Seat Cordoba (1993 – 2002)

Maciej Chybowski
Fot. Maciej Chybowski
Fot. Maciej Chybowski
Cordoba to najbardziej popularny model Seata w Polsce, blisko spokrewniony z Ibizą.
Fot. Maciej Chybowski: Seat Cordoba to Ibiza z większym bagażnikiem. Na zdjęciu najpopularniejsza wersja 4-drzwiowa.
Fot. Maciej Chybowski: Seat Cordoba to Ibiza z większym bagażnikiem. Na zdjęciu najpopularniejsza wersja 4-drzwiowa.

 

Seat Cordoba pojawił się we wrześniu 1993 roku na salonie we Frankfurcie, jako konstrukcyjne dopełnienie modelu Ibiza. Cordoba wyróżniała się gigantycznym bagażnikiem. W tym czasie Seat kończył okres współpracy z Fiatem, wytwarzając jeszcze Marbellę na bazie Pandy. Wymieniano fiatowskie podzespoły, jak np. silnik 0,9 l, czy zawieszenie tylne - zamiast resoru poprzecznego z Ritmo zastosowano belkę skrętną. W 1994 roku Ibiza/Cordoba stanowiły twórczą

Fot. Maciej Chybowski: Ilość miejsca na tylnej kanapie jest ograniczona.
Fot. Maciej Chybowski: Ilość miejsca na tylnej kanapie jest ograniczona.

kompilację dwóch projektów Volkswagena - Polo i Golfa. Płytę podłogową z rozstawem osi wzięto z Polo, tylną oś wykorzystano z Golfa II. generacji  a  zawieszenie przednie z Golfa III.

 

Wersje nadwozia

 

Początkowo produkowano Cordobę w wersji sedan z czworgiem drzwi. Przednia część nadwozia do środkowego słupka była identyczna z Ibizą. W 1996 roku pojawiło się nadwozie dwudrzwiowe, oznaczone symbolem SX, a rok później kombi, nazwane Vario. W 1999 r. i 2002 r. w Cordobie wprowadzono zmiany.

Fot. Maciej Chybowski: Zaletą Cordoby jest duży bagażnik o pojemności 455 l.
Fot. Maciej Chybowski: Zaletą Cordoby jest duży bagażnik o pojemności 455 l.

 

Wnętrze

 

Wnętrze Cordoby nie jest zbyt przestronne. Wyższe osoby siedzące na tylnej kanapie mają mało miejsca na kolana. Modele z pierwszej serii wyłożone są nieciekawymi kolorystycznie tworzywami. Późniejsze, zwłaszcza po roku 2000 są znacznie staranniej wykończone. Natomiast deska

Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów jest czytelna.
Fot. Maciej Chybowski: Tablica przyrządów jest czytelna.

rozdzielcza od początku sprawiała dobre wrażenie z logicznie rozmieszczonymi wskaźnikami. Po ukazaniu się Cordoby najnowszej generacji (od 2003 r.) można było spotkać opinie użytkowników, że deska i panel centralny w poprzedniej Cordobie bardziej im się podobały. 

 

Silniki
Fot. Maciej Chybowski: Wersja kombi nazywała się Vario.
Fot. Maciej Chybowski: Wersja kombi nazywała się Vario.

 

W Cordobie stosowano benzynowe jednostki 1,4 l o mocy od 60 do 100 KM, 1,6 l o mocy 75 do 101 KM, 1,8 l/90 KM, a nawet 2,0 l/115 KM. Był też motor 1,2 l z trzema cylindrami o mocy 64 KM. Ewolucję przechodziły też silniki z zapłonem samoczynnym. Pierwszy wolnossący diesel 1,9 l dawał tylko 64 KM. Wprowadzone później silniki z turbodoładowaniem z tej samej pojemności osiągały  100 - 130 KM mocy. Zastosowano także silnik TDI o

Fot. Maciej Chybowski:  Rzadko spotykana wersja 3-drzwiowa.
Fot. Maciej Chybowski: Rzadko spotykana wersja 3-drzwiowa.

pojemności 1,4 l, który z mocą 75 KM wydaje się być optymalny dla czterodrzwiowej Cordoby.

 

Zawieszenie

 

Sprawdzony w kilku generacjach Golfów układ: z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna sprawdza się także w kolejnych wersjach Cordoby. Pojazd daje się prowadzić

Fot. Maciej Chybowski
Fot. Maciej Chybowski

płynnie, zwłaszcza po zastosowaniu elektryczno-hydraulicznego wspomagania kierownicy. Mocno obciążone auto skłania się podczas szybko przejeżdżanych zakrętów do lekkiej podsterowności.

 

Własności użytkowe

 

Cordoba miała przyciągać klientów „przestrzenią bagażową”.  W porównaniu z Ibizą ma znacznie większy bagażnik, początkowo o pojemności 455 l, później powiększonej o 30 litrów. Także silniki są poważnym atutem, zwłaszcza modernizowane przez Volkswagena 1.9 TDI. Troskliwie serwisowane Cordoby mogą być eksploatowane przez wiele lat, nie obciążając zbytnio kieszeni użytkowników. Ceny używanych egzemplarzy nie należą do najniższych. W używanych Cordobach zdarzają się wycieki płynu chłodzącego i oleju, awarie immobilisera, niska trwałość elementów podwozia (do 1999) oraz korozja tłumika. Użytkownicy narzekają też na głośną pracę silników wysokoprężnych.

 

Zalety:

- duży wybór silników,

- dostępność części zamiennych,

- praktyczna wersja kombi

 

Wady:

- ograniczona widoczność do tyłu w wersji 4-drzwiowej,

- mało miejsca na tylnej kanapie,

- mała pokrywa bagażnika w wersji 5-drzwiowej.

 

Ceny (w zł) części zamiennych w zł  (Cordoba 1,4 l z 2001 r.)

 

Reflektor

  474

Błotnik  przedni

  425

Sprzęgło kompletne

  820

Klocki hamulcowe (przód)

  151

Tłumik  końcowy

  452

 

Orientacyjne ceny aut używanych (w  tys. zł)  

 

Model

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

1,4 l/60 KM sedan

12,0

13,1

14,3

16,0

21,1

22,8

24,7

1,6 SX/100 KM  coupe

13,6

14,9

16,5

18,3

 

 

 

1,6 SXE/75 KM sedan

 

13,9

15,2

16,9

 

 

 

1,6  SIGNO/100 KM sedan

 

 

 

20,8

22,6

24,8

27,4

1,9 SDI/64 KM sedan

14,9

16,4

17,8

19,9

 

 

 

1,9 TDI/90 KM sedan

 

 

 

 

 

26,7

29,5

 

Wybrane dane techniczne:

 

wersja

Silnik/liczba cylindrów/

zaworów

Pojemność silnika (cm3)

Moc

KM/

obr./min

Max.

moment

obrotowy

Nm/

obr./min

Czas rozpędzania 0-100

km/h (s)

 

Prędkość

max.

(km/h)

Zużycie

paliwa

miasto/

trasa/

średnie

(1/100km)

 1.2

Benz./3/12

1198

64/5400

112/3000

14,9

165

7,6/5,1/5,9

 1.4

Benz./4/16

1390

75/5000

126/3800

13,2

174

8,8/5,2/6,4

 1.4 aut.

Benz./4/16

1390

75/5000

126/3800

15,6

170

10,2/5,8/7,4

 1.4

Benz./4/16

1390

100/6000

126/4400

11,2

191

9,4/5,5/6,9

1.9 SDI

Diesel/4/8

1896

64/4000

125/1600

17,0

163

6,2/3,9/4,7

1.4 TDI

Turbodiesel/3/6

1422

100/4000

195/2200

13,9

172

5,6/4,0/4,5

1.9 TDI

Turbodiesel/4/8

1896

130/4000

240/1800

10,8

190

6,4/4,0/4,9

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty