Seat Ateca. Debiut w segmencie SUV

Wojciech Frelichowski
Seat AtecaNabywcy mogą wybierać również między trzema skrzyniami biegów: sześciobiegową manualną oraz dwiema automatycznymi DSG - sześcio- lub siedmiostopniową. Napęd 4x4, który znalazł zastosowanie w modelu Ateca, to rozwiązanie oparte na systemie Haldex piątej generacji.Fot. Wojciech Frelichowski
Seat AtecaNabywcy mogą wybierać również między trzema skrzyniami biegów: sześciobiegową manualną oraz dwiema automatycznymi DSG - sześcio- lub siedmiostopniową. Napęd 4x4, który znalazł zastosowanie w modelu Ateca, to rozwiązanie oparte na systemie Haldex piątej generacji.Fot. Wojciech Frelichowski
Udostępnij:
Seat wprowadza na rynek model Ateca. To pierwszy SUV w historii hiszpańskiej marki. Ceny rozpoczynają się od kwoty 77 100 zł.
Seat AtecaNabywcy mogą wybierać również między trzema skrzyniami biegów: sześciobiegową manualną oraz dwiema automatycznymi DSG - sześcio- lub siedmiostopniową.
Seat Ateca

Nabywcy mogą wybierać również między trzema skrzyniami biegów: sześciobiegową manualną oraz dwiema automatycznymi DSG - sześcio- lub siedmiostopniową. Napęd 4x4, który znalazł zastosowanie w modelu Ateca, to rozwiązanie oparte na systemie Haldex piątej generacji.

Fot. Wojciech Frelichowski

Jeśli chodzi o modele z napędem 4x4 to Seat ma już spore doświadczenie. Przypomnijmy choćby Leona pierwszej generacji z takim napędem, minivana Altea Freetrack czy obecne modele Leon ST 4Drive i Leon X-perience. Jednak są to tylko auta uterenowione, ale w końcu przyszedł czas na SUV-a. Zgodnie z tradycją, według której Seat nadaje swoim modelom nazwy regionów i miast Hiszpanii, nazwa Ateca też jest zapożyczona z mapy tego kraju. Ateca to gmina w prowincji Saragossa w Aragonii. Auto występuje w dwóch wersjach napędowych - z napędem na przednią oś lub z napędem 4x4.

Geny Vokswagena

Nie będzie odkryciem Ameryki stwierdzenie, że Ateca - podobnie jak inne Seaty - jest konstrukcyjnie spokrewniony na modelu Volkswagena. W tym przypadku chodzi o Tiguana. Rzecz jasna do niemieckiej bazy zaprojektowano hiszpańskie nadwozie i wnętrze. Stylistyka karoserii nawiązuje do modelu Leon. Najbardziej widać to po przedniej partii nadwozia, gdzie wyróżniają się charakterystyczne, skośne reflektory oraz wąska atrapa chłodnicy.

Kabina ma stosunkowo wąski pas bocznych okien, a poniżej widzimy poszerzone nadkola i progami oraz listwy otaczające nadwozie. Tył auta nawiązuje do jego przedniej części, głównie dzięki kształtowi lamp. I zaskoczenie - logo maski nie jest jednocześnie klamka otwierającą pokrywę bagażnika tak, jak to jest w pozostałych modelach Seata.

Styl znany z Leona

Leon był również wzorcem podczas projektowania kabiny. Z tego auta przejęto niemal całą deskę rozdzielczą. Już przy okazji opisów dotyczących Leona wskazywaliśmy, że nie jest ona szczytem popisów stylistycznych. W modelu Ateca projektanci mogli się nieco bardziej wysilić. Jednak trudno odmówić jej funkcjonalności. Wskaźniki są czytelne, a elementy sterowania systemem audio i klimatyzacji na konsoli centralnej obsługuje się w sposób intuicyjny. Pod względem przestrzeni to kabina nowego Seata jest przestronna, zaś do jej wykończenia zastosowano materiały dobrej jakości.

Jeśli chodzi o pojemność bagażnika, to w wersji z napędem na przednią oś wynosi ona 510 litrów. W wersji 4x4 bagażnik jest o 25 litrów mniejszy. Różnica jest także w tylnym zawieszeniu. Wersje przednionapędowe mają zastosowaną półsztywną oś, zaś w wersjach 4x4 występuje zawieszenie wielowahaczowe.

Dziesięć wersji napędowych

Generalnie Seat Ateca jest dostępny z trzema silnikami - dwoma benzynowymi TSI (z turbodoładowaniam) i trzema turbodieslami TDI. W tej pierwszej grupie jest jednostka 1.0 115 KM oraz 1.4 TSI 150 KM. Wśród diesli występują silniki 1.6 115 KM, 2.0 150 KM oraz 2.0 190 KM. W połączeniu z opcjonalnym napędem 4x4 Ateca jest dostępna w 10 wariantach napędowych.

Nabywcy mogą wybierać również między trzema skrzyniami biegów: sześciobiegową manualną oraz dwiema automatycznymi DSG (sześcio- lub siedmiostopniową). Napęd 4x4, który znalazł zastosowanie w modelu Ateca, to rozwiązanie oparte na systemie Haldex piątej generacji. W normalnych warunkach drogowych napędzana jest tylko przednia oś. Napęd na tył uaktywnia się w razie utraty przyczepności, np. podczas jazdy na śliskiej lub grząskiej nawierzchni. Całością steruje elektronika, co trwa ułamek sekundy. 

Do wyboru jest tryb do jazdy na asfaltowej drodze (jest to tzw. tryb domyślny), w terenie, jak również na lodzie czy śniegu. Przełącznik wyboru trybu jazdy umieszczono na konsoli pomiędzy przednimi fotelami.

[page_break]

Wrażenia z jazdy

Seat AtecaNabywcy mogą wybierać również między trzema skrzyniami biegów: sześciobiegową manualną oraz dwiema automatycznymi DSG - sześcio- lub siedmiostopniową.
Seat Ateca

Nabywcy mogą wybierać również między trzema skrzyniami biegów: sześciobiegową manualną oraz dwiema automatycznymi DSG - sześcio- lub siedmiostopniową. Napęd 4x4, który znalazł zastosowanie w modelu Ateca, to rozwiązanie oparte na systemie Haldex piątej generacji.

Fot. Wojciech Frelichowski

Podczas prezentacji prasowej mieliśmy okazję wypróbować wersję z silnikiem 2.0 TDI 190 KM 4x4 ze skrzynią DSG, jak i wersję z jednostką benzynową 1.4 TS 150 KM z napędem na przednią oś oraz manualną skrzynią biegów.

Na asfalcie auto jedzie wzorowo. Jednak dość długo trwało zanim znaleźliśmy odpowiednie ustawienia fotela względem kierownicy. To prawdopodobnie efekt tego, iż linia bocznych okien jest dość wąska i aby dobrze obserwować otoczenie trzeba podnieść fotel. Ale wtedy za nisko jest kierownica. W końcu jednak znaleźliśmy odpowiednie ustawienie.

Wersją z napędem 4x4 przejechaliśmy również po sztucznym torze offroadowym (podjazdy, zjazdy i inne przeszkody zbudowane ze stalowych konstrukcji). Oczywiście Ateca pokonała to zadanie bez większych problemów, ale szkoda, że nie mogliśmy sprawdzić napędu 4x4 na śliskiej nawierzchni. Dobrze spisywał się również model z silnikiem 1.4 TSI i z napędem na przód. W tym przypadku jeździliśmy tylko po szosie. Ten silnik wydaje się jakby skrojony do tego modelu. Jest wystarczająco dynamiczny, nie jest paliwożerny i jest dobrze wyciszony.

Podstawowa wersja Seata Ateaca kosztuje 77 100 zł. Za tą cenę otrzymuje się auto w podstawowej wersji Reference z bazowym silnikiem benzynowym 1.0 TSI 115 KM i z napędem na przednią oś. W standardzie jest m.in.: siedem poduszek powietrznych (w tym poduszka kolanowa dla kierowcy), układy ABS/ESP, asystent podjazdu (HHC), światła do jazdy dziennej LED, elektrycznie sterowane szyby boczne i lusterka (podgrzewane), komputer pokładowy, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja manualna.

Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM i konkurenci

Marka/model

Seat Ateca 2.0 TDI 190 KM Xcellence 4Drive

Ford Kuga 2.0 TDCi 180 KM Titanium Plus

Mazda CX-5 2.2 Diesel 175 KM SkyPASSION

Cena (zł)

146 100

153 600

158 900

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/

wysokość (mm)

4363/1841/1615

4524/1838/1680

4555/1840/1670

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1576/1541

1563/1565

1585/1590

Rozstaw osi (mm)

2638

2690

2700

Masa własna (kg)

1589

1641

1540

Pojemność bagażnika (l)

485

456

503

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

60

58

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Pojemność (cm3)

1968

1997

2191

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

automatyczna/7

automatyczna/6

automatyczna/6

Osiągi

Moc (KM) przy obr./min

190 przy 3500

180 przy 3750

175 przy 4500

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

400przy 1750

400 przy 2000

420 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,5

10,0

9,4

Prędkość maksymalna (km/h)

212

200

144

Średnie spalanie (l/100 km)

5,0

5,4

5,5

Emisja CO2 (g/km)

131

140

144

       

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie