Seat Cordoba 1.4

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Seat Cordoba to Ibiza z bagażnikiem. Podczas ostatniego face liftingu nadwozia uwypuklono cechy charakterystyczne marki.
Fot. Ryszard Polit: Seat Cordoba to Ibiza z bagażnikiem. Podczas ostatniego face liftingu nadwozia uwypuklono cechy charakterystyczne marki.
Seat pod skrzydłami Volkswagena rozwija się w kilku kierunkach. Obok dość awangardowych Toledo i Altea produkowane są modele tradycyjne np. Cordoba.

Seat pod skrzydłami Volkswagena rozwija się w kilku kierunkach. Obok dość awangardowych Toledo i Altea produkowane są modele tradycyjne - Cordoba i Ibiza. Pod wpływem ekspansji małych sedanów spod znaku Dacii czy Chevroleta postanowiliśmy sprawdzić walory Cordoby.
 

 

Fot. Ryszard Polit: Seat Cordoba to Ibiza z bagażnikiem. Podczas ostatniego face liftingu nadwozia uwypuklono cechy charakterystyczne marki.
Fot. Ryszard Polit: Seat Cordoba to Ibiza z bagażnikiem. Podczas ostatniego face liftingu nadwozia uwypuklono cechy charakterystyczne marki.

W aktualnie produkowanej wersji Seat Cordoba jest obecny na rynku od 2002 r. W gamie Seata pełni on rolę w miarę taniego, rodzinnego sedana. Ibiza lansowana jest jako pojazd "sportowy" z nadwoziem 3-drzwiowym, choć wersja 5-drzwiowa jest także dostępna. W każdym razie Cordoba i Ibiza wykorzystują tę sama płytę podłogową, pochodzącą zresztą od Volkswagena. Jeździliśmy Cordobą napędzaną

Fot. Ryszard Polit: Cordoba napędzana benzynowym silnikiem 1,4 o mocy 75 KM ma wystarczającą dynamikę.
Fot. Ryszard Polit: Cordoba napędzana benzynowym silnikiem 1,4 o mocy 75 KM ma wystarczającą dynamikę.

benzynowym silnikiem 1,4 l o mocy 75 KM.

 

Cechy szczególne

 

Cordoba to interesujący samochód o kilku oryginalnych cechach. Bodaj najbardziej zaskakujące jest twarde zawieszenie - jednym się podoba, innym mniej, ale niemal każdy zwraca na nie uwagę. Również czerwone podświetlenie wskaźników stało się wizytówką Seatów.  To niby drobiazg,

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 485 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość 485 l.

ale podczas długiej jazdy w nocy może denerwować. Za to tablica przyrządów jest czytelna. W wersji, którą jeździliśmy, przyciski do sterowania klimatyzacją umieszczono jednak zbyt nisko. Pojazd ma stosunkowo niewielki w stosunku do długości pojazdu rozstaw osi, co powoduje, że na tylnej kanapie brakuje miejsca na nogi. Po aucie o długości 428 cm można by się spodziewać bardziej przestronnego wnętrza. Za to bagażnik ma dużą objętość - 485 l i jest dość długi. Na szczęście można pochylić oparcie i dostać się do niego od strony kabiny pasażerskiej. Otwór, przez który wkłada się bagaże, jest dość wąski, co

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie wysokim osobom brakuje miejsca na nogi.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie wysokim osobom brakuje miejsca na nogi.

utrudnia wkładanie dużych pakunków, lepiej spakować się w kilka mniejszych toreb. Zwraca uwagę przyzwoita jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza oraz wysoka jakość montażu. Również przednie fotele są wygodne.  

 

Silnik

 

Z gamy silników optymalna wydała nam się benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1,4 l i mocy 75 KM. To stary znajomy silnik montowany również w Skodzie Fabii czy VW Polo i debiutujący jeszcze w VW Golfie poprzedniej generacji. To tak zwana sprawdzona konstrukcja,

Fot. Ryszard Polit: Czerwone podświetlenie wskaźników stało się cechą charakterystyczną marki, ale podczas długiej jazdy w nocy jest męczące.
Fot. Ryszard Polit: Czerwone podświetlenie wskaźników stało się cechą charakterystyczną marki, ale podczas długiej jazdy w nocy jest męczące.

która charakteryzuje się niezłą elastycznością i dość cichą pracą. Zużycie paliwa w mieście wynosi ok. 9 l na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Dynamika Corbory napędzanej silnikiem 1,4 l jest wystarczająca. Z powodu twardego zawieszenia komfort jazdy na naszych drogach nie jest zbyt wysoki. Za to własności jezdne pojazdu można uznać za całkiem przyzwoite, biorąc pod uwagę prostą konstrukcję zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

tyłu belka skrętna. Na szybko pokonywanych zakrętach nadwozie pojazdu nie ma tendencji do nadmiernego przechylania się. Przy prędkości 100 km/h poziom hałasu nie przewyższa granicy przyzwoitości, dlatego długa podróż nie jest męcząca. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 40,8 m, co można uznać za wartość dopuszczalną.

 

Podsumowanie

 

Seat Cordoba to przyzwoity rodzinny samochód, który z powodzeniem może konkurować z Chevroletem Aveo sedan czy Renault Thalią. Wydaje się, że Cordoba ze względu na koneksje z Volkswagenem w oczach nabywców jest bardziej atrakcyjna. Problemem Cordoby jest wysoka cena. Model z silnikiem 1,4 l/75 KM wyposażony w 2 poduszki powietrzne, układ ABS i wspomaganie kierownicy kosztuje 44 490 zł. Egzemplarze z roku produkcji 2005 wyprzedawane są o 7 tys. zł taniej i to jest dopiero atrakcyjna cena.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min):

75/5000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

126/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

13,6

Prędkość maksymalna (km/h):

176

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,8

Pojemność bagażnika (dm3):

485

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/8,9

Długość x szerokość x wysokość (cm):

428 x 170 x 144

Rozstaw osi (cm):

246

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

44 490

* - pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Na tylnej kanapie ograniczona ilość miejsca na nogi.

Silnik

***

Tradycyjny silnik o dobrej elastyczności.

Poziom hałasu

***

We wnętrzu nie jest zbyt głośno.

Hamulce

***

Droga hamowania typowa dla aut tej klasy.

Dynamika

***

Dynamika zupełnie wystarczająca.  

Zużycie paliwa

***

W mieście zużycie paliwa wynosi ok. 9 l na 100 km.

Nowoczesność konstrukcji

***

Typowa konstrukcja popularnych aut.

Wyposażenie podstawowe

***

Minimalne wyposażenie podstawowe.   

 

Wyposażenie seryjne:

Seat Cordoba Reference

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Regulacja kąta ustawienia kolumny kierownicy

S

Regulacja wysokości fotela kierowcy

S

s - wyposażenie seryjne

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty