choćby w krótką, wakacyjną podróż.
Idea budowy samochodu wielofunkcyjnego nie jest nowa. Wielu producentów wypuszczało na rynek auta segmentu MPV (Multi Purpose Vehicle) ładnych parę lat temu. Były to jednak samochody z wyższych segmentów.
Obecnie podobne pojazdy można spotkać nawet w miejskim segmencie B. Seat Altea i Skoda Roomster to pojazdy wymykające się szablonowym porównaniom, jednak będące
niewątpliwie niezbyt dużymi, lecz w pełni funkcjonalnymi, rodzinnymi pojazdami.
Cechy szczególne
Altea w momencie wejścia na rynek zrewolucjonizowała hiszpańską markę. Świeża, nieco usportowiona sylwetka spodobała się na tyle, że kolejne modele Seata upodobniały się do Altei. Auto ma spory bagażnik, dużo miejsca w środku i
sporo przestrzeni nad głowami pasażerów. W chwili rozpoczęcia seryjnej produkcji, w połowie 2004 roku, zwracała uwagę nietuzinkowym wyglądem, surowym wnętrzem z kokpitem zadziwiającym prostotą i łatwością obsługi.
Roomster, który zadebiutował niecałe dwa lata później, pod względem możliwości aranżacji wnętrza nieco przewyższa rywala. Tym samochodem przewieziemy wszystko, począwszy od kompletu pasażerów na pokładzie, po pralkę, lodówkę, na europalecie z gładzią gipsową kończąc. Zastosowano tu system Varioflex, umożliwiający dowolne odchylanie i składanie tylnych foteli aż do ich całkowitego wyjęcia włącznie.
W Altei możliwość modyfikacji wnętrza jest skromna, ale również da się odchylać oparcia tylnych foteli oraz złożyć środkowe siedzenie, przekształcając je w szeroki stolik z uchwytami na napoje.
W zmaganiach na pojemność bagażnika również lepsza okazuje się Skoda. Podczas wypraw poza miasto kufer, większy o kilkadziesiąt litrów od konkurenta, może być zbawieniem dla rodziny z małymi dziećmi.
Deska rozdzielcza i sposób wykończenia wnętrza jest typowy dla obu firm - szaro-czarny ze srebrnymi wstawkami. Skoda pod względem wzornictwa upodabnia się jednak do Volkswagena, podczas gdy Seat ma swój własny styl.
Obaj rywale są samochodami rodzinnymi także ze względu na wyposażenie. Mają wszystko, co przeciętnym Kowalskim jest potrzebne do poruszania się po drogach. Seat Altea często
kupowany w specjalnej wersji Superwagen, z kolei chętni na Skodę Roomster wybierają standardowe wyposażenie odmiany Style. Drobne różnice w poziomie wyposażenia tych samochodów nie przeszkadzają stwierdzić, że nawet daleka eskapada nie będzie w tych autach utrapieniem.
Silniki
W benzynowej palecie jednostek napędowych Seata 102-konny silnik 1.6 MPI to najsłabsza jednostka. Nic dziwnego, że przyspieszenie jest gorsze w porównaniu do czeskiego konkurenta. Roomster jest o ponad 150 kg lżejszy, jest także krótszy i węższy, a to nie pozostaje bez wpływu na jazdę. Żwawszy jest zatem silnik Skody, a minimalnie wyższa moc (105 KM) nie przekłada się na zbyt duże zużycie paliwa. Rośnie ono dopiero wtedy, gdy zaczynamy mocniej wciskać pedał gazu.
Pod maską Roomstera może pracować słabszy 85-konny silnik o pojemności 1,4 l, natomiast Altea ma jeszcze dwie jednostki benzynowe: 2.0 FSi o mocy 150 KM oraz tej samej pojemności, ale 200-konny TFSi.
Wrażenia z jazdy
Zarówno Altea, jak i Roomster to samochody, którymi da się jeździć bezpiecznie. Mimo sporej wysokości nie reagują nerwowo podczas szybkiego pokonywania łuków. W
Roomsterze odpowiada za to tylne zawieszenie, przejęte z Octavii poprzedniej generacji. Dobre własności trakcyjne nie dziwią kierowców Seata - w końcu Altea jest dłuższa i szersza od rywalki z Czech, a sportowy wizerunek hiszpańskiej marki też zobowiązuje.
Skoda góruje dynamiką jazdy, choćby z racji mniejszych gabarytów i wagi. Charakteryzuje się też dużą zwrotnością i doskonałą widocznością w każdym kierunku. W Altei cofanie
utrudnia niewielka, tylna szyba, natomiast pod względem głośności jest minimalnie lepsza. Do minusów obu samochodów zaliczyć należy stuki dochodzące z twardych elementów kokpitu.
Podsumowanie
O gustach się nie dyskutuje, dlatego przeciwnicy urody Skody Roomster powinni się bardziej skoncentrować na funkcjonalności tego auta. Jest to jednak model dość drogi, jak na ten segment samochodów. Pod względem użyteczności Altea odstaje nieco od konkurenta, ale odrabia straty bezpiecznym zawieszeniem, które pozwala na jazdę w stylu sportowym. Seat może się też poszczycić dobrą relacją oferowanego wyposażenia do ceny.
Wybrane dane techniczne
| Skoda Roomster | Seat Altea |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzyna | 4/16/benzyna |
Pojemność skokowa (cm3 | 1598 | 1595 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 105/5700 | 102/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 155/3500 | 148/3800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9 | 12,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 182 | 181 |
Pojemność bagażnika (l) | 477/1780 | 409/1320 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 55 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 6,1/9,3 | 6,8/10,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 420,5/168/160 | 428/177/157 |
Rozstaw osi (cm) | 262 | 258 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/10 | 2/12 |
Cena (zł) | 57 400 | 58 500 |
Wybrane wyposażenie seryjne
| Skoda Roomster Style | Seat Altea Superwagen |
Poduszki powietrzne | 2 | 4 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | 2500 | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/750 | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S | S/- |
Klimatyzacja półautomatyczna | S | S |
Radioodtwarzacz z CD | 700 | S |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Skoda Roomster | Seat Altea |
Przestronność wnętrza | + | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | | + |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | Remis |