Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samodzielna wymiana koła w samochodzie krok po kroku

Czesław Wachnik
Wymiana koła w samochodzie krok po kroku - FOTOPORADNIK
Wymiana koła w samochodzie krok po kroku - FOTOPORADNIK
Wymiana koła w samochodzie nie jest trudna, ale trzeba pamiętać o kilku rzeczach. Podpowiadamy, o jakich.

Na polskich drogach nietrudno spotkać kierowców, którzy nie wiedzą, jak zabrać się za wymianę uszkodzonego koła w samochodzie. W ostatnich dniach sam byłem świadkiem, jak robił to jeden z pechowych zmotoryzowanych. Chciał podnieść auto na polnej drodze, nie zabezpieczył kół, a śrub mocujących nie mógł odkręcić przez pół godziny. Tymczasem wystarczy pamiętać o kilku podstawowych zasadach, by wymiana kół w samochodzie nie była wielkim problemem.

Jak wymieniać koła - krok po kroku:**1. Postarajmy się nie stwarzać zagrożenia dla innych kierowców. Aby zmienić koło, najlepiej zjechać na utwardzony parking, w ostateczności pobocze drogi. Jazda przez kilkadziesiąt metrów z uszkodzonym kołem nie powinna spowodować zniszczenia opony. A przy wymianie będziemy znacznie bardziej bezpieczni.

2. Jeśli nie ma takiej możliwości i usterkę będziemy usuwać na drodze, należy ustawić trójkąt ostrzegawczy a także lampę z pulsującym światłem.

3. Zanim podniesiemy samochód, musimy zabezpieczyć samochód przed poruszaniem. W tym celu pod koła na osi, która nie będzie unoszona, podkładamy kamienie lub specjalne kliny. Z bagażnika wyciągamy koło zapasowe, podnośnik i klucz do kół.

4. Kolejną czynnością przed podniesieniem samochodu jest poluzowanie śrub mocujących koło. To szalenie ważne. Jeśli tego nie zrobimy i uniesiemy samochód, odkręcenie uszkodzonego koła może okazać się niemożliwe. Poluzowanie śrub może być kłopotliwe. Często są one zapieczone. Doświadczeni kierowcy wożą ze sobą dodatkową rurkę, którą służy do przedłużenia rączki klucza. Inni ułatwiają sobie odkręcanie, używając specjalnych preparatów, np. WD40. Niekiedy pomocna może być coca-cola lub inny napój gazowany. Zanim zaczniemy podnosić samochód, zaciągamy też hamulec ręczny.

5. Gdy śruby zostaną poluzowane, ale nie odkręcone, podnosimy samochód. Ramię popularnego lewarka wkładamy w wyznaczone miejsce na progu auta i powoli kręcimy. Zwracając uwagę, by samochód równomiernie wędrował do góry.

6. Po podniesieniu samochodu, przystępujemy do wykręcenia śrub, zdjęcia uszkodzonego koła i założenie na jego miejsca zapasowego. Przykręcamy je na tzw. krzyż, a więc wkręcamy śruby znajdujące się po przekątnej.

7. Po dokręceniu koła, powoli opuszczamy aut, dokręcamy śruby, chowamy uszkodzone koło do bagażnika i możemy jechać dalej. Zmiana koła w samochodzie wymaga jeszcze jednej czynności - po założeniu tzw. zapasu warto podjechać na najbliższą stację benzynową i sprawdzić ciśnienie we wszystkich oponach.

Co ważne, uszkodzone koło trzeba jak najszybciej oddać do naprawy w zakładzie wulkanizacyjnym. Jeśli nie zrobimy tego szybko, to przy następnym złapaniu przysłowiowego gwoździa możemy mieć kłopoty z dalszą jazdą. Poza tym jazda na różnych oponach na tej samej osi jest niebezpieczna. Dlatego powinna trwać jak najkrócej. W samochodach coraz częściej są też stosowane koła dojazdowe, o mniejszej średnicy i szerokości niż te standardowe. Na nich też nie można jeździć zbyt długo ani przekraczać dozwolonej prędkości.

 ** **

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty