W listopadzie 2020 roku zarejestrowano w Polsce 63 503 sprowadzone z zagranicy samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza spadek o 16,1% na przestrzeni roku. W tegorocznym listopadzie było 20 dni roboczych, o 1 dzień więcej niż rok wcześniej. Łącznie, w ciągu 11 miesięcy 2020 roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 775 716 sztuk i jest o 17,0% mniejsza niż w analogicznym okresie 2019 roku. Prognozowana wielkość importu na koniec roku to 840 tys. sztuk.
Auta używane. Dominują leciwe pojazdy
Średni wiek sprowadzonych pojazdów w bieżącym roku wynosi już 12 lat, a w samym listopadzie - o 1 miesiąc mniej. Warto odnotować, że w przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął już 13 lat. Roczniki 2006, 2007 i 2008 cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.
Jednocześnie w statystykach importu widać słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w listopadowym imporcie aut osobowych* stanowią 42,4%. Trend spadkowy utrzymuje się od marca tego roku, a obecnie (trend 12-miesięczny) spadł do poziomu 42,9%. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi nie przekracza 11 lat.
We wszystkich województwach liczba sprowadzonych od początku roku samochodów używanych jest mniejsza niż w ubiegłym. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (100 594 szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu w ciągu roku (-13,0%).
TOP10 krajów, z których w 2020 roku najczęściej importowane są samochody do Polski
- Niemcy – 399 460 szt. (-26,1%)
- Francja – 74 895 szt. (-17,3%)
- Belgia – 60 207 szt. (-7,7%)
- Holandia – 40 458 szt. (4,1%)
- Stany Zjednoczone – 32 785 szt. (8,5%)
- Włochy – 28 893 szt. (-19,4%)
- Szwecja – 25 812 szt. (24,4%)
- Szwajcaria – 24 804 szt. (-3,7%)
- Austria – 22 898 szt. (-1,6%)
- Dania – 22 032 szt. (-6,2%)
Wyraźnie zwiększa się zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Ameryki Północnej. Import ze Stanów Zjednoczonych wzrósł na przestrzeni roku o 8,5%, a z Kanady - aż o 27,8%. To jeden z najbardziej dynamicznych wzrostów na rynku. Trudno też nie zauważyć ponad 24-procentowego wzrostu importu ze Szwecji! Najważniejszym źródłem używanych samochodów elektrycznych, sprowadzanych do Polski są i chyba długo będą Niemcy. To głównie zasługa rosnącej popularności modeli BMW i3.
TOP20 najczęściej sprowadzanych marek w 2020 roku
Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:
- Volkswagen – 85 780 szt.
- Opel – 75 806 szt.
- Ford – 69 210 szt.
- Audi – 65 707 szt.
- Renault – 49 246 szt.
- BMW – 47 035 szt.
- Peugeot – 38 237 szt.
- Mercedes – 36 161 szt.
- Citroen – 35 153 szt.
- Toyota – 26 123 szt.
- Fiat – 25 770 szt.
- Hyundai – 23 810 szt.
- Nissan – 20 820 szt.
- SEAT – 20 526 szt.
- Volvo – 19 025 szt.
- Skoda – 17 880 szt.
- Kia – 17 854 szt.
- Honda – 15 561 szt.
- Mazda – 14 747 szt.
- Suzuki – 10 966 szt.
TOP20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2020 roku
Ta grupa stanowi łącznie 32,3% tegorocznego importu:
- Audi A4 – 25 613 szt.
- Volkswagen Golf – 21 924 szt.
- Opel Astra - 21267 szt.
- BMW 3 – 17 708 szt.
- Audi A3 – 15 105 szt.
- Volkswagen Passat – 13 881 szt.
- Ford Focus – 12 694 szt.
- Opel Corsa – 12 634 szt.
- Audi A6 – 11 831 szt.
- BMW 5 – 11 317 szt.
- Ford Fiesta – 10 995 szt.
- Volkswagen Polo – 10 773 szt.
- Ford Mondeo – 10 676 szt.
- Nissan Qashqai – 8 767 szt.
- Opel Meriva – 8 513 szt.
- Renault Clio – 7 672 szt.
- Opel Insignia – 7 551 szt.
- Renault Megane – 7 422 szt.
- Renault Scenic – 7 358 szt.
- SEAT Ibiza – 7 126 szt.
Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?