Samochody i motocykle z czasów PRL - zobacz zdjęcia ze zlotu zabytkowych pojazdów

redakcja.regiomoto
Spotkanie Pojazdów PRL w Tarnobrzegu - zdjęcia
Spotkanie Pojazdów PRL w Tarnobrzegu - zdjęcia
Udostępnij:
W Tarnobrzegu spotkali się miłośnicy motoryzacji z czasów Polski Ludowej. Przyjechali aż 50 pojazdami wyprodukowanymi w krajach demokracji ludowej.
Spotkanie Pojazdów PRL w Tarnobrzegu - zdjęcia
Spotkanie Pojazdów PRL w Tarnobrzegu - zdjęcia

Pomysłodawcą i organizatorem zlotu był Jerzy Korczak. Rodowity tarnobrzeżanin, obecnie mieszka i pracuje w Wielkiej Brytanii, ale odległość nie była żadną przeszkodą.

- W Wielkiej Brytanii w każdy weekend podobnych zlotów jest kilka. Pomyślałem, że można spróbować zrobić takie spotkanie w Tarnobrzegu. Wraz z kilkoma kolegami wszystko przygotowaliśmy i chyba udało się - mówi Jerzy Korczak.

OD WOŁGI PO WARSZAWĘ

Na zaproszenie organizatorów odpowiedziało kilkudziesięciu właścicieli samochodów i motocykli, które zostały wyprodukowane w krajach tak zwanej demokracji ludowej, w latach 1944-1991. Były Maluchy, Fiaty 125p, Wołga, Nysa, Trabanty, Syrena i prawdziwa perła - Warszawa 224 z 1967 roku. Oprócz samochodów na spotkaniu nie mogło zabraknąć motocyklistów, którzy przy okazji prezentowali różne atrybuty z minionej epoki. Były kaski ORMO, oryginalne instrukcje samochodów, a także gazety motoryzacyjne z czasów PRL.

Jerzy Korczak na zlot wybrał się Polonezem 1500, rocznik 1981. W garażu została Syrena 105 z 1980 roku.

- Motoryzacją interesowałem się od małego. Zawsze lubiłem przyglądać się samochodom, potem majsterkować i tak już zostało. Oba swoje PRL-owskie samochody uwielbiam tak samo, ale wybór padł na Poloneza 1500, tak zwanego Borewicza, którego starannie przygotowałem na zlot - mówi Jerzy Korczak.

Tarnobrzeżanie z ciekawością przyglądali się wszystkim pojazdom, robili zdjęcia, a najwięcej radości miały dzieci, które zasiadały w fotelach kierowców. Największe tłumy spoglądały na zabytkową Warszawę 224, a także Nysę.

- Wiele osób zwiedzając zlot wspomina dawne czasy, kiedy to po polskich drogach jeździły Fiaty 125p, 126p, Skody 105, Polonezy, Syrenki i Trabanty. Dla młodszych to lekcja historii motoryzacji - dodaje Jerzy Korczak.

Warszawa na każdym zlocie należy do tych najbardziej obleganych aut. Każdy może zobaczyć ile pracy trzeba, aby zadbać o taki samochód.

- Myślę, że tak jak każdy z kierowców samochodów, które tutaj oglądamy, powie to samo. Kochamy motoryzację. Nie wyobrażam sobie dnia bez doglądania Warszawy - podkreśla właściciel zabytkowego samochodu.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć ze zlotu samochodów PRL

Spotkanie Pojazdów PRL w Tarnobrzegu - zdjęcia
Spotkanie Pojazdów PRL w Tarnobrzegu - zdjęcia

ROCZNICOWE FIATY

W 2013 roku mija 40 lat od narodzin Malucha, czyli Fiata 126p, a 22 lata temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Fiat 125p. Produkcja polskiego Fiata 125p rozpoczęła się w połowie lat 60-tych. Impulsem do zmiany był fakt, że montowane dotychczas w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie auta marki Syrena i Warszawa były przestarzałe. Pierwszy egzemplarz dużego Fiata zjechał z taśmy produkcyjnej 28 listopada 1967 roku, a potem zaczął się okres świetności tych samochodów, kiedy to Fiat 125p był eksportowany do 30 krajów na wszystkich kontynentach.

- Fiat 125p do 1983 roku był produkowany na włoskiej licencji. Kiedy ta licencja wygasła to do 1991 roku powstawał pod nazwą FSO 1500 - wyjaśnia Stanisław Górecki, inżynier, miłośnik motoryzacji z Nowej Dęby.

Kolejnym najbardziej popularnym modelem samochodu na tarnobrzeskim zlocie był Fiat 126p, czyli Maluch. Ten samochód został skonstruowany w 1973 roku we Włoszech. Na początku był on montowany w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej, a po dwóch latach produkcję przeniesiono do fabryki w Tychach. I to właśnie Maluch dzięki niskiej cenie sprawił, że samochody pojawiły się w wielu rodzinach. Produkcję Malucha zakończono oficjalnie 13 lat temu.

NA MOTOCYKLU

Oprócz samochodów rodem z krajów demokracji ludowej na zlocie można było zobaczyć motocykle. Wśród miłośników jednośladów był między innymi inżynier Stanisław Górecki z Nowej Dęby, który przyjechał na swoim SHL M04.

- Pierwszy motocykl miałem na początku lat sześćdziesiątych, a i całe życie związane jest z motoryzacją. Nauka w szkole zawodowej, technikum, studia na politechnice i kariera zawodowa w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym w Nowej Dębie, zakład doświadczeń silników spalinowych i elektrourządzeń. Na własne oczy widziałem rozwój tej gałęzi przemysłu, od najmniejszych silników po te największe - wylicza Stanisław Górecki.

Mieszkaniec Nowej Dęby ma w swoim garażu imponujący zestaw maszyn.

- Dwie SHL-ki, skuter, duży Vulcan oraz rower z silnikiem z 1954 roku, wyprodukowany we Wrocławiu. Mówi się na niego Gnom. Na nowoczesnych maszynach niezbyt lubię jeździć, zdecydowanie bardziej wolę lekką SHL-kę. Szkoda tylko, że jak jeżdżę SHL-ką to harleyowcy w ogóle nie odpowiadają na moje pozdrowienie. Jakby mnie w ogóle na drodze nie było - opowiada Stanisław Górecki.

SHL-ka była produkowana w Polsce jeszcze przed wybuchem drugiej wojny światowej.

- Po zakończeniu wojny powrócono do konstruowania tych motocykli, które dodatkowo otrzymały elementy na podstawie dokumentacji niektórych modeli z krajów Europy Zachodniej - wyjaśnia Stanisław Górecki.

Pierwszą edycję „Spotkania Pojazdów PRL" zakończyła parada samochodów i motocykli, która przejechała ulicami Tarnobrzega. - Po sukcesie tego zlotu trzeba już myśleć o kolejnej edycji, która mam nadzieję będzie jeszcze bardziej okazała - zaznacza Jerzy Korczak.

Grzegorz Lipiec, "Echo Dnia"
lipiec@echodnia.eu 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie