Seat Altea FR

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Tomasz Szmandra: Altei FR nie można odmówić oryginalnej stylistki. To jeden z głównych atutów hiszpańskiego auta
Fot. Tomasz Szmandra: Altei FR nie można odmówić oryginalnej stylistki. To jeden z głównych atutów hiszpańskiego auta
Najpierw była 200-konna Zafira, potem pojawiła się Corolla Verso mająca 177 KM pod maską. Nieco później do kręgu sportowych minivanów dołączył Seat.
Najpierw była 200-konna Zafira, potem pojawiła się Corolla Verso mająca 177 KM pod maską. Nieco później do wąskiego kręgu sportowych minivanów dołączył również Seat.  
Fot. Tomasz Szmandra: Altei FR nie można odmówić oryginalnej stylistki. To jeden z głównych atutów hiszpańskiego auta
Fot. Tomasz Szmandra: Altei FR nie można odmówić oryginalnej stylistki. To jeden z głównych atutów hiszpańskiego auta

 

Poza wspomnianymi już Oplem Zafirą i Toyotą Corollą Verso na rynku nie ma tak mocnych kompaktowych minivanów. Alta FR dołączyła do tego grona z 200-konnym silnikiem i atrakcyjnym nadwoziem.

 

Cechy szczególne

 

Zdecydowanie nie jest to auto dla wszystkich. Posiada twarde zawieszenie i czuły układ kierowniczy. Ale Seat od zawsze aspirował do miana producenta aut usportowionych. Po udanym debiucie nowego Leona, przyszedł czas na kolejny model dający przyjemność z jazdy.

Fot. Tomasz Szmandra: Obniżone i utwardzone zawieszenie to kolejny mocny punkt usportowionego Seata
Fot. Tomasz Szmandra: Obniżone i utwardzone zawieszenie to kolejny mocny punkt usportowionego Seata

 

Altea w wersji FR ma coś, co trudno znaleźć w innych autach tego typu. We wnętrzu zamontowano kubełkowe fotele z bardzo dobrym trzymaniem bocznym. Gruby wieniec trójramiennej kierownicy, to kolejny element będący nie tylko kosmetycznym dodatkiem. Podobać się mogą zegary z centralnie umieszczonym obrotomierzem.

 

Silnik

 

Altea FR jest oferowana z jednym z dwóch silników. Tańszy o 5000 zł - benzynowy 2,0 l rozwija moc 200 KM. Taki sam silnik pracuje pod maską m.in. Golfa GTI czy Octavii RS. Druga propozycja, naszym zdaniem ciekawsza, to również dobrze znany diesel 2.0 TDI.

Fot. Tomasz Szmandra: Emblematy informujące o sportowych ambicjach Altei można znaleźć m.in. na kierownicy i drążku zmiany biegów
Fot. Tomasz Szmandra: Emblematy informujące o sportowych ambicjach Altei można znaleźć m.in. na kierownicy i drążku zmiany biegów

 

W Altei FR został zmodyfikowany i rozwija moc 170 KM. Godne uwagi jest zużycie paliwa samochodu o tak dużej mocy. Średni wynik w naszym  teście to 6,7l /100 km. Mocniejszy o 30 KM silnik benzynowy nie może się pochwalić aż tak małym apetytem na paliwo. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Już po pierwszych kilkunastu kilometrach można się przekonać, że skrót FR (Formula Racing) faktycznie potwierdza możliwości Seata. Podczas jazdy w mieście mocy jest aż nadto. Moment obrotowy na poziomie 350 Nm

Fot. Tomasz Szmandra: Taki bagażnik przyda się podczas dalekich wojaży
Fot. Tomasz Szmandra: Taki bagażnik przyda się podczas dalekich wojaży

dostępny jest już od 1800 obr/min. Na każde wciśnięcie gazu auto reaguje natychmiastowym przyspieszeniem. Hamulce działają poprawnie, nawet po rozgrzaniu.

 

Poza miastem jest jeszcze lepiej. Elastyczność na najwyższym, szóstym biegu pozwala przyspieszać od 80 do 120 km/h w 11,5 s. Czasem mogą przeszkadzać nisko wyprofilowane opony 205/55 R16. Na dużych nierównościach auto potrafi zaskoczyć kierowcę minimalną zmianą toru jazdy. Na szczęście nad wszystkim czuwa elektronika. Standardowe ESP reaguje bardzo szybko i skutecznie.

 

Praktyczne wykorzystywanie samochodu do transportu całej rodziny może jednak sprawić odrobinę trudności. Mimo, że miejsca jest tu pod

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

dostatkiem i każdy z pięciorga pasażerów ma swój własny, odrębny fotel, ta odmiana Altei nie gwarantuje zbyt dużego komfortu podróży. Szczególnie podczas długich wypraw, twarde, a zarazem obniżone zawieszenie daje znać o sobie pasażerom tylnej kanapy.**

 

Podsumowanie

 

Altea FR to auto dla miłośników mocnych wrażeń. Kompaktowe rozmiary minivana zapewniają poręczność w mieście a także szybką jazdę na trasie. Wysokoprężny silnik jest bardzo dynamiczny, a twarde zawieszenie naprawdę na wiele pozwala. Emocje z pewnością ostudzi cena, bo prawie 100 tys. zł, to jednak dość sporo. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Diesel, rzędowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1968

Moc maksymalna (KM/obr/min):

170/4200

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

350/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

8,6

Prędkość maksymalna (km/h):

208

Pojemność bagażnika (l):

409

Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km):

5,2/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm):

432,5/176,8/156,8

Rozstaw osi (cm):

257,8

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

2/12

Cena (zł):

99  490

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Nic ponad standard

Silnik

*****

Mocny i elastyczny

 

Poziom hałasu

****

Wysoki jedynie przy zimnym silniku

 

Zużycie paliwa

*****

Należy do czołówki w swojej klasie 

 

Wyposażenie

*****

Jest wszystko czego można oczekiwać od minivana

 

 

Wybrane wyposażenie seryjne Seat Altea FR:

 

Poduszki powietrzne

        6

Układ ABS

        S

Układ ESP

        S

Wspomaganie układu kierowniczego

        S

Centralny zamek

        S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

       S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

        S

Klimatyzacja automatyczna

        S

Radioodtwarzacz

        S

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty