Jeszcze 10 lat temu nie mieliśmy żadnego wyboru w kwestii napędów alternatywnych. Hybrydę proponowała jedynie Toyota (Prius) a samochodów elektrycznych nie było w ogóle. Dzisiaj w polskich salonach stoi 37 modeli hybrydowych i 8 elektrycznych, co pokazuje skalę postępu w tym segmencie rynku.
Auta elektryczne sprzedają się bardzo słabo, praktycznie są to jednostkowe przypadki. Dużo lepiej wypadają hybrydy, które zyskują coraz większą popularność. W 2004 r. sprzedano zaledwie 48 takich aut, w 2008 ponad 350. Obecnie rynek hybryd to ok. 2100 szt rocznie, przy czym 95 % modeli pochodzi z koncernu Toyoty (Toyota i Lexus). Inni producenci sprzedają po kilka albo kilkanaście egzemplarzy w ciągu roku. Biorąc pod uwagę ostatnie lata widać rosnącą tendencję w sprzedaży aut hybrydowych. W kwestii rozwiązań technicznych można zauważyć coraz większe nastawienie na wersje „Plug-in”, które można doładowywać z zewnątrz.
Osobowe samochody hybrydowe na polskim rynku
Model | Sil spalin (poj/KM) | Moc siln elektr (KM) | Śr zuż paliwa (l/100 km) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Pręd max (km/h) | Dług nadw (mm) | Poj bagażn (l) | Cena podst (zł) |
Toyota Yaris Hybrid 100 | 1.5/75 | 61 | 3,3 | 11,8 | 165 | 3950 | 286 | 63 900 |
Honda Jazz Hybrid | 1.3/88 | 14 | 4,5 | 12,2 | 175 | 3900 | 300 | 72 200 |
Toyota Auris Hybrid | 1.8/99 | 80 | 3,8 | 10,9 | 180 | 4275 | 360 | 84 900 |
Lexus CT | 1.8/99 | 82 | 3,7 | 10,3 | 180 | 4350 | 375 | 110 900 |
Toyota Prius | 1.8/98 | 80 | 3,9 | 10,4 | 180 | 4460 | 445 | 112 900 |
Ford Mondeo Hybrid | 2.0/140 | 120 | 4,2 | 9,2 | 187 | 4867 | 383 | 126 800 |
Toyota Prius + | 1.8/98 | 80 | 4,1 | 11,3 | 165 | 4615 | 200 | 128 900 |
Opel Ampera | 1.4/86 | 150** | 1.2 | 9,0 | 161 | 4498 | 310 | 158 950 |
Toyota Prius Plug-in (P) | 1.8/98 | 80 | 2,1 | 11,4 | 180 | 4460 | 443 | 160 900 |
Lexus IS 300h | 2.5/181 | 143 | 4,3 | 8,3 | 200 | 4665 | 450 | 161 900 |
Audi A3 e-tron (P) | 1.4/150 | 100 | | 7,6 | 222 | 4310 | 280 | 172 300 |
BMW i3 | 0.6/34 | 170 | | 7,9 | 150 | 3999 | 260 | 174 000 |
Lexus NX 300h | 2.5/155 | 143 + 68** | 5,0 | 9,3 | 180 | 4630 | 555 | 175 100 |
DS DS5 Hybrid 4 | 2.0/200* | 37 | 3,8 | 8,6 | 211 | 4530 | 468 | 183 700 |
Mitsubishi Outlander PHEV (P) | 2.0/121 | 82 + 82** | 1,9 | 11,0 | 170 | 4655 | 463 | 185 990 |
Lexus GS 300h | 2.5/181 | 143 | 4,5 | 9,2 | 190 | 4850 | 451 | 212 600 |
Infiniti Q50 Hybrid | 3.5/306 | 68 | 6,2 | 5,1 | 250 | 4800 | 400 | 222 400 |
Mercedes C 300 Hybrid | 2.1/204* | 27 | 3.6 | 6,4 | 244 | 4686 | 480 | 224 200 |
Audi Q5 Hybrid | 2.0/211 | 54 | 6,9 | 7,1 | 225 | 4629 | 540 | 243 700 |
BMW 3 ActiveHybrid | 3.0/306 | 54 | 5,9 | 5,3 | 250 | 4624 | 480 | 252 800 |
Mercedes E 300 Hybrid | 2.1/204* | 27 | 4,2 | 7,5 | 242 | 4879 | 540 | 253 000 |
Lexus GS 450h | 3.5/290 | 200** | 5,9 | 5,9 | 250 | 4850 | 465 | 260 700 |
Infiniti Q70 Hybrid | 3.5/306 | 68 | 6,2 | 5,3 | 250 | 4980 | 350 | 268 800 |
Volvo V60 Hybrid (P) | 2.4/215* | 68 | 1.8 | 6,1 | 230 | 4635 | 430 | 274 900 |
Lexus RX 450h | 3.5/249 | 167 | 6,1 | 8,2 | 180 | 4770 | 496 | 277 800 |
BMW 5 ActiveHybrid 5 | 3.0/340 | 54 | 7,0 | 5,9 | 250 | 4907 | 375 | 301 100 |
Volvo XC 90 Hybrid (P) | 2.0/320 | 80 | 2,7 | 6,4 | 230 | 4950 | 671 | 344 700 |
Audi A8 Hybrid | 2.0/211 | 54 | 6,3 | 7,9 | 228 | 5265 | 335 | 353 700 |
Mercedes S 300 Hybrid | 2.1/204* | 27 | 4,4 | 7,6 | 240 | 5116 | 510 | 376 000 |
Mercedes S 400 Hybrid | 3.5/306 | 27 | 6,3 | 6,8 | 250 | 5116 | 510 | 407 000 |
Porsche Cayenne II S E-Hybrid (P) | 3.0/333 | 95 | 3,4 | 5,9 | 243 | 4846 | 580 | 410 900 |
BMW 7 ActiveHybrid 7 | 3.0/320 | 54 | 6,8 | 5,7 | 250 | 5079 | 500 | 413 400 |
Land Rover Range Rover Sport Hybrid | 3.0/292* | 48 | 6,4 | 6,7 | 210 | 4850 | 784 | 462 000 |
Mercedes S 500 Plug-In-Hybrid (P) | 3.0/333 | 116 | 2,8 | 5,2 | 250 | 5246 | 510 | 506 000 |
Porsche Panamera S E-Hybrid (P) | 3.0/333 | 95 | 3,1 | 5,5 | 270 | 5015 | 335 | 507 500 |
Lexus LS 600h | 5.0/394 | 224 | 8,6 | 6,1 | 250 | 5090 | 370 | 539 900 |
BMW i8 (P) | 1.5/231 | 131 | 2,1 | 4,4 | 250 | 4689 | 154 | 597 000 |
Land Rover Range Rover Hybrid | 3.0/292* | 48 | 6,4 | 6,9 | 218 | 4999 | 909 | 658 800 |
* turbodiesel, **dwa silniki elektryczne, (P) – hybryda tupu „plug-in”
Toyota Yaris Hybrid 100
Najtańszy samochód spalinowo-elektryczny na polskim rynku. Dobra relacja funkcjonalności do ceny, niezłe osiągi jak na auto miejskie. Kosmetyczne zmiany wyglądu w stosunku do zwykłego Yarisa.
Honda Jazz Hybrid
Udany, miejski jednobryłowiec, który układ napędowy odziedziczył po modelu Insight. Przestronne wnętrze, spory bagażnik, duża prędkość maksymalne, przeciętne wartości przyśpieszeń
Toyota Auris Hybrid
Nowy kompakt Toyoty w wersji hybrydowej ma bardzo dobrą relację ceny do walorów użytkowych i osiągów. Niewiele wyróżników w stosunku do zwykłego Aurisa, dobre wyposażenie
Lexus CT
Luksusowy kompakt, z układem napędowym przejętym z Toyoty Prius. Model produkowany jedynie w wersji hybrydowej. Ekskluzywny charakter auta, bogate wyposażenie, oryginalna stylistyka
Toyota Prius
Pionier seryjnie produkowanych hybryd, wizytówka spalinowo-elektrycznych aut Toyoty. Trzecia generacja samochodu, produkowanego od 1997 r. Oryginalna stylistyka, przestronne i funkcjonalne wnętrze.
Ford Mondeo Hybrid
Jedyny Mondeo z nadwoziem typu sedan, praktycznie żadnych wyróżników w stosunku do zwykłego Mondeo. Bardzo dobre osiągi, przeciętna pojemność bagażnika (ograniczona przez akumulator)
Toyota Prius +
Prius z symbolem „+” bazuje na Priusie trzeciej generacji, ale jest samochodem większym. Nadwozie dłuższe o 15,5 cm, szersze o 3 cm i wyższe o 8,5 cm. Siedem foteli w trzech rzędach
Opel Ampera
Trzy silniki przy przedniej osi (spalinowy, elektryczny i elektryczny z funkcją generatora). Akumulatory w tunelu centralnym. Samochód błędnie przedstawiany czasami jako typowo elektryczny.
Toyota Prius Plug-in
Wersja „plug-in” ma dodatkowy akumulator, który można doładowywać z zewnątrz (25 km jazdy „na prądzie”). Poza tym nie różni się niczym od Priusa trzeciej generacji, ma wszystkie jego cechy.
Lexus IS 300h
Ekskluzywna hybryda o wyraźnie sportowym charakterze. Znakomite osiągi, możliwość wyboru jednego z czterech trybów jazdy (w tym dwóch sportowe). Świetne wykończenie, bogate wyposażenie
Audi A3 e-tron
Gorąca, hybrydowa nowość na polskim rynku. Możliwość doładowania z zewnątrz, zasięg na napędzie elektrycznym do 50 km. Świetne osiągi, bogate wyposażenie, wysoka jakość wykończenia
BMW i3
Samochód oferowany w wersji elektrycznej i hybrydowej. Jako hybryda ma dodatkowo mały silnik spalinowy, doładowujący akumulator. Lekkie nadwozie kompozytowe, kiepska relacja ceny do wymiarów.
Lexus NX 300h
Hybrydowa nowość Lexusa w wydaniu rekreacyjnym, wykorzystująca doświadczenia z Toyoty RAV-4. Oryginalna stylistyka, świetne wykończenie, wysoki komfort jazdy, przestronne wnętrze.
DS DS5 Hybrid4
Hybryda z turbodieslem przy przedniej osi i silnikiem elektrycznym przy osi tylnej. Przy jednoczesnej pracy silników samochód ma napęd 4x4. Możliwość przejechania kilku kilometrów „na prądzie”
Mitsubishi Outlander PHEV
Silnik spalinowy i silnik elektryczny przy przedniej osi, dodatkowy silnik elektryczny przy osi tylnej, napęd 4x4, zaawansowany system rozdziału napędu, przestronne, eleganckie i fukcjonalne wnętrze
Lexus GS 300h
Komfortowa limuzyna klasy średniej wyższej ze spalaniem na poziomie aut miejskich. Interesujące nadwozie, bogate wyposażenie, wysoka jakość wykończenia wnętrza, bardzo dobre osiągi.
Infiniti Q50 Hybrid
Blisko dwutonowa limuzyna o osiągach sportowego bolidu. Konstrukcję konsultował czterokrotny mistrz świata F1 Sebastian Vettel. Wnętrze znakomicie wykończone, ale niezbyt przestronne.
Mercedes C 300 Hybrid
Jedna z nielicznych hybryd wyposażona w spalinowy silnik wysokoprężny. Niewielki silnik elektryczny jedynie go wspomaga. Korzyści nie są wielkie – nieco lepsze osiągi i nieco niższe spalanie.
Audi Q5 Hybrid
Duży, wygodny SUV o bardzo dobrych osiągach. Świetnie wykończony, przestronny, bogato wyposażony. Baterie pod podłogą kufra nie zabierają przestrzeni bagażowej i nie ograniczają funkcjonalności.
BMW 3 ActiveHybrid
Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny tworzą tandem, który zapewnia na drodze wiele emocji. Hybrydowa „trójka” ma osiągi sportowego bolidu i zapewnia komfort jazdy typowej limuzyny BMW
Mercedes E 300 Hybrid
Ten luksusowy sedan klasy średniej wyższej niewiele różni się od swego konwencjonalnego odpowiednika. Mały silnik elektryczny wspomaga w nim turbodiesla, głównie dla redukcji zużycia paliwa
Lexus GS 450h
Limuzyna klasy średniej wyższej, o takich samych wymiarach jak GS 300h, ale mocniejsza i bardziej dynamiczna. Świetne osiągi, wysoki komfort jazdy, bogate wyposażnie, spalanie jak w autach miejskich
Infiniti Q70 Hybrid
Flagowa limuzyna Infiniti, która w wydaniu hybrydowym ma niewielki silnik elektryczny wspomagający potężnego benzynowca. Świetne osiągi przy umiarkowanym spalaniu, wzorowy komfort
Volvo V60 Hybrid
Turbodiesel przy osi przedniej, silnik elektryczny przy osi tylnej, możliwość jazdy w trybie 4x4 i doładowywania akumulatora z zewnątrz (plug-in). Typowa dla Volvo estetyka i wysoka jakość wykończenia
Lexus RX 450h
Największy SUV spod znaku Lexusa, komfortowy i świetnie wyposażony. Przy przedniej osi ma silnik spalinowy i elektryczny, z tyłu drugi silnik elektryczny (napęd 4x4).
BMW 5 ActiveHybrid 5
Założenia te same co w BMW 3 ActiveHybrid – potężny silnik benzynowy wspomagany przez niewielki silnik elektryczny. Znakomite osiągi, zredukowane spalanie. Komfort typowy dla BMW
Volvo XC 90 Hybrid
Silnik spalinowy przy osi przedniej, silnik elektryczny przy osi tylnej. Tryb napędu 4x4, możliwość jazdy tylko „na prądzie” do 40 km i doładowywania akumulatora z zewnątrz (plug-in)
Audi A8 Hybrid
Ultranowoczesna, luksusowa limuzyna z aluminiowym nadwoziem. Lekka konstrukcja i wspomaganie silnika spalinowego silnikiem elektrycznym przekładają się rewelacyjnie niskie spalanie
Mercedes S 300 Hybrid
Ten luksusowy model ma pod maską mocnego turbodiesla i wspomagający go silnik elektryczny, który pozwala poprawić osiągi i zredukować zużycie paliwa do rewelacyjnie niskiego poziomu.
Mercedes S 400 Hybrid
Ta wersja Klasy S, w odróżnieniu od S 300 Hybrid, ma pod maską silnik benzynowy wspomagany silnikiem elektrycznym. Korzyści te same co w S 300, komfort typowy dla luksusowych limuzyn
Porsche Cayenne S E-Hybrid
Hybrydowe Porsche Cayenne nie traci ani trochę ze swojego sportowego charakteru. Ma znakomite osiągi i możliwość jazdy tylko „na prądzie”. Akumulator można doładowywać z zewnątrz
BMW 7 ActiveHybrid 7
Flagowa limuzyna BMW ma potężny, ośmiocylindrowy silnik benzynowy i wspomagający go silnik elektryczny. Osiągi luksusowej, hybrydowej „siódemki” są godne aut typowo sportowych
Land Rover Range Rover Sport Hybrid
Land Rover tworzy hybrydy na bazie swoich najbardziej prestiżowych, luksusowo wyposażonych modeli. Stawia przy tym na połączenie turbodiesla z silnikiem elektrycznym i napęd 4x4.
