Seat Cordoba 1.4 kontra Opel Astra Classic II 1.4

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.
Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.
Cordoba i Astra II mają wiele wspólnych cech w założeniach konstrukcyjnych i użyteczności eksploatacyjnej.

Oba pojazdy cechuje podobny, dość długi staż produkcyjny.

Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.
Fot. Zdzisław Podbielski: Kolejna modernizacja Cordoby przeprowadzona w 2002 r. dotyczyła przede wszystkim szczegółów nadwozia.

 

Seat Cordoba pojawił się w 1993 r. i był kilkakrotnie modernizowany. Opel Astra II natomiast bez zmian konstrukcyjnych utrzymuje się w produkcji od 1998 r., a od niedawna wytwarzany jest w fabryce Gliwicach.

 

Fot. Zdzisław Podbielski: Opel Astra II produkowana jest w Gliwicach z nadwoziem hatchback, kombi i sedan (na zdjęciu). Mimo, że od rozpoczęcia produkcji
Fot. Zdzisław Podbielski: Opel Astra II produkowana jest w Gliwicach z nadwoziem hatchback, kombi i sedan (na zdjęciu). Mimo, że od rozpoczęcia produkcji upłynęło już 6 lat, pojazd prezentuje się dość atrakcyjnie.

Nadwozie

 

Hiszpańska Cordoba powstała jako odmiana sedan modelu hatchback jakim jest Ibiza. Ten dodany bagażnik nadaje pojazdowi charakterystyczny wygląd, czy ładny? - rzecz gustu. Bagażnik jest ogromny, 485 l, ale ma mały otwór wsadowy i przy

Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik Cordoby z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM i wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa.
Fot. Zdzisław Podbielski: Silnik Cordoby z pojemności 1,4 l osiąga 75 KM i wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa.

wyjmowaniu bagażu trzeba pokonać wysoko umieszczoną dolną krawędź otworu bagażnika. Przestrzeń bagażową można jeszcze powiększyć, bo w tym sedanie tylna kanapa jest dzielona w proporcji 60:40 i składana. Po złożeniu tworzy równą płaszczyznę z podłogą bagażnika. W Cordobie, jak we wszystkich samochodach tego segmentu, z przodu siedzi się

Fot. Opel: Silnik Astry o pojemności 1,4 l/90 KM to dość udana konstrukcja, zapewniająca dość dobrą dynamikę.
Fot. Opel: Silnik Astry o pojemności 1,4 l/90 KM to dość udana konstrukcja, zapewniająca dość dobrą dynamikę.

wygodniej. Z tyłu jest mało miejsca na nogi, a tylną kanapę ukształtowano dla dwóch osób. Ta trzecia, środkowa, siedzi nieco wyżej, a jej nogom przeszkadza tunel biegnący w osi środkowej pojazdu.

W Astrze jest wygodniej trzem osobom siedzącym z tyłu. Kanapa jest bardziej płaska i nieco więcej jest miejsca na nogi. Bagażnik Astry ma o 25 l mniejszą pojemność niż w Cordobie, ale dostęp do niego jest wygodniejszy. Wystrój wnętrz obu pojazdów jest utrzymany w ciemnej tonacji. 

Fot. Seat: Oryginalna tablica przyrządów jest ergonomiczna.
Fot. Seat: Oryginalna tablica przyrządów jest ergonomiczna.

 

Silnik

 

Do napędu Cordoby i Astry przewidziano gamę kilku silników. Do porównania wybraliśmy samochody z jednostkami o pojemności 1,4 l. Obie mają nowoczesny rozrząd z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy, sterującymi 16-zaworami przy 4-cylindrach. Głowice obu silników wykonano ze stopów

Fot. Opel: Tablica przyrządów Astry jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono wielofunkcyjny wyświetlacz.
Fot. Opel: Tablica przyrządów Astry jest czytelna. Na konsoli środkowej umieszczono wielofunkcyjny wyświetlacz.

lekkich, a napęd wałków rozrządu przenoszony jest za pośrednictwem paska zębatego. Silniki obu pojazdów umieszczono poprzecznie z przodu, napęd przekazują na przednie koła jezdne. Silnik Astry ma większą moc i nadaje jej nieco lepszą dynamikę niż jednostka Cordoby, która w zamian wykazuje mniejszy apetyt na benzynę. W mieście różnica w zużyciu paliwa

Fot. Zdzisław Podbielski: W porównaniu z Oplem na tylnej kanapie Cordoby jest mniej miejsca.
Fot. Zdzisław Podbielski: W porównaniu z Oplem na tylnej kanapie Cordoby jest mniej miejsca.

wynosi 0,7 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu pojazdach kierowca ma wygodne miejsce, lecz fotel w Cordobie wydaje się wygodniejszy. W Seacie nowocześniej wygląda deska rozdzielcza, ale w obu samochodach ergonomicznie rozmieszczono wskaźniki i przełączniki.

Silniki w obu pojazdach na biegu luzem pracują cicho, natomiast podczas rozpędzania są głośne. Dźwignie zmiany biegów działają precyzyjnie, a wspomaganie układu

Fot. Opel: W Oplu jest więcej miejsca na tylnej kanapie niż w Cordobie, gdyż różnica w rozstawie osi wynosi aż 14,6 cm.
Fot. Opel: W Oplu jest więcej miejsca na tylnej kanapie niż w Cordobie, gdyż różnica w rozstawie osi wynosi aż 14,6 cm.

kierowniczego jest precyzyjniejsze w Cordobie. Oba porównywane samochody zachowują się poprawnie w ruchu, jednak na łukach dróg pewniej zachowuje się Astra. W obu autach odczuwa się twardość zawieszenia kół, zwłaszcza na poprzecznych nierównościach nawierzchni. Zarówno Astra i Cordoba mają bowiem podobny mi dość prosty układ zawieszenia  - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu - belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.

 

Podsumowanie

 

Seat Cordoba i Opel Astra II należą do tańszych sedanów na naszym rynku. Z wiekiem nabrały dojrzałości konstrukcyjnej i z powodzeniem mogą pełnić rolę aut rodzinnych. Przy identycznym poziomie wyposażenia i długości gwarancji, tańszym autem jest Seat. Szkoda, że Astra produkowana w Gliwicach ma tak wysoką cenę.

 

Nasza ocena (+oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalnego)

Remis

Hamulce

Remis

Dynamika

 

+

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

    

 

Wybrane dane techniczne

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Rodzaj silnika

benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1390

1389

Moc maksymalna (KM-obr/min)

75-5000

90-6000

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

126-3800

125-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

13,6

13,0

Prędkość maksymalna (km/h)

176

180

Droga hamowania - ham. zimne (m)

40,5

40,0

Długość/szer./wys. pojazdu (mm)

4280/1698/1441

4252/1709/1425

Rozstaw osi (mm)

2460

2606

Pojemność bagażnika (dm3
)

485 - 1140

460 - 1230

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

52

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/cykl mieszany (dm3
/100 km)

8,8/5,2/6,4

9,5/5,5/7,0

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2 (bez limitu km)/12

2 (bez limitu km)/12

Cena brutto (zł.)

44 580

49 250

 

Wybrane wyposażenie

 

Pojazd

Seat Cordoba 1.4

Opel Astra Classic II 1.4

Poduszki powietrzne

2

2

Układ przeciwblokujący ham. (ABS)

s

s

Wspomaganie układu kierowniczego

s

s

Centralny zamek

o

o

Elektrycznie sterowane szyby

o

o

Klimatyzacja

o

o

Radioodtwarzacz

o

o

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie