Ten 5-drzwiowy minivan to największy model produkowany przez hiszpańskiego producenta. Zbudowany został na nowej

modułowej płycie podłogowej koncernu Volkswagen. Wymiary nadwozia, długość 4,85 , szerokość 1,9 oraz wysokość 1,72 metra pozwoliły uzyskać stosunkowo przestronne wnętrze. Charakterystycznym motywem sylwetki tego auta jest typowa dla marki „koncepcja strzały”, którą tworzą trapezowa krata wlotu powietrza z logo producenta oraz przetłoczenia pokrywy komory silnika w kształcie litery V. Aerodynamika modelu może być jego atutem, współczynnik oporów powietrza Cx=0,299 jest świetnym wynikiem, jak na tak duży pojazd.
Alhambra, której rozstaw osi wynosi 2,92 m to minivan oferowany w wersji pięcio- lub siedmioosobowej. Siedzenia przednie są wygodne, a zakres regulacji fotela kierowcy zapewnia znakomitą widoczność we wszystkich kierunkach. Drugi rząd to trzy oddzielne fotele wyposażone w skokową regulację oparcia, umiejscowione nieco wyżej niż przednie, co poprawia widoczność przez duże szyby boczne. Podobnie usytuowane zostały dwa fotele w trzecim rzędzie. Zajmowanie na nich miejsc ułatwiają drzwi przesuwne i składanie zewnętrznie

siedzenia drugiego rzędu. Pojemność przestrzeni bagażowej 7-osobowej wersji nie zachwyca i wynosi 267 litrów. Jednak system „EasyFold” pozwala w prosty sposób złożyć fotele drugiego i trzeciego rzędu w zagłębieniach podłogi i dowolnie aranżować jego przestrzeń w zależności od potrzeb. Maksymalnie objętość bagażnika może wynieść 2297 litrów.
Oferta modelu na rynku polskim obejmuje trzy silniki: jednostkę benzynową 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz dwa Diesle 2.0 TDI o mocy 140 i 170 KM. Jednostka 2.0 TDI, którą charakteryzuje moc 140 KM osiągana przy prędkości obrotowej silnika 4200 obr/min dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 320 Nm w zakresie 1750-2500 obr/min. Parametry te pozwalają uzyskać prędkość 100 km/h w czasie 9,8 sekundy. Silnik zasilany systemem wtrysku Common Rail odznacza się wysoką kulturą pracy i dobrą dynamiką. Niskie zużycie paliwa wynoszące około 6 litrów oleju napędowego na

100 km pozwala na jednym zbiorniku paliwa przebyć drogę blisko 1200 kilometrów. Standardowo Alhambra wyposażana jest w systemy podnoszące efektywność eksploatacji: system Start/Stop oraz układ hamowania z odzyskiem energii. Napęd przekazywany jest na koła przednie za pośrednictwem pracującej płynnie i precyzyjnie 6-biegowej manualnej skrzyni biegów. Dopłacając kwotę 8600 zł wybrać można wersję wyposażoną w dwusprzęgłową przekładnię automatyczną DSG. Od połowy 2011 roku model dostępny jest również z napędem na cztery koła.
Zawieszenie pojazdu charakteryzuje się dobrym tłumieniem nierówności drogi, stabilnością i odpornością na przechyły nadwozia. Wraz z precyzyjnie działającym, wspomaganym elektromechanicznie układem kierowniczym pozwala na dynamiczne pokonywanie zakrętów.
Konstruktorzy Alhambry zadbali też o bezpieczeństwo podróżnych. Do wyposażenia należą m.in.: 7 poduszek powietrznych, system ESP i ABS oraz układ przeciwdziałający utracie przyczepności kół podczas hamowania silnikiem (MSR) z systemem wspomagania nagłego hamowania.
Wybrane dane techniczne Seata Alhambra i konkurentów:
Marka / model | Seat Alhambra | Renault Espace Grand | Ford Galaxy |
Wersja | Style | Celsium | Trend |
Cena (zł) | 116 845 | 141 100 | 120 700 |
Silnik | Diesel | Diesel | Diesel |
Pojemność (cm3) | 1968 | 1995 | 1997 |
Moc (KM) | 140 | 150 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 320 | 340 | 320 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,8 | 10,6 | 10,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 194 | 194 | 193 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,5 | 6,5 | 5,7 |
Skrzynia biegów | manualna 6-biegowa | manualna 6-biegowa | manualna 6-biegowa |
Pojemność bagażnika (l) | 267 | 456 | 308 |









Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?