Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochody klasy premium. Kto liderem sprzedaży?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W lipcu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 7 082 nowe samochody osobowe klasy premium, o 15,75 proc. mniej niż w czerwcu br. i o 8,75 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 7 761 takich samochodów.
W lipcu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 7 082 nowe samochody osobowe klasy premium, o 15,75 proc. mniej niż w czerwcu br. i o 8,75 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 7 761 takich samochodów. BMW
W lipcu 2022 roku liczba rejestracji w Polsce była mniejsza niż w czerwcu tego roku i nieco większa w stosunku do lipca roku ubiegłego. Udział aut z wyższej półki w rynku nowych samochodów osobowych nadal przekracza 20 procent.

W lipcu 2022 roku w Polsce zarejestrowano 7 082 nowe samochody osobowe klasy premium, o 15,75 proc. mniej niż w czerwcu br. i o 8,75 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do swoich baz danych 7 761 takich samochodów. Lipcowy wynik bieżącego roku był jednak większy niż przed pandemią, gdy w takim samym miesiącu 2019 roku zarejestrowano 6 678 samochodów z segmentu premium. W lipcu bieżącego roku udział samochodów premium w rynku nowych samochodów osobowych w Polsce wyniósł 20,4 proc. Łącznie od stycznia do lipca 2022 roku w naszym kraju zarejestrowano 54 260 nowych samochodów klasy premium, o 3,87 proc. (2 183 sztuki) mniej niż w takim samym okresie roku 2021.

Dla porównania, dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lipcu 2022 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 34 702 samochody osobowe, o 10,68 proc. mniej niż rok wcześniej i o 12,34 proc. mniej niż w czerwcu 2022 r. Od stycznia do lipca 2022 roku zarejestrowano 247 119 samochodów osobowych, o 12,06 proc. mniej w stosunku do takiego samego okresu roku ubiegłego. W stosunku do 2021 roku dynamika sprzedaży samochodów klasy premium ma się zatem lepiej niż całego rynku aut osobowych. Mimo to, także sprzedaż aut z wyższej półki od dłuższego napotyka na liczne problemy. Są wśród nich: ograniczona podaż aut, będąca efektem problemów związanych z dostępnością niektórych komponentów, w tym mikroprocesorów; wysoki poziom inflacji ograniczający zasobność portfeli Polaków; rosnące stopy procentowe, przekładające się na wysoki poziom rat leasingu/wynajmu/kredytu, a także rosnące ceny. - Każdy z wymienionych czynników odgrywa inną rolę w procesie zakupu. Wydaje się, iż dziś największym problemem jest ograniczona podaż, jednak rola szeroko rozumianych czynników finansowych będzie rosła i może się okazać, że już wkrótce, pomimo zapowiadanej poprawy w dostawach aut na nasz rynek, sprzedaż nie będzie się zwiększać, gdyż wysokie ceny oraz raty stanowić będą - w aspekcie powiększającej się niepewności gospodarczej - istotną przeszkodę w podjęciu decyzji o zakupie auta – tłumaczy Dariusz Balcerzyk, ekspert Instytutu Samar.

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek premium na koniec lipca 2022 roku przypadło w udziale BMW. Koncern z Monachium zarejestrował w Polsce 14 058 nowych samochodów osobowych, co było wynikiem o 3,30 proc. mniejszym niż na koniec lipca ubiegłego roku. Najczęściej rejestrowane modele w gamie bawarskiego koncernu w okresie styczeń-lipiec 2022 roku to: „trójka" (2 193 szt.), X3 (1 942 szt.) oraz X5 (1 656 egzemplarzy).

Na drugiej pozycji w rankingu znalazł się Mercedes. Producent ze Stuttgartu zarejestrował w Polsce do końca lipca br. 12 859 samochodów, o 6,56 proc. więcej (r/r). Rezultat ten nie obejmuje osobowych wersji vanów Mercedesa (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględnia natomiast klasę V. W gamie Mercedesa zwycięska na koniec lipca 2022 roku okazała się klasa GLC z 1 827 zarejestrowanymi autami, przed klasą C (1 401 egz.) oraz klasą E (1 185 sztuk).

Na trzecim miejscu było Audi. Producent z Ingolstadt w ciągu siedmiu miesięcy tego roku zarejestrował 10 863 osobowe samochody klasy premium. To rezultat o 13,67 proc. słabszy w porównaniu z sytuacją zanotowaną na koniec lipca ubiegłego roku. Spośród aut z czterema pierścieniami na grillu, w okresie od stycznia do lipca 2022 roku najlepiej sprzedawał się model Q5 (2 026 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q3 (1 741 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi A3 (1 654 egzemplarze).

Tuż za podium było Volvo. W okresie od stycznia do lipca 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 6 683 samochody tej marki, o 14,78 proc. mniej niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta był na koniec lipca bieżącego roku model XC60 (3 143 egzemplarze), wiceliderem – XC40 (1 630 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (814 sztuk).

W pierwszej dziesiątce zestawienia samochodów klasy premium na koniec lipca 2022 roku największą stratę nadal notuje Lexus (2 598 aut, minus 27,65 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może pochwalić się Porsche (1 644 sztuki, wzrost o 47,84 proc.). W całym zestawieniu aut marek premium najlepszą dynamiką może jednak pochwalić się Aston Martin, reprezentowany w naszym kraju od końca ubiegłego roku przez firmę Auto Fus Group. W okresie od stycznia do lipca 2022 roku Polacy kupili i zarejestrowali 19 aut tej marki, o 533,33 proc. (szesnaście sztuk) więcej w zestawieniu z takim samym okresem ubiegłego roku.

Na koniec lipca 2022 roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (3 143 szt.). Na drugiej pozycji znalazło się BMW serii 3, której wynik to 2 193 zarejestrowane egzemplarze. Brąz przypadł w udziale Audi Q5 (2 026 egz.).

Źródło: Samar.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty