Samochody terenowe w Polsce

Ryszard Polit
Suzuki Jimny jest jednym z tańszych samochodów rekreacyjno-terenowych o zadziwiająco dobrych własnościach terenowych.
Suzuki Jimny jest jednym z tańszych samochodów rekreacyjno-terenowych o zadziwiająco dobrych własnościach terenowych.
Udostępnij:
Jeśli chcesz być "trendy", powinieneś jeździć SUV-em. Daje poczucie siły, bezpieczeństwa i wolności.

Jeśli chcesz być "trendy", powinieneś jeździć SUV-em. Daje poczucie siły, bezpieczeństwa i wolności. To nic, że im jest nowocześniejszy, tym gorzej radzi sobie w terenie.

Suzuki Jimny jest jednym z tańszych samochodów rekreacyjno-terenowych o zadziwiająco dobrych własnościach terenowych.
Suzuki Jimny jest jednym z tańszych samochodów rekreacyjno-terenowych o zadziwiająco dobrych własnościach terenowych.

 

Samochody rekreacyjno-terenowe, określane jako SUV-y, biją rekordy powodzenia. Z dawnych aut terenowych kupowanych przez twardzieli, współczesne konstrukcje przejęły groźny wygląd i duże koła. To wystarcza, by zapewnić skromne potrzeby nabywców XXI wieku, którzy wcale nie zamierzają zjeżdżać z utwardzonych dróg. W ekstremalnych przypadkach potężne auto rekreacyjno-

Spadkobierca tradycji aut terenowych – Jeep Wrangler.
Spadkobierca tradycji aut terenowych – Jeep Wrangler.

terenowe może nie mieć nawet napędu na 4 koła. Takie teraz czasy. Samochód typu SUV jest zaprzeczeniem zdrowego rozsądku - nie jest dobry ani na asfalcie, ani w trudnym terenie. Z pogodzeniem sprzecznych wymagań każdy producent musi radzić sobie sam.

 

Rekreacja w terenie

 

Wzorcowy samochód terenowy ma konstrukcję ramową, możliwie duży prześwit, krótkie zwisy nadwozia i nieduży rozstaw osi. Napęd może być stały lub dołączalny, przydaje się reduktor i blokada mechanizmów różnicowych. Dołączanie napędu, włączanie reduktora i blokady mechanizmów różnicowych można włączyć dodatkową dźwignią lub przyciskiem na tablicy przyrządów. Unikanie systemów elektronicznych jest jak najbardziej

Mercedes-Benz klasy G – jeden z ostatnich „prawdziwych” samochodów terenowych.
Mercedes-Benz klasy G – jeden z ostatnich „prawdziwych” samochodów terenowych.

wskazane. Samochodami wyróżnianymi za świetne własności terenowe są Land Rover Defender, Mercedes-Benz klasy G, Jeep Wrangler, a także niepozorny Suzuki Jimny. Są to niemłode konstrukcje, które na eleganckich deptakach nadmorskich kurortów nie wzbudzają entuzjazmu.

 

Zupełnie odwrotnie jest z takimi autami jak Porsche Cayenne, BMW X5, Toyota Land Cruiser 100 czy Lexus RX 300. Bez trudu zmiotą z jezdni pospolite hatchbacki, które wyglądają przy potężnym SUV-ie jak ubogi krewny. Nowoczesne auta rekreacyjno-terenowe mają nadwozie samonośne, jak "zwykłe" sedany, by zmniejszyć masę i prześwit. Ze względu na koszty SUV-y często nie są wyposażone w reduktor, bo jest niepotrzebny podczas jazdy po asfalcie. W układzie przeniesienia napędu, który najczęściej na stałe napędza obie osie,

Popularny w naszym kraju Jeep Grand Cherokee jest pojazdem eleganckim i skutecznym w terenie.
Popularny w naszym kraju Jeep Grand Cherokee jest pojazdem eleganckim i skutecznym w terenie.

wykorzystuje się na ogół sprzęgło wiskotyczne. Za jego pośrednictwem można płynnie przenosić napęd na przednią lub tylną oś, ewentualnie blokować mechanizmy różnicowe. Wadą tego sprzęgła jest działanie z pewnym opóźnieniem, co podczas jazdy w trudnym terenie po prostu nie zdaje egzaminu. Gdy czujniki umieszczone w kołach wykryją poślizg, nastąpi samoczynne przekazanie napędu na koła bez poślizgu. W niektórych rozwiązaniach, np. w BMW X3, ślizgające się koło jest hamowane hamulcem, którym steruje układ elektroniczny.  

 

Zawieszenie i silniki

 

W tańszych autach stosuje się konwencjonalne zawieszenie wykorzystujące wahacze, sprężyny i amortyzatory. W droższych konstrukcjach, np. Toyota Land Cruiser 100, Porsche Cayenne, Range Rover czy BMW X5 stosuje się zawieszenie pneumatyczne, umożliwiające regulację

Nowoczesny samochód nie może być pozbawiony elektroniki – w BMW X3 jest jej pod dostatkiem. Pomaga nawet zjechać z góry.
Nowoczesny samochód nie może być pozbawiony elektroniki – w BMW X3 jest jej pod dostatkiem. Pomaga nawet zjechać z góry.

prześwitu pojazdu i sztywności zawieszenia. Zmiana sztywności  zawieszenia jest przydatna nie tylko w celu polepszenia komfortu jazdy, lecz także z powodu konieczności stabilizacji auta podczas szybko pokonywanych zakrętów. Pojazdy te mają dość wysoko umieszczony środek ciężkości.

W pojazdach typu SUV stosuje się silniki benzynowe i wysokoprężne. Z punktu widzenia jazdy w terenie

Porsche Cayenne łączy cechy auta sportowego i terenowego, o ile to w ogóle możliwe. W każdym razie Cayenne odniósł rynkowy sukces.
Porsche Cayenne łączy cechy auta sportowego i terenowego, o ile to w ogóle możliwe. W każdym razie Cayenne odniósł rynkowy sukces.

korzystniejsze są diesle, gdyż osiągają wysoki moment obrotowy.

 

Sytuacja rynkowa

 

Na naszym rynku oferta samochodów terenowych i SUV-ów jest bardzo bogata. Najtańszym autem jest Lada Niva w cenie 41 tys. zł, którą polecić można wyłącznie amatorom mocnych wrażeń. Bardziej cywilizowany pojazd to Suzuki Jimny kosztujący 49 tys. zł, skuteczny w terenie i nadający się do

Słynna firma Land Rover, specjalizująca się w konstrukcji aut terenowych i SUV-ów, lansuje rekreacyjno-terenowego Freelandera. Na naszym rynku pojazd
Słynna firma Land Rover, specjalizująca się w konstrukcji aut terenowych i SUV-ów, lansuje rekreacyjno-terenowego Freelandera. Na naszym rynku pojazd ten nie wzbudza większego zainteresowania.

miasta. Dysponując kwotą ok. 75 tys. zł, można stać się posiadaczem Suzuki Grand Vitary czy Hondy HR-V.

 

W cenie do 100 tys. zł naliczyliśmy tylko 9 modeli aut, co potwierdza tezę, że SUV-y nie są tanie. Nawet Kia Sorento kosztuje blisko 140 tys. zł. W tej sytuacji propozycja Hyundaia Santa Fe za 111 tys. zł okazuje się dość atrakcyjna. Oferta Hyundaia blednie przy prestiżowym Jeepie Cherokee za 116

Honda HR-V – znakomita na miejskie bulwary, powinna unikać trudnych bezdroży.
Honda HR-V – znakomita na miejskie bulwary, powinna unikać trudnych bezdroży.

tys. zł. Debiutująca marka SsangYong oferuje bogato wyposażony model Rexton za 170 tys. zł. Słynny Land Rover Discovery kosztuje ok. 202 tys. zł, ale to nie jest drogo w porównaniu z Range Roverem za 325 tys. zł.

 

Każdy jest dobry

 

Przedstawiciel japońskiej myśli technicznej – Toyota RAV4 to zgrabny pojazd rekreacyjno-terenowy.
Przedstawiciel japońskiej myśli technicznej – Toyota RAV4 to zgrabny pojazd rekreacyjno-terenowy.

Każdy z 36 modeli aut terenowych i SUV-ów ma swoich zwolenników. Podkreślają oni walory napędu na 4 koła, który okazuje się nieoceniony nie tylko podczas jazdy po bezdrożach, lecz także po asfalcie zasypanym śniegiem czy w deszczu. Autami z napędem 4x4 jeżdżą mieszkańcy

Samochody rekreacyjno-terenowe różnią się sposobem przeniesienia napędu. Często stosuje się stały napęd na wszystkie koła, z możliwością dowolnego rozdziału
Samochody rekreacyjno-terenowe różnią się sposobem przeniesienia napędu. Często stosuje się stały napęd na wszystkie koła, z możliwością dowolnego rozdziału momentu obrotowego na poszczególne osie. Nad wszystkim czuwają systemy elektroniczne, podobno odpo

terenów górskich, posiadacze domków letniskowych i miłośnicy sportów wodnych ciągnący przyczepy z łódkami. Panie już dawno odkryły walory SUV-a, dzięki któremu z za szyb wysokiego auta mogą na świat spojrzeć pewniejszym wzrokiem. W latach 80. ulubieńcem damskiej części zmotoryzowanego społeczeństwa stał się w Europie niebyt duży, ale bojowy Suzuki Samurai, okrzyknięty "wesołym skoczkiem". Z powodu małych rozmiarów na miejskich wybojach bardzo podskakiwał.

 

 

Marka

Model

Pojemność skokowa silnika/moc (KM)

          Orientacyjna 

             cena (zł)

 

Lada

Niva

1,7/81

41 000

Suzuki

Jimny

1,3/82

49 900

Suzuki

Grand Vitara

1,6/94

69 900

Honda

HR-V

1,6/124

74 400

Mitsubishi

Pajero Pinin

1,8/114

83 900

Toyota

RAV4

2,0/150

95 100

Jeep

Wrangler

2,4/143

96 500

Land Rover

Freelander

1,8/120

96 600

Honda

CR-V

2,0/150

99 400

Nissan

X-Trail

2,0/140

102 900

Subaru

Forester

2,0/125

104 500

Mitsubishi

Outlander

2,0/136

105 990

SsangYong

Musso Sports

2,9 TD/120

107 500

Hyundai

Santa Fe

2,0CRDi/112

111 000

Jeep

Cherokee

2,4/147

116 900

Nissan

Terrano

2,7 TDi/125

125 500

SsangYong

Korando

2,9 TD/120

126 200

Kia

Sorento

2,5 CRDi/140

137 400

Land Rover

Defender 90

2,5 D/122

143 800

Hyundai

Terracan

2,9 CRDi/163

145 000

Toyota

Land Cruiser

3,0 D4D/163

155 900

SsangYong

Rexton

2,3/150

169 070

Jeep

Grand Cherokee

2,7CRD/163

197 300

Land Rover

Discovery

2,7/190

202 400

Nissan

Patrol

3,0 DiT/160

208 000

Lexus

RX 300

3,0/201

215 700

BMW

X3

3,0/231

228 200

Volkswagen

Touareg

2,5 TDI/174

240 800

Mercedes-Benz

ML 270 CDI

2,7 CDI/163

241 000

Mitsubishi

Pajero 

3,2 DiD/163

249 990

Porsche

Cayenne

3,2/250

251 350

BMW

X5

3,0d/218

266 800

Toyota

Land Cruiser 100

4,2 Td/204

292 400

Mercedes-Benz

G 270 CDI

2,7 CDI/156

292 900

Volvo

XC 90

2,4 D/163

299 900

Land Rover

Range Rover

3,0 TD/176

325 900

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie