, łatwo więc o auto od pierwszego właściciela, zadbane, bezwypadkowe i serwisowane. Zazwyczaj tylko modele sprowadzone z zagranicy charakteryzują się bogatszym wyposażeniem. W starszych autach kupionych w kraju rzadko kiedy spotyka się wspomaganie kierownicy, poduszki powietrzne lub ABS.
Ceny są umiarkowane, a w ostatnim czasie nawet nieco spadły ze względu na liczne promocje nowych Seatów w salonach. Za bezwypadkową Ibizę z roku 1997 z przebiegiem 90 tys. km trzeba zapłacić ok. 20 tys. zł, Cordoba jest o 1,5 tys, zł droższa.
Ceny części zamiennych są do przyjęcia, tym bardziej, że wiele z nich pasuje od VW, a w tym przypadku na rynku oferowanych jest wiele zamienników. Autoryzowane Stacje Obsługi jednak do tanich nie należą. Samochód jest bezusterkowy. Na pochwałę zasługuje zwłaszcza zawieszenie i układ kierowniczy.
Dane techniczne
Silnik | 1.4 | 1.6 | 1.9 SDi |
Moc maks. (KM-obr./min) | 60/4700 | 75/4600 | 68/4200 |
Moment obr. (Nm-obr./min) | 116/3000 | 135/2800 | 133/2200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 15,1 | 12,7 | 16,0 |
Prędkość maks. (km/h) | 157 | 170 | 161 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 8,8/5,3/6,6 | 10,0/5,6/7,2 | 6,7/4,0/5,0 |
Cena nowego auta (zł) | 33 990 | 38 490 | 44 490 |
Historia modelu
![]() | Opisywany model Ibizy premierę miał w maju 1993 roku. |
![]() | Od końca 1993 roku dostępny był także jako limuzyna o nazwie Cordoba. |
![]() | W 1996 roku auto poddano face liftingowi. |
![]() | W 1997 pojawiła się odnowiona Cordoba Vario, czyli kombi. |
![]() | Kolejnej zmiany wyglądu nadwozia dokonano w 1999 roku. |
![]() | W tym roku odbędzie się premiera zupełnie nowej Ibizy. |
Przeczytaj też:Seat Ibiza 2002 roku
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?