Samochody premium. Czy Polacy nadal chętnie kupują takie auta? Najpopularniejsze marki

Mariusz Michalak
Fot. BMW
Fot. BMW
W maju 2022 r. liczba rejestracji w Polsce spadła w stosunku do kwietnia i była także nieco mniejsza niż w maju ubiegłego roku. Auta z wyższej półki miały trzeci po marcu i kwietniu br. najwyższy w historii udział w rynku nowych samochodów osobowych.

W maju 2022 roku w Polsce zarejestrowanych zostało 8 080 nowych samochodów klasy premium, o 3,78 proc. mniej niż w kwietniu br. i o 2,56 proc. mniej w zestawieniu z majem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 8 292 takie samochody. Majowy wynik bieżącego roku był też większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 6 259 samochodów z segmentu premium. W maju tego roku samochody z wyższej półki miały trzeci (po marcu i kwietniu) najwyższy w historii udział w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wynoszący 22,5 proc. Łącznie od stycznia do maja tego roku w naszym kraju zarejestrowane zostały 38 772 nowe samochody klasy premium, o 4,60 proc. (1 868 sztuk) mniej niż w analogicznym okresie roku 2021. 

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w maju 2022 r. zarejestrowano w Polsce 41 199 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 12,81 proc. mniej niż rok wcześniej oraz o 3,61 proc. więcej niż w kwietniu 2022 roku. Dane skumulowane (198 864 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 13,64 proc.

Sprzedaż samochodów klasy premium, mimo, że ma się nieco lepiej niż cały rynek aut osobowych, także napotyka na problemy wywołane nieustającymi brakami półprzewodników, czy te związane z inwazją Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów. Wszystko to powoduje kłopoty z zaopatrzeniem autosalonów w nowe samochody, a dealerzy sygnalizują wielomiesięczne opóźnienia w dostawach. Trudną sytuację pogłębiają także rosnące ceny samochodów, co spowodowane jest m.in. wzrostem cen metali służących do ich produkcji czy coraz wyższą inflacją. Rosnące w dramatycznym tempie ceny paliw też mogą wiele osób skutecznie zniechęcać do zakupu samochodu.

Samochody premium. Najpopularniejsze marki i modele

Jak podaje IBRM SAMAR, pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek na koniec maja 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce 10 033 nowe samochody osobowe, co było wynikiem o 4,35 proc. mniejszym niż na koniec maja 2021 roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-maj 2022 roku to: „trójka" (1 663 szt.), X3 (1 434 szt.) oraz X5 (1 180 egzemplarzy).

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce od stycznia do maja 9 006 samochodów z wyższej półki, o 0,19 proc. więcej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec maja 2022 roku okazała się klasa GLC z 1 264 zarejestrowanymi autami, przed klasą C (1 050 egz.) oraz klasą E (887 sztuk).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt zarejestrował 7 657 osobowych samochodów klasy premium. To rezultat o 10,93 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec piątego miesiąca ubiegłego roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do maja 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (1 334 sztuki). Na drugiej pozycji znalazło się Audi A3 (1 214 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (1 128 egzemplarzy).

Tuż za podium było Volvo. Od stycznia do maja 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 5 247 samochodów tej marki, o 11,87 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był model XC60 (2 424 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 268 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (613 sztuk). 

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium na koniec maja 2022 roku największą stratę odnotował Lexus (1 776 aut, minus 30,81 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się Tesla (wzrost o 37,81 proc.). Polacy kupili i zarejestrowali 390 egzemplarzy wobec 283 w okresie od stycznia do maja roku 2021. W całym zestawieniu aut marek premium najlepszą dynamiką może jednak pochwalić się Aston Martin, reprezentowany w naszym kraju od końca ubiegłego roku przez firmę Auto Fus Group. Od stycznia do maja br. Polacy kupili i zarejestrowali 12 aut tej marki, o 300 proc. (dziewięć sztuk) więcej w zestawieniu z analogicznym okresem roku ubiegłego. 

Na koniec maja 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (2 424 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 3, której wynik to 1 663 zarejestrowane egzemplarze. Brąz przypadł w udziale BMW X3 (1 434 sztuki).

Źródło: IBRM SAMAR

Zobacz także: Mercedes EQA - prezentacja modelu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty