Samochody premium. Te marki najchętniej kupują Polacy

Mariusz Michalak
Fot. BMW
Fot. BMW
W kwietniu 2022 r. liczba rejestracji spadła w stosunku do marca i była nieznacznie większa niż w kwietniu ubiegłego roku. Auta z wyższej półki miały drugi po marcu br. najwyższy w historii udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce. Problemów nadal jednak nie brakuje.

Rejestracje nowych samochodów klasy premium

Jak podaje IBRM Samar, w kwietniu 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 397 nowych samochodów klasy premium, o 17,32 proc. mniej niż w marcu br. i o 4,0 proc. więcej w zestawieniu z kwietniem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 074 takie samochody. Kwietniowy wynik bieżącego roku był też większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 7 036 samochodów z segmentu premium. W kwietniu tego roku samochody z wyższej półki miały drugi po marcu najwyższy w historii udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wynoszący 24,1 proc. Łącznie od stycznia do kwietnia tego roku w naszym kraju zarejestrowane zostały 30 692 nowe samochody klasy premium, o 5,12 proc. (1 656 sztuk) mniej niż w analogicznym okresie roku 2021. 

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w kwietniu 2022 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 34 883 samochody osobowe, o 13,12 proc. mniej niż rok wcześniej i o 11,76 proc. mniej niż w marcu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 136 933 samochody osobowe, o 13,35 proc. mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż samochodów klasy premium, mimo, że ma się więc nieco lepiej niż cały rynek aut osobowych, także napotyka na problemy wywołane nieustającymi brakami półprzewodników, czy te związane z inwazją Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Wszystko to powoduje kłopoty z zaopatrzeniem autosalonów w nowe samochody, a dealerzy sygnalizują wielomiesięczne opóźnienia w dostawach. Trudną sytuację pogłębiają także rosnące ceny samochodów, co spowodowane jest m.in. wzrostem cen metali służących do ich produkcji czy coraz wyższą inflacją.

Samochody premium. Kto liderem rynku?

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec kwietnia 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w naszym kraju 8 076 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 1,60 proc. mniejszym niż na koniec kwietnia 2021 roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-marzec 2021 roku to: „trójka" (1 329 szt.), X3 (1 180 szt.) oraz X5 (893 egzemplarze).

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce od stycznia do kwietnia 7 046 samochodów z wyższej półki, o 3,20 proc. mniej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec marca 2022 roku okazała się klasa GLC z 917 zarejestrowanymi autami, przed klasą C (858 egz.) oraz klasą A (682 sztuki).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował 5 960 osobowych samochodów klasy premium. To rezultat o 10,12 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec czwartego miesiąca ubiegłego roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do kwietnia 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (1 046 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi A3 (1 004 sztuki), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (854 egzemplarzy).

Tuż za podium było Volvo. Od stycznia do kwietnia 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 4 326 samochodów tej marki, o 12,36 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (1 968 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 093 sztuki), które wyprzedziło model XC90 (517 sztuk). 

Samochody premium. Największy wzrost i największa strata

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium na koniec kwietnia 2022 r. największą stratę odnotował Lexus (1 355 aut, minus 34,79 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się Tesla (wzrost o 41,03 proc.). Polacy kupili i zarejestrowali 385 egzemplarzy tych aut wobec 273 w okresie od stycznia do kwietnia roku 2021. W całym zestawieniu aut marek premium najlepszą dynamiką może jednak pochwalić się Aston Martin, reprezentowany w naszym kraju od końca ubiegłego roku przez firmę Auto Fus Group. Od stycznia do kwietnia br. Polacy kupili i zarejestrowali 10 aut tej marki, o 233,33 proc. (siedem sztuk) więcej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. 

Na koniec kwietnia 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (1 968 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 3, której wynik to 1 329 zarejestrowanych egzemplarzy. Brąz przypadł w udziale BMW X3 (1 180 sztuk).

Źródło: IBRM Samar

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty