Samochody po wypadkach naprawiamy z ubezpieczenia. I to bezgotówkowo

redakcja.regiomoto
W 70 proc. przypadków samochody uszkodzone w wypadkach naprawiamy z ubezpieczenia
W 70 proc. przypadków samochody uszkodzone w wypadkach naprawiamy z ubezpieczenia
Polacy najczęściej naprawiają samochody po wypadkach korzystając z ubezpieczenia OC lub AC. Koszt usunięcia uszkodzeń to zazwyczaj 2-5 tys. zł.
W 70 proc. przypadków samochody uszkodzone w wypadkach naprawiamy z ubezpieczenia
W 70 proc. przypadków samochody uszkodzone w wypadkach naprawiamy z ubezpieczenia

To wyniki badania, przeprowadzonego w polskich warsztatach samochodowych, przez Polską Izbę Motoryzacji we współpracy z firmą ubezpieczeniową Liberty Direct.

Badanie pokazało, że tylko 28,2 proc. klientów serwisów dokonuje napraw powypadkowych na własny rachunek. Koszt napraw rozliczanych z ubezpieczenia najczęściej wynosi od 2 do 5 tys. zł (51,8 proc. napraw warsztatowych), a aż 20,5 proc. stanowią reperacje od 5 tys. zł wzwyż.

Kierowcy na usunięcie uszkodzeń finansowane z własnej kieszeni częściej decydują się w przypadku napraw blacharskich. Tak naprawiamy 32,8 proc. tego typu uszkodzeń. Tylko nieco częściej w takich przypadkach finansujemy naprawę z obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej sprawcy (34,15 proc.). Rzadziej naprawa blacharska jest pokrywana z polisy auto casco (29,7 proc.).

- Koszty naprawy samochodu, nawet tylko w przypadku drobnych kolizji potrafią być bardzo wysokie. W szczególności jeżeli zależy nam na naprawie przy wykorzystaniu nowych części, w sprawdzonym warsztacie – komentuje Rafał Karski, dyrektor sprzedaży i marketingu Liberty Direct. - Wybierając ubezpieczenie pamiętajmy, że oprócz ceny kluczowym kryterium wyboru polisy powinna być jakość usług oferowanych przez ubezpieczyciela – dodaje Karski.

W samochodach powypadkowych najczęściej uszkodzone są błotniki i zderzaki. To aż 38,4 proc. wszystkich naprawianych przez warsztaty szkód. Uszkodzenia innych części karoserii to 19,5 proc., uszkodzenia układów zawieszeń to 12,6 proc., szyb - 11,6 proc., układów chłodzenia i klimatyzacji to 9,2 proc. szkód. Co ciekawe, stosunkowo rzadko uszkadzamy lusterka boczne (7,6 proc.).

Przy naprawach pokrywanych z ubezpieczenia znacznie chętniej decydujemy się na rozliczenia bezgotówkowe niż gotówkowe, zwane także kosztorysowym. Pierwszy wariant wybiera ponad 70 proc. klientów warsztatów. Oznacza to, że właściciel uszkodzonego samochodu zleca naprawę serwisowi, który ma podpisano umowę z firmą ubezpieczeniową. Ubezpieczyciel płaci za naprawę na konto warsztatu na podstawie faktur za naprawę. Na metodę kosztorysową, czyli pobranie gotówki od towarzystwa i samodzielne rozliczanie się z warsztatem naprawczym, decyduje się mniej niż co trzecia osoba (28,6 proc.).

O ile przy rozliczeniach z tytułu ubezpieczenia dominuje forma bezgotówkowa, to przy rozliczeniach prywatnych klienci najczęściej płacą gotówką (74,7 proc.). Znacznie rzadziej dokonują przelewów (14,5 proc.) lub płatności kartą (10,8 proc.).

W większości przypadków naprawą samochodów zajmują się mężczyźni (72 proc.), a jedynie 28 proc. to kobiety. W opinii mechaników pierwszą piątkę najczęściej naprawianych samochodów stanowią auta następujących marek: VW, Opel, Ford, Skoda oraz Renault.

Badanie "Specyfikacja napraw powypadkowych w Polsce" zostało przeprowadzone na grupie 405 warsztatów naprawczych w całej Polsce, w formie ankiety elektronicznej, pomiędzy 5 czerwca a 8 października 2012 roku.

Zobacz też: Odszkodowanie z OC sprawcy wypadku - sprawdź, jak je uzyskać

Źródło: Polska Izba Motoryzacji/Liberty Direct 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty