Ibiza po raz pierwszy pojawiła się na rynku w 1984 roku i już wtedy zaskarbiła sobie sympatie kierowców z Europy Zachodniej. Kolejne generacje, bardzo zbliżone do siebie stylistyką nadwozia, stały się tak popularne, że udało się sprzedać już ponad pięć milionów tych samochodów na całym świecie. Jak twierdzą przedstawiciele Seata, cztery miliony są nadal użytkowane! Najnowsza, piąta generacja mocno różni się stylistyką od poprzedniczki. Bliżej jej wizualnie do Leona. I zmiana ta absolutnie wyszła modelowi na dobre, szczególnie w wersji FR, mającej sportowy charakter.
Nowa płyta hiszpańsko-niemieckiego kolektywu
Nowa Ibiza to pierwszy samochód koncernu VAG, którego konstrukcja została oparta o płytę podłogową MQB A0. Na jej bazie w najbliższym czasie zaprezentowane zostaną kolejne samochody, w tym Volkswagen Polo. Efekt? Więcej miejsca z tyłu pojazdu zarówno na nogi, głowę, jak i barki, co zapewnia bardziej komfortowe podróżowanie nawet wyższym osobom.
Rozrósł się również bagażnik. Nowa Ibiza zmieści w kufrze 355 litrów, co plasuje ją dosyć wysoko w segmencie B. Dla porównania do Forda Fiesty zapakujecie 290 litrów, a do DS3 – 285 litrów. To również znacząca poprawa w stosunku do czwartej generacji, która mieściła 292 litry. Oznacza to, że Ibiza przegrywa tylko o 25 litrów ze swoim bratem Leonem należącym do segmentu C. Dla zainteresowanych – bagażnik powiększył się o 35 litrów w stosunku do pierwszej generacji Ibizy, która na rynek trafiła 33 lata temu.
O nowej Ibizie mówi Jakub Góralczyk, PR Manager marki Seat w Polsce
Polecamy: Co ma do zaoferowania Volkswagen up!?
Dużym zaskoczeniem było zrezygnowanie z górnych, podsufitowych uchwytów, zastąpiły je większe „poręcze” zamontowane w drzwiach auta. Seat twierdzi, że to nowy trend. Dużym minusem auta jest „plastikowość”. Niektóre elementy wnętrza sprawiają wrażenie niskiej jakości, brakuje im miękkości i precyzji wykonania.
Kręte drogi Barcelony
By poznać właściwości auta, zabraliśmy nową Ibizę na przejażdżkę w jej naturalnych warunkach – na górskich drogach w pobliżu Barcelony, krętych uliczkach miasta i katalońskich autostradach. Mieliśmy okazję przekonać się, jak daje sobie radę najmocniejsza, (w tej chwili jeszcze niedostępna) wersja nowego Seata z 1,5-litrowym benzynowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 150 KM w wersji FR oraz odmiana z trzycylindrową również turbodoładowaną jednostką 1.0 (115 KM) – obie z połączeniu z 6-stopniowymi manualnymi skrzyniami biegów.
Mocniejsza jednostka „rozkręca się” już od ok. 2000 obr./min i zapewnia niezłą frajdę. Ochoczo reaguje na każde wciśnięcie pedału gazu. Słabszy, litrowy silnik „budzi” się równie szybko, jest zaskakująco dynamiczny, a dźwięk generowany przez trzy cylindry nie jest natarczywy; staje się męczący dopiero powyżej 4000 obr./min. Warto zauważyć, że układ elektroniczny w silniku 1.5 przy spokojnej jeździe dezaktywuje dwa cylindry, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. W obu przypadkach w cyklu mieszanym (górska droga połączona z autostradą), spalanie kształtowało się na podobnym poziomie – ok. 7 l/100 km.
Poza doznaniami związanymi z mocą, różnicę pomiędzy testowanymi wersjami można było odczuć w jakości pracy skrzyni biegów. W wersji FR przełożenia wchodziły bardzo precyzyjnie, sportowo, w przypadku silnika 1.0 przekładnia wybierała biegi z większym „luzem”. W obu autach istniała możliwość wyboru jednego z trybów pracy – Eco, Normal, Sport oraz Individual. W zależności od konfiguracji, zmianom ulegały: precyzja układu kierowniczego i siła, jaką kierowca musi włożyć w operowanie kierownicą, charakterystyka pracy silnika, ustawienia aktywnego tempomatu, sposób pracy klimatyzacji oraz ustawieniami zawieszenia w wersji FR.
Nowa Ibiza w każdych warunkach prowadzi się pewnie, podwozie przyzwoicie radzi sobie z wszelkiego rodzaju nierównościami. Auto bardzo dobrze trzyma się drogi nawet w ostrych zakrętach. Wycieczka górskimi serpentynami to czysta przyjemność, nawet przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu auto posłusznie ustawiało się w swoim torze jazdy i to niezależnie od tego, czy była to wersja FR, czy „zwykła”.
Technologią Seat stoi
Na pokładzie nowej Ibizy znalazło się wiele nowoczesnych systemów, m.in.: aktywny tempomat, system bezkluczykowy czy czujniki wykrywające przeszkody na drodze oraz pieszych. Projektanci zadecydowali również o wykorzystaniu w pełni LED-owych reflektorów oraz czujników parkowania i kamery cofania. Dodatkowo w konsoli środkowej umieścili ośmiocalowy dotykowy ekran (posiadający również fizyczne przyciski), który pozwala zarządzać całym systemem infotainment. Dla wszystkich miłośników nowych technologii, auto wyposażono w ładowarkę bezprzewodową oraz systemy MirrorLink, Android Auto i Apple CarPlay. Seat posiada również komunikację Bluetooth i możliwość podłączenia dwóch urządzeń USB oraz gniazdo Jack.
W związku z tym, że nowa Ibiza – jak twierdzi producent – jest kierowana do ludzi młodych, na pokład trafił zestaw opracowany we współpracy z Beats Audio (modna marka stworzona przez Dr. Dre): sześć głośników, ośmiokanałowy wzmacniacz oraz subwoofer. Całość ma moc 300 wat i dostarcza bardzo przyjemnych doznań słuchowych, szczególnie w przypadku utworów z dużą ilością niskich tonów.
Jak poinformował Seat, cena wyjściowa Ibizy będzie wynosiła ok. 48 900 zł (1.0/75 KM), a auto sprzedawane będzie na początku jedynie z silnikami 1.0 o mocach 75, 95, 115 KM z poziomami wyposażenia Reference, Style, Full LED, Xcellence i FR. Topowa wersja 1.5 FR zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2017 roku.
Podsumowanie
Nowa Ibiza to solidny i piękny następca kultowej serii aut. Piąta generacja prowadzi się i wygląda świetnie. Gama silnikowa będzie się rozrastać o nowe jednostki, a wyposażenie wraz z czasem wzbogaci się zapewne o nowe innowacje powstające w laboratoriach VAG-a. Konstruktorzy twierdzą, że model będzie obecny na rynku przez siedem lat, w trakcie których przewidywane są liftingi.
Plusy:
- agresywna, nowocześnie zaprojektowana sylwetka
- rozbudowane systemy bezpieczeństwa
- ergonomia wnętrza i duża pojemność bagażnika
Minusy:
- niskiej jakości plastiki deski rozdzielczej i boczków drzwi
- brak uchwytów w podsufitce (również wieszaków na marynarkę)
- w przypadku silnika 1.0 głośna praca przy wyższych obrotach
Dane techniczne Seata Ibiza V oraz wybranych konkurentów:
Marka/model | Seat Ibiza V | Ford Fiesta | Hyundai i20 |
Cena (zł) | 57 500 | 53 150 | 54 400 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback-5d | Hatchback-5d | Hatchback-5d |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4059/ 1780/1444 | 4040 /1735/1476 | 4045/1730/1449 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1525/1 505 | 1523/1490 | 1520/1519 |
Rozstaw osi (mm) | 2546 | 2493 | 2570 |
Masa własna (kg) | 1140 | 1124 | 1065 |
Pojemność bagażnika (l) | 355 | 290 | 336 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 40 | 42 | 50 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 999 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | Manualna/6 | Manualna/5 | Manualna/5 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 115 KM przy 5500 | 100 KM przy 6000 | 100 KM przy 4500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 200 Nm przy 2000-3500 | 170 Nm przy 1400-4000 | 172 Nm przy 1500-4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 11,2 | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 195 | 180 | 188 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,7 | 4,6 | 4,3 |
Emisja CO2 (g/km) | 108 | 105 | 99 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?