Seat Ibiza 1.2

Piotr Robakowski
W koncernie Volkswagena, Seat przypisany jest, obok Porsche i Lamborghini do grupy pojazdów sportowych. Stąd nie tylko stylistyka nowych modeli hiszpańskiego producenta, ale także zawieszenie i silniki zaskakują sportowym charakterem.

Oczywiście trudno uznać model z silnikiem o pojemności 1.2 litra i mocy 65 KM, za pojazd o sportowych aspiracjach.**Nadwozie
Choć Ibiza w obecnej postaci jest zupełnie innym autem niż model o tej samej nazwie sprzed kilku lat patrząc z boku widać wyraźne podobieństwo. Niektórzy zauważają także podobieństwo do Alfy Romeo 147 - twórcą obydwu samochodów był ten sam - podkupiony przez Seata - stylista Walter da Silva. Z przodu i z tyłu wątpliwości już nie ma - stylizacja tych części nadwozia wyraźnie zmieniła się w porównaniu z poprzednią generacją Ibizy. W wersji Stella przednie reflektory mają wspólny odbłyśnik dla świateł mijania i drogowych. Począwszy od odmiany Signo odbłyśniki są dwa. Dzięki temu światła są skuteczniejsze. W odróżnieniu od bliźniaczej Skody Fabii, Ibiza występuje w wersji trzy- i pięciodrzwiowej wersji nadwozia.
Silnik
Jako jeden z pierwszych, zalety trzycylindrowej benzynowej jednostki napędowej odkrył Opel, który silniki tego typu stosuje już od kilku lat w modelu Corsa. Seat, a właściwie koncern Volkswagena, poszedł nieco dalej, oferując w swoich miejskich autach dwie odmiany takiego silnika. Mniej wymagający mogą zdecydować się na wersję z dwoma zaworami na cylinder, o mocy 55 KM. W testowym aucie znalazła się wersja z czterema zaworami na cylinder (12 zaworów) o mocy 64 KM. To podstawowy silnik w tym modelu - słabsza wersja dostępna jest w VW Polo. Do jazdy po mieście dysponujący mocą 64 KM motor wystarcza w zupełności - na trasie brakuje czasami mocy i drażnić może wysoki ton pracy silnika - kojarzy się z tramwajem.
Wnętrze
Na pierwszy rzut oka robi bardzo dobre wrażenie. Niestety, dość szybko okazuje się, że dobrej jakości jest tylko górna, ciemniejsza część deski rozdzielczej. Szare plastiki są twarde i dość łatwo je zarysować, co nie wygląda zbyt estetycznie. Plus za stylizację deski rozdzielczej - prezentuje się znacznie lepiej, niż w monotonnym modelu Skoda Fabia. Trójramienna kierownica dobrze leży w dłoni, jest regulowana w dwóch płaszczyznach, co ułatwia zajęcie wygodniej pozycji kierowcy. Radio umieszczono dość wysoko, wyżej znalazły się tylko okrągłe dysze nawiewów. Włącznik świateł typowy dla grupy VW - pokrętło po lewej stronie kierownicy.
Wyposażenie
Seat, niezależnie od modelu i wersji wyposażenia, nie ma się czego wstydzić. Nawet w najtańszych odmianach Stella auta z Martorell są wyposażone w dwie poduszki gazowe, wspomaganie układu kierowniczego, ABS i centralne ryglowanie zamków. W testowym modelu - Signo - znalazły się także halogeny, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, a także dostępny za dopłatą radioodtwarzacz. Na liście opcji są także boczne poduszki gazowe, klimatyzacja (także automatyczna), felgi z lekkich stopów, alarm a nawet tempomat. Ibiza z silnikiem 1.2 jest oferowana tylko w dwóch odmianach wyposażenia - Stella i Signo. Chętni na wersję Sport muszą zdecydować się na auto z silnikiem 1.4 16V o mocy 100 KM lub Diesla TDI.
Dane techniczne**

ModelSeat Ibiza 1.2
Pojemność skokowa (cm sześć.)1198
Moc maks. (KM)64
Długość (mm)3955
Szerokość (mm)1700
Wysokość (mm)1440
Rozstaw osi (mm)2460
Prędkość maksymalna (km/h)165
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek) 14,9
Średnie zużycie paliwa5,9

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty