
Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.
Fot. Wojciech Frelichowski
Ibiza, to jeden z najbardziej znanych i najdłużej produkowanych modeli w katalogu Seata (od 1984 r.). Aktualnie na rynku jest Ibiza czwartej generacji, którą wprowadzono do produkcji w 2008, a w 2012 przeprowadzono w niej zmiany stylistyczne. Kolejne drobne retusze nastąpiły w połowie 2015 r.
Zmiany dotyczą przede wszystkim stylistyki nadwozia (głównie przodu). Mają one jeszcze bardziej podkreślać sportowy charakter samochodu.
Atrapa chłodnicy, z logo Seata pośrodku, przypomina strukturę plastra miodu. Dynamicznie wyglądają dolne wloty powietrza oraz przetłoczenie biegnące przez środek maski. Razem optycznie poszerzają karoserię samochodu.
Kluczową zmianą jest jednak nowy design reflektorów. Ostre krawędzie lamp to cecha charakterystyczna tej nowej stylistyki. W testowym egzemplarzu zamontowano reflektory bi-ksenonowe ze światłami typu LED do jazdy dziennej. Te ostatnie, tak samo jak tylne światła w technologii LED, tworzą coś na kształt konturu wykreślającego linię reflektorów.
Czerń i błękit

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.
Fot. Wojciech Frelichowski
We wnętrzu Ibizy lekko zmieniono projekt kokpitu. Niestety, tak jak w modelu poprzedniej generacji cały ten element tonie w szaro-czarnej kolorystyce. Ciekawszą formę zyskały panele na sprzęt audio i sterowania klimatyzacją oraz kratki wentylacyjne.
Jednak testowa Ibiza był w wersji wyposażeniowej Connect, a dla tej odmiany zarezerwowano nieco własnych elementów stylistycznych. To m.in. błękitne listwy, którymi ozdobiono kokpit i wloty powietrza do kabiny.
Ibiza należy do aut klasy miejskiej, czyli nie należy się w spodziewać, że w środku będzie tyle miejsca, ile w limuzynie. Szczególnie dotyczy to tylnej części kabiny. Trzem pasażerom będzie tam ciasno, ale jeśli siedzi tylko dwóch, to raczej nie będą oni dotykać kolanami o oparcia przednich foteli. Bagażnik ma pojemność 292 litrów, czyli jest nieco większy od wielu konkurentów w tej klasie samochodów. Panie, które często wybierają auta o tej wielkości, nie muszą się też obawiać, iż klapa bagażnika będzie ciężka.
Zaskoczenie spod maski

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.
Fot. Wojciech Frelichowski
Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.
Preselekcyjna, sześciostopniowa przekładnia DSG (Direct Shift Gearbox - skrzynia z bezpośrednim przełożeniem), z dwoma sprzęgłami, jest nietypowym automatem - cały czas przekazuje na koła moment obrotowy z silnika. Nie ma przerw na zmianę przełożenia jak w klasycznym automacie.
Dla kierowcy oznacza to komfort prowadzenia auta, bo nie musi się fatygować ręczna zmiana biegów. No chyba, że chce, bo producent wyposażył tą skrzynię z tryb ręcznej, sekwencyjnej zmiany biegów.
Jednak znacznie milsze dla użytkownika tego pojazdu, a w zasadzie dla jego kieszeni, jest stosunkowo niskie zużycie paliwa. Producent podaje, że średnie spalanie wynosi 4,4 litra na 100 km. W naszym teście co prawda takiego wyniku nie zanotowaliśmy, ale zużycie na poziomie 5,2 litra też jest do przyjęcia.
Mile zaskakuje kultura pracy tej jednostki. Trzycylindrowy silnik nie jest hałaśliwy, nie przenosi także do wnętrza nadmiernych drgań. Do kabiny dochodził tylko stonowany terkot. Zaś po mocnym przyduszeniu gazu spod maski wydobywały się wręcz sportowe pomruki.
[page_break]Trzyma się drogi

Testowe auto napędzał trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności jednego litra i mocy 110 KM. To sporo, jak na taki samochód. Co więcej, dzięki skrzyni DSG auto przyspiesza od 0 do 100 km/h tylko o 0,1 sekundy wolniej niż taki sam model, ale z pięciobiegową skrzynią manualną.
Fot. Wojciech Frelichowski
Ibiza bardzo dobrze zachowuje się podczas jazdy. Lekko utwardzone zawieszenie sprawnie radzi sobie z dziurawymi drogami. Auto nie jest podatne na wzdłużne i boczne kołysanie, nawet w ostrych zakrętach.
Jeśli chodzi o układ kierowniczy, to wysoką ocenę należy wystawić wspomaganiu o odpowiednio dobranej sile działania - w mieście kółkiem kręci się lekko, aby na trasie czuć lekki opór.
Na uwagę zasługuje kierownica, która jest tak wyprofilowana, że świetnie leży w dłoni. W połączeniu z przewidywalnym zawieszeniem oznacza, to, że auto bardzo dobrze zachowuje się podczas pokonywania zakrętów
Seat Ibiza 1.0 110 KM EcoTSI DSG i konkurenci:
Marka/model | Seat Ibiza 1.0 110 KM EcoTSI DSG Connect | Ford Fiesta 1.0 100 KM aut. Titanium | Peugeot 208 1.2 VTI 110 KM aut. Allure |
Cena (zł) | 65 500 | 69 950 | 68 200 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | | ||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4061/1693/1445 | 3969/1722/1495 | 3973/1739/1460 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1465/1457 | 1473/1460 | 1470/1467 |
Rozstaw osi (mm) | 2469 | 2489 | 2538 |
Masa własna (kg) | 1065 | 1046 | 960 |
Pojemność bagażnika (l) | 292 | 281 | 285 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 42 | 50 |
Układ napędowy | | ||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 999 | 999 | 1199 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/7 | automatyczna/6 | automatyczna/6 |
Osiągi | | ||
Moc (KM) przy obr./min | 110 przy 5000 | 100 przy 6000 | 110 przy 5500 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 200 przy 2000 | 170 przy 1400 | 110 przy 1500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,3 | 10,6 | 9,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 197 | 180 | 190 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,4 | 4,9 | 4,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 102 | 114 | 104 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?