Mercedes S 500 Plug-In-Hybrid
Aż nie chce się wierzyć, ale największa i najbardziej luksusowa limuzyna Mercedesa w wersji hybrydowej spala mniej niż 3 l benzyny na 100 km. Akumulator można doładowywać z zewnątrz
Porsche Panamera S E-Hybrid
W luksusowej limuzynie Porsche, tak jak w modelu Cayenne, akumulator można doładować z zewnątrz. Zestaw silnika spalinowego i elektrycznego zapewnia znakomite osiągi i szokująco niskie spalanie
Lexus LS 600h
Flagowa limuzyna Lexusa, oferowana także w wersji wydłużonej (L). Przy sumarycznej mocy 445 KM zużycie paliwa nie przekracza 9 l/100 km. Zaleta równie ważna jak luksusowe wyposażenie
BMW i8
Typowo sportowy samochód o znakomitych osiągach i spalaniu na poziomie auta miejskiego. Silnik elektryczny przy osi przedniej, silnik spalinowy przy osi tylnej. Pokaz technologii w wykonaniu BMW
Land Rover Range Rover Hybrid
Najdroższy samochód spalinowo-elektryczny na polskim rynku z aluminiowym nadwoziem, napędem 4x4 i reduktorem. Komfort jazdy i wyposażenie na najwyższym poziomie, perfekcyjne wykończenie
Osobowe samochody elektryczne na polskim rynku
Model | Moc siln elektr (KM) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Pręd max (km/h) | Dług nadw (mm) | Poj bagażn (l) | Cena podst (zł) |
Renault Kangoo ZE | 60 | 22,4 | 130 | 4597 | | 89 600 |
Renault Zoe | 88 | 13,5 | 135 | 4084 | | 89 900 |
Mitsubishi i-MIEV | 67 | 15,9 | 130 | 3475 | 166 | 122 300 |
Nissan Leaf | 109 | 11,5 | 144 | 4445 | 370 | 126 080 |
Nissan e-NV 200 | 109 | | 123 | 4560 | 2300 | 137 760 |
BMW i3 | 170 | 7,2 | 150 | 3999 | 260 | 153 700 |
Renault Kangoo ZE
Pierwszy, elektryczny samochód użytkowy na polskim rynku. Furgonetka o ładowności 650 kg dysponuje ładownią, której pojemność sięga 4,6 m3. Dostępna jest także wersja osobowa. Zasięg do 125 km
Renault Zoe
Samochód zbudowany na płycie podłogowej modelu Clio. Bogate wyposażenie, dobra relacja walorów użytkowych do ceny, słabe osiągi. Zasięg do 210 km. Niebawem pojawi się nowa wersja z większym zasięgiem
Mitsubishi i-MIEV
Pionier napędu elektrycznego w seryjnym wydaniu. Niekorzystna relacja wymiarów do ceny, słabe osiągi, zasięg do 150 km, bogate wyposażenie (6 poduszek powietrznych, ESP, asystent hamowania)
Nissan Leaf
Najlepiej sprzedający się samochód elektryczny na świecie. Wysoka jakość wykończenia, bogate wyposażenie, przestronny przedział pasażerski, zasięg do 200 km, przeciętne osiągi
Nissan e-NV 200
Pierwszy typowo użytkowy samochód w segmencie „midi”. Oferowany jest jako towarowy furgon, z ładownią o pojemności 4,2 m3, albo pięcioosobowe kombi. Zasięg do 170 kg, ładowność 770 kg.
BMW i3
Tak jak w wersji hybrydowej elektryczny i3 ma nadwozie z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym. Zasięg 160 km, bardzo niekorzystna relacja wymiarów do ceny
Hybryda hybrydzie nierówna
Napędy hybrydowe konfiguruje się w rozmaity sposób. Od zastosowanego układu zależą komplikacja konstrukcji, koszty produkcji, właściwości trakcyjne samochodu i korzyści czerpane z dwusilnikowego napędu.
Układ szeregowy
W tym przypadku silnik spalinowy nie przekazuje momentu obrotowego na koła jezdne. Napędza on jedynie prądnicę, ładującą akumulatory. To z nich pobierana jest energia elektryczna, zasilająca silnik elektryczny napędzający samochód. Układ szeregowy musi mieć mocno rozbudowaną sekcję akumulatorową. Silnik spalinowy może być niewielki, ale silnik elektryczny musi być duży i mocny. Jeśli zastosuje się kilka mniejszych silników elektrycznych (na przykład w piastach kół) to całkowita masa układu napędowego i tak będzie duża. To poważny problem w samochodzie osobowym, skutkujący pogorszeniem osiągów. Duża pojemność akumulatora i konieczność zastosowania mocnego silnika elektrycznego mocno podbijają cenę auta. Dlatego hybrydowe układy szeregowe w autach osobowych pojawiają się rzadko, bardziej nadają się do ciężarówek i autobusów. Powszechnie stosowane są w lokomotywach. W układzie szeregowym silnik spalinowy pracuje jak silnik stacjonarny – w stałym zakresie obrotów i bez zmiany obciążeń. Dlatego ma bardzo niskie spalanie i wysoką trwałość. Największą zaletą hybrydy szeregowej jest możliwość stosunkowo długiej jazdy bez użycia silnika spalinowego. W pewnych warunkach eksploatacyjnych (krótkie przebiegi dzienne, możliwość częstego doładowywania z zewnątrz) taki samochód będzie pełnił rolę auta typowo elektrycznego, co jest korzystne z ekologicznego i ekonomicznego punktu widzenia.
Układ równoległy
W układzie równoległym samochód może być napędzany albo przez silnik spalinowy albo przez silnik spalinowy i elektryczny jednocześnie. Możliwości przekazania napędu na koła jezdne wyłącznie z silnika elektrycznego są wręcz symboliczne, ze względu na małe rozmiary akumulatora. Może to nastąpić jedynie przy stałych, niewielkich prędkościach i całkowitym wyłączeniu silnika spalinowego. Silnik elektryczny pełni głównie rolę wspomagającą dla silnika spalinowego. Ma niewielką moc i włącza się w momentach, gdy układ napędowy musi podołać większym obciążeniom (jazda pod górę, mocne przyśpieszanie). Układ równoległy jest prosty pod kątem konstrukcyjnym, zwarty i lekki. Jest również tani, bowiem sekcja akumulatorowa i silnik elektryczny nie muszą być mocno rozbudowane.
Układ szeregowo – równoległy (mieszany)
Taki układ stanowi połączenie układu szeregowego i równoległego. Silnik elektryczny nie musi być szczególnie mocny a akumulator szczególnie duży. Skomplikowany i drogi jest jednak system sterujący współpracą silnika spalinowego i elektrycznego. Silniki muszą być włączane w odpowiednich momentach naprzemiennie albo tak, by pracowały wspólnie. Takie sterowanie jest niezbędne, dla uzyskania najlepszej dynamiki przy możliwie najniższym zużyciu paliwa. Ruszanie odbywa się przy udziale silnika elektrycznego, jazda ze stałą prędkością przy udziale silnika spalinowego z jednoczesnym ładowaniem akumulatora. Podczas mocnego przyśpieszania albo podczas jazdy pod górę oba silniki pracują jednocześnie. Gdy zachodzi potrzeba niewielki dystans można pokonać wykorzystując jedynie silnik elektryczny. Oba silniki mogą być ze sobą zespolone przekładnią planetarną i wówczas samochód zachowuje się tak, jakby wyposażony był w automatyczną przekładnię bezstopniową. Układ szeregowo – równoległy ma najwyższą funkcjonalność i wydajność. W produkcji jest droższy od układu równoległego, ale tańszy od szeregowego. W jego przypadku używa się także określenia „full hybrid”, co ma podkreślić w maksymalnym skrócie najbardziej zaawansowaną konstrukcję układu hybrydowego, umożliwiającą jazdę przy jednoczesnym udziale silnika spalinowego i elektrycznego, oraz na każdym z silników z osobna.
Niezbędnym wyposażeniem aut hybrydowych jest system odzyskiwania energii (rekuperacja), stosowany niezależnie od układu konstrukcyjnego. Podczas hamowania samochodu silnik elektryczny zaczyna pełnić rolę prądnicy i ładuje akumulator. Z kolei system zwany stop-start, stosowany także w konwencjonalnych autach spalinowych, wyłącza silnik spalinