Seat Altea kontra Skoda Roomster

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Obszerne, ale mało przytulne wnętrze nie ma zbyt wielu możliwości aranżacji
Fot. Jarosław Zgirski: Obszerne, ale mało przytulne wnętrze nie ma zbyt wielu możliwości aranżacji
Podobno z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciu. W przypadku tych samochodów z koncernu Volkswagena najlepiej z rodziną wyjechać...

choćby w krótką, wakacyjną podróż.

Fot. Jarosław Zgirski: Hiszpańskie auto w testach EuroNCAP uzyskało maksymalną notę 5 gwiazdek
Fot. Jarosław Zgirski: Hiszpańskie auto w testach EuroNCAP uzyskało maksymalną notę 5 gwiazdek

 

Idea budowy samochodu wielofunkcyjnego nie jest nowa. Wielu producentów wypuszczało na rynek auta segmentu MPV (Multi Purpose Vehicle) ładnych parę lat temu. Były to jednak samochody z wyższych segmentów.

 

Obecnie podobne pojazdy można spotkać nawet w miejskim segmencie B. Seat Altea i Skoda Roomster to pojazdy wymykające się szablonowym porównaniom, jednak będące

Fot. Jarosław Zgirski: Ciekawe nadwozie Skody Roomster jednak nie wszystkim się podoba
Fot. Jarosław Zgirski: Ciekawe nadwozie Skody Roomster jednak nie wszystkim się podoba

niewątpliwie niezbyt dużymi, lecz w pełni funkcjonalnymi, rodzinnymi pojazdami.

 

Cechy szczególne

 

Altea w momencie wejścia na rynek zrewolucjonizowała hiszpańską markę. Świeża, nieco usportowiona sylwetka spodobała się na tyle, że kolejne modele Seata upodobniały się do Altei. Auto ma spory bagażnik, dużo miejsca w środku i

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Altei nie jest duży, za to nawet tyle fotele są bardzo wygodne
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Altei nie jest duży, za to nawet tyle fotele są bardzo wygodne

sporo przestrzeni nad głowami pasażerów. W chwili rozpoczęcia seryjnej produkcji, w połowie 2004 roku, zwracała uwagę nietuzinkowym wyglądem, surowym wnętrzem z kokpitem zadziwiającym prostotą i łatwością obsługi.

 

Roomster, który zadebiutował niecałe dwa lata później, pod względem możliwości aranżacji wnętrza nieco przewyższa rywala. Tym samochodem przewieziemy wszystko, począwszy od kompletu pasażerów na pokładzie, po pralkę, lodówkę, na europalecie z gładzią gipsową kończąc. Zastosowano tu system Varioflex, umożliwiający dowolne odchylanie i składanie tylnych foteli aż do ich całkowitego wyjęcia włącznie.

Fot. Jarosław Zgirski: Seat Altea to konstrukcja Waltera de Silvy, wcześniej projektującego Alfy Romeo
Fot. Jarosław Zgirski: Seat Altea to konstrukcja Waltera de Silvy, wcześniej projektującego Alfy Romeo

 

W Altei możliwość modyfikacji wnętrza jest skromna, ale również da się odchylać oparcia tylnych foteli oraz złożyć środkowe siedzenie, przekształcając je w szeroki stolik z uchwytami na napoje.

 

W zmaganiach na pojemność bagażnika również lepsza okazuje się Skoda. Podczas wypraw poza miasto kufer, większy o kilkadziesiąt litrów od konkurenta, może być zbawieniem dla rodziny z małymi dziećmi.

Fot. Jarosław Zgirski: Obszerne, ale mało przytulne wnętrze nie ma zbyt wielu możliwości aranżacji
Fot. Jarosław Zgirski: Obszerne, ale mało przytulne wnętrze nie ma zbyt wielu możliwości aranżacji

 

Deska rozdzielcza i sposób wykończenia wnętrza jest typowy dla obu firm - szaro-czarny ze srebrnymi wstawkami. Skoda pod względem wzornictwa upodabnia się jednak do Volkswagena, podczas gdy Seat ma swój własny styl.

 

Obaj rywale są samochodami rodzinnymi także ze względu na wyposażenie. Mają wszystko, co przeciętnym Kowalskim jest potrzebne do poruszania się po drogach. Seat Altea często

Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit w stylu VW, siedzenia nie zapewniają dobrego trzymania bocznego
Fot. Jarosław Zgirski: Kokpit w stylu VW, siedzenia nie zapewniają dobrego trzymania bocznego

kupowany w specjalnej wersji Superwagen, z kolei chętni na Skodę Roomster wybierają standardowe wyposażenie odmiany Style. Drobne różnice w poziomie wyposażenia tych samochodów nie przeszkadzają stwierdzić, że nawet daleka eskapada nie będzie w tych autach utrapieniem.

 

Silniki

 

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

W benzynowej palecie jednostek napędowych Seata 102-konny silnik 1.6 MPI to najsłabsza jednostka. Nic dziwnego, że przyspieszenie jest gorsze w porównaniu do czeskiego konkurenta. Roomster jest o ponad 150 kg lżejszy, jest także krótszy i węższy, a to nie pozostaje bez wpływu na jazdę. Żwawszy jest zatem silnik Skody, a minimalnie wyższa moc (105 KM) nie przekłada się na zbyt duże zużycie paliwa. Rośnie ono dopiero wtedy, gdy zaczynamy mocniej wciskać pedał gazu.

Fot. Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski

 

Pod maską Roomstera może pracować słabszy 85-konny silnik o pojemności 1,4 l, natomiast Altea ma jeszcze dwie jednostki benzynowe: 2.0 FSi o mocy 150 KM oraz tej samej pojemności, ale 200-konny TFSi.

 

Wrażenia z jazdy

 

Zarówno Altea, jak i Roomster to samochody, którymi da się jeździć bezpiecznie. Mimo sporej wysokości nie reagują nerwowo podczas szybkiego pokonywania łuków. W

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Altei nie jest duży, za to nawet tyle fotele są bardzo wygodne
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Altei nie jest duży, za to nawet tyle fotele są bardzo wygodne

Roomsterze odpowiada za to tylne zawieszenie, przejęte z Octavii poprzedniej generacji. Dobre własności trakcyjne nie dziwią kierowców Seata - w końcu Altea jest dłuższa i szersza od rywalki z Czech, a sportowy wizerunek hiszpańskiej marki też zobowiązuje.

 

Skoda góruje dynamiką jazdy, choćby z racji mniejszych gabarytów i wagi. Charakteryzuje się też dużą zwrotnością i doskonałą widocznością w każdym kierunku. W Altei cofanie

Fot. Jarosław Zgirski: Roomster jest uniwersalny, odpowiadający potrzebom rodziny i przydatny w firmie
Fot. Jarosław Zgirski: Roomster jest uniwersalny, odpowiadający potrzebom rodziny i przydatny w firmie

utrudnia niewielka, tylna szyba, natomiast pod względem głośności jest minimalnie lepsza. Do minusów obu samochodów zaliczyć należy stuki dochodzące z twardych elementów kokpitu.

 

Podsumowanie

 

O gustach się nie dyskutuje, dlatego przeciwnicy urody Skody Roomster powinni się bardziej skoncentrować na funkcjonalności tego auta. Jest to jednak model dość drogi, jak na ten segment samochodów. Pod względem użyteczności Altea odstaje nieco od konkurenta, ale odrabia straty bezpiecznym zawieszeniem, które pozwala na jazdę w stylu sportowym. Seat może się też poszczycić dobrą relacją oferowanego wyposażenia do ceny. 

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Skoda Roomster

Seat Altea

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzyna

4/16/benzyna

Pojemność skokowa (cm3
)

1598

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min)

105/5700

102/5600

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

155/3500

148/3800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

12,8

Prędkość maksymalna (km/h)

182

181

Pojemność bagażnika (l)

477/1780

409/1320

Pojemność zbiornika paliwa (l)

55

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,1/9,3

6,8/10,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

420,5/168/160

428/177/157

Rozstaw osi (cm)

262

258

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/10

2/12

Cena (zł)

57 400

58 500

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Skoda Roomster Style

Seat Altea Superwagen

Poduszki powietrzne

2

4

Układ ABS

S

S

Układ ESP

2500

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/750

S/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/-

Klimatyzacja półautomatyczna

S

S

Radioodtwarzacz z CD

700

S

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Skoda Roomster

Seat Altea

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

       Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

       Remis

Wyposażenie

       Remis

Cena

       Remis

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty