Seat Cordoba pojawił się we wrześniu 1993 roku na salonie we Frankfurcie, jako konstrukcyjne dopełnienie modelu Ibiza. Cordoba wyróżniała się gigantycznym bagażnikiem. W tym czasie Seat kończył okres współpracy z Fiatem, wytwarzając jeszcze Marbellę na bazie Pandy. Wymieniano fiatowskie podzespoły, jak np. silnik 0,9 l, czy zawieszenie tylne - zamiast resoru poprzecznego z Ritmo zastosowano belkę skrętną. W 1994 roku Ibiza/Cordoba stanowiły twórczą
kompilację dwóch projektów Volkswagena - Polo i Golfa. Płytę podłogową z rozstawem osi wzięto z Polo, tylną oś wykorzystano z Golfa II. generacji a zawieszenie przednie z Golfa III.
Wersje nadwozia
Początkowo produkowano Cordobę w wersji sedan z czworgiem drzwi. Przednia część nadwozia do środkowego słupka była identyczna z Ibizą. W 1996 roku pojawiło się nadwozie dwudrzwiowe, oznaczone symbolem SX, a rok później kombi, nazwane Vario. W 1999 r. i 2002 r. w Cordobie wprowadzono zmiany.
Wnętrze
Wnętrze Cordoby nie jest zbyt przestronne. Wyższe osoby siedzące na tylnej kanapie mają mało miejsca na kolana. Modele z pierwszej serii wyłożone są nieciekawymi kolorystycznie tworzywami. Późniejsze, zwłaszcza po roku 2000 są znacznie staranniej wykończone. Natomiast deska
rozdzielcza od początku sprawiała dobre wrażenie z logicznie rozmieszczonymi wskaźnikami. Po ukazaniu się Cordoby najnowszej generacji (od 2003 r.) można było spotkać opinie użytkowników, że deska i panel centralny w poprzedniej Cordobie bardziej im się podobały.
Silniki
W Cordobie stosowano benzynowe jednostki 1,4 l o mocy od 60 do 100 KM, 1,6 l o mocy 75 do 101 KM, 1,8 l/90 KM, a nawet 2,0 l/115 KM. Był też motor 1,2 l z trzema cylindrami o mocy 64 KM. Ewolucję przechodziły też silniki z zapłonem samoczynnym. Pierwszy wolnossący diesel 1,9 l dawał tylko 64 KM. Wprowadzone później silniki z turbodoładowaniem z tej samej pojemności osiągały 100 - 130 KM mocy. Zastosowano także silnik TDI o
pojemności 1,4 l, który z mocą 75 KM wydaje się być optymalny dla czterodrzwiowej Cordoby.
Zawieszenie
Sprawdzony w kilku generacjach Golfów układ: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna sprawdza się także w kolejnych wersjach Cordoby. Pojazd daje się prowadzić
płynnie, zwłaszcza po zastosowaniu elektryczno-hydraulicznego wspomagania kierownicy. Mocno obciążone auto skłania się podczas szybko przejeżdżanych zakrętów do lekkiej podsterowności.
Własności użytkowe
Cordoba miała przyciągać klientów „przestrzenią bagażową”. W porównaniu z Ibizą ma znacznie większy bagażnik, początkowo o pojemności 455 l, później powiększonej o 30 litrów. Także silniki są poważnym atutem, zwłaszcza modernizowane przez Volkswagena 1.9 TDI. Troskliwie serwisowane Cordoby mogą być eksploatowane przez wiele lat, nie obciążając zbytnio kieszeni użytkowników. Ceny używanych egzemplarzy nie należą do najniższych. W używanych Cordobach zdarzają się wycieki płynu chłodzącego i oleju, awarie immobilisera, niska trwałość elementów podwozia (do 1999) oraz korozja tłumika. Użytkownicy narzekają też na głośną pracę silników wysokoprężnych.
Zalety:
- duży wybór silników,
- dostępność części zamiennych,
- praktyczna wersja kombi
Wady:
- ograniczona widoczność do tyłu w wersji 4-drzwiowej,
- mało miejsca na tylnej kanapie,
- mała pokrywa bagażnika w wersji 5-drzwiowej.
Ceny (w zł) części zamiennych w zł (Cordoba 1,4 l z 2001 r.)
Reflektor | 474 |
Błotnik przedni | 425 |
Sprzęgło kompletne | 820 |
Klocki hamulcowe (przód) | 151 |
Tłumik końcowy | 452 |
Orientacyjne ceny aut używanych (w tys. zł)
Model | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 |
1,4 l/60 KM sedan | 12,0 | 13,1 | 14,3 | 16,0 | 21,1 | 22,8 | 24,7 |
1,6 SX/100 KM coupe | 13,6 | 14,9 | 16,5 | 18,3 | | | |
1,6 SXE/75 KM sedan | | 13,9 | 15,2 | 16,9 | | | |
1,6 SIGNO/100 KM sedan | | | | 20,8 | 22,6 | 24,8 | 27,4 |
1,9 SDI/64 KM sedan | 14,9 | 16,4 | 17,8 | 19,9 | | | |
1,9 TDI/90 KM sedan | | | | | | 26,7 | 29,5 |
Wybrane dane techniczne:
wersja | Silnik/liczba cylindrów/ zaworów | Pojemność silnika (cm3) | Moc KM/ obr./min | Max. moment obrotowy Nm/ obr./min | Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | Prędkość max. (km/h) | Zużycie paliwa miasto/ trasa/ średnie (1/100km) |
1.2 | Benz./3/12 | 1198 | 64/5400 | 112/3000 | 14,9 | 165 | 7,6/5,1/5,9 |
1.4 | Benz./4/16 | 1390 | 75/5000 | 126/3800 | 13,2 | 174 | 8,8/5,2/6,4 |
1.4 aut. | Benz./4/16 | 1390 | 75/5000 | 126/3800 | 15,6 | 170 | 10,2/5,8/7,4 |
1.4 | Benz./4/16 | 1390 | 100/6000 | 126/4400 | 11,2 | 191 | 9,4/5,5/6,9 |
1.9 SDI | Diesel/4/8 | 1896 | 64/4000 | 125/1600 | 17,0 | 163 | 6,2/3,9/4,7 |
1.4 TDI | Turbodiesel/3/6 | 1422 | 100/4000 | 195/2200 | 13,9 | 172 | 5,6/4,0/4,5 |
1.9 TDI | Turbodiesel/4/8 | 1896 | 130/4000 | 240/1800 | 10,8 | 190 | 6,4/4,0/4,9 |