Seat Arona. Test najmocniejszej wersji. Co potrafi?

Kamil Rogala
Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły temu autu na dobre? Mogliśmy to sprawdzić podczas testu najmocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.Fot. Kamil Rogala
Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły temu autu na dobre? Mogliśmy to sprawdzić podczas testu najmocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.Fot. Kamil Rogala
Udostępnij:
Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły temu autu na dobre? Mogliśmy to sprawdzić podczas testu najmocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.

Seat Arona. Nadwozie/wnętrze

Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły
Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły temu autu na dobre? Mogliśmy to sprawdzić podczas testu najmocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.
Fot. Kamil Rogala

Seat Arona nie jest autem zaskakującym. Wręcz przeciwnie – pojawienie się tego auta było niemal obowiązkowe dla Seata, który chciał zaistnieć w tym niezwykle szybko rozwijającym się segmencie crossoverów w rozmiarze B. Niewielki, zwinny, zwrotny, modny i z pazurem – tak w skrócie prezentuje się Arona. Po odświeżeniu w 2021 roku zarówno Ibiza, jak i Arona, które stanowią około 40 procent wolumentu sprzedaży marki, stały się bardziej nowoczesne i atrakcyjne wizualnie. Pojawiły się nowe zderzaki, lakiery wzory felg i detale. Na uwagę zasługuje przede wszystkim przedni zderzak z ciekawymi światłami przeciwmgielnymi (opcjonalnymi). Są one okrągłe i lekko wystające, zamontowane tuż pod głównymi kloszami lamp. Ich wygląd nieco zaburza dynamiczny charakter stylistyki, ale muszę przyznać, że ten dodatek bardzo mi się podoba. Przypomina odrobinę światła w Nissanie Juke, ale tutaj wykonano je z dużo większym umiarem.

Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły
Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły temu autu na dobre? Mogliśmy to sprawdzić podczas testu najmocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.
Fot. Kamil Rogala

We wnętrzu pojawiły się nowe materiały i dodatki. Uwagę zwracają czerwone ramki nawiewów, które po zmroku są delikatnie podświetlane. Muszę przyznać, że właśnie dopiero po zmroku wyglądają dobrze, bowiem za dnia, materiał, z którego wykonano ramki, robi przeciętne wrażenie. Są również wstawki imitujące aluminium, większość materiałów jest oczywiście z dość taniego plastiku, ale całokształt sprawia dość pozytywne wrażenie. Ładna, mięsista kierownica ze spłaszczonym na dole wieńcem dodaje sportowego sznytu, podobnie jak opcjonalne wirtualne zegary i czerwone przeszycia na tapicerce. Zwieńczeniem całości jest czarna podsufitka.

Warto wspomnieć o zmianach po liftingu, które dotyczą wyposażenia m.in. z zakresu bezpieczeństwa. Teraz Aronę możemy zamówić z automatycznymi światłami drogowymi, tempomatem adaptacyjnym, systemem rozpoznawania znaków drogowych, czujnikiem martwego pola, asystentem utrzymania pasa ruchu, a opcjonalnie dostaniemy również możliwość wybierania trybów jazdy. Przestrzeń? Nie jest źle, choć pamiętajmy, że to przedstawiciel segmentu B. Bagażnik ma pojemność 400 litrów, co jest wartością bardzo dobrą. Po złożeniu oparć kanapy do dyspozycji jest aż 1280 litrów. Warto wspomnieć, że auto powstało na platformie MQB w wersji A0 i jest produkowane w hiszpańskiej fabryce w Martorell.

Seat Arona. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy

Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły
Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły temu autu na dobre? Mogliśmy to sprawdzić podczas testu najmocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.
Fot. Kamil Rogala

Do testów dostałem topową odmianę napędową, czyli silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM z automatyczną skrzynią DSG. O ile w Golfie lub Octavii jest to jednostka optymalna, tak w samochodzie pokroju Arony motor ten zapewnia naprawdę zadowalającą dynamikę i zalążek sportowych emocji. Moc 150 KM i moment obrotowy 250 Nm w aucie tych gabarytów zapewniają sporo frajdy.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nieco ponad 8 sekund, a prędkość maksymalna to 210 km/h. Oczywiście problemem jest trakcja, bowiem nawet na suchej nawierzchni dynamiczne ruszanie powoduje ingerencję systemów. A jak ze spalaniem? Zdaniem producenta jest to średnio 6,2 l/100km, ale takie wyniki udało mi się osiągnąć podczas spokojnej jazdy drogami podmiejskimi. W mieście trzeba dodać minimum 1,5 l/100km, w trasie przy prędkości 100-120 km/h również trzeba się postarać, aby zejść wyraźnie poniżej 7 l/100km.

Seat Arona. Ceny i wyposażenie

Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły
Seat Arona jest na rynku już od 2017 roku, a w zeszłym roku odbył się delikatny lifting auta. Jak zmieniła się „uterenowiona Ibiza”? Czy zmiany wyszły temu autu na dobre? Mogliśmy to sprawdzić podczas testu najmocniejszej wersji ze 150-konnym silnikiem 1.5 TSI.
Fot. Kamil Rogala

Seat Arona w bazowej wersji Reference z silnikiem 1.0 TSI o mocy 95 KM i z manualną 5-biegową skrzynią kosztuje 81 700 złotych. Warto jednak dołożyć do mocniejszej odmiany silnika 1.0 TSI o mocy 110 KM i 6-biegowej przekładni. Za wersję Style z takim napędem zapłacimy 87 000 złotych. Testowana odmiana to niemal fanaberia, bowiem silnik 1.5 TSI o mocy 150 KM z automatyczną skrzynią DSG dostępna jest tylko z wyposażeniem FR w cenie 119 100 złotych. Co dostajemy w wyposażeniu opcjonalnym i ile to kosztuje?

  • pakiet wspomagania jazdy XL – 1963 zł
  • system bezkluczykowego dostępu i uruchamiania – 1423 zł
  • pakiet zimowy – 1743 zł
  • wirtualny kokpit z ekranem 10,25 cala – 1250 zł
  • zestaw BeatsAudio z 6 głośnikami – 2126 zł
  • przednie światła przeciwmgielne – 504 zł
  • pakiet RED z aktywnym zawieszeniem – 3229 zł
  • 18-calowe felgi – 2265 zł
  • lakier specjalny Desire Red – 3237 zł

Seat Arona. Podsumowanie

Seat Arona to ciekawy, nieźle wyposażony i zapewniający szeroką ofertę przedstawiciel niezwykle popularnego segmentu miejskich crossoverów. Trudno dyskutować o cenie testowanego egzemplarza, bowiem jest to wersja dla zamożnych, którzy mają ochotę na mocną wersję silnikową. Problemem Arony jest również konkurencja – coraz silniejsza i nowocześniejsza. Mimo wszystko hiszpańska propozycja ma już swoje lata i pomimo liftingu, czuć upływ czasu.

Seat Arona – zalety:

  • nadal przyjemna i dynamiczna stylistyka nadwozia;
  • wciąż bardzo ergonomiczne i funkcjonalne wnętrze;
  • sporo nowoczesnych rozwiązań i gadżetów znanych z wyższych modeli;
  • bardzo dynamiczny układ napędowy
  • elastyczna oferta.

Seat Arona – wady:

  • wnętrze odbiega od nowoczesnych konkurentów;
  • kosztowne wyposażenie opcjonalne;
  • wysoka cena, ale to już obecnie standardowa wada...

Porównanie Seat Arona 1.5 TSI 150 KM (AT7) do wybranych konkurentów:

 

Seat Arona 1.5 TSI 150 KM (AT7)

Renault Captur 1.3 TCe 160 KM (AT7)

Hyundai Kona 1.6 T-GDI 198 KM (AT7)

Cena (zł, brutto)

od 119 100

od 112 400

od 114 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover/5

crossover/5

Długość/szerokość (mm)

4154/1780

4227/1797

4205/1800

Wysokość (mm)

1537

1576

1565

Rozstaw kół przód/tył (mm)

1513/1495

1531/1516

 1559/1568

Rozstaw osi (mm)

2566

2639

2600

Pojemność bagażnika (l)

400/1280

422/1275

374/1156

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1193

1266

1320

Pojemność zbiornika paliwa (l)

40

48

50

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

150

160

198

Moment obrotowy (Nm)

250

270

265

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,2

8,5

7,7

Prędkość maksymalna (km/h)

210

204

210

Spalanie (l/100km)

6,2 (WLTP)

5,8 (WLTP)

6,2 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

140

133

142

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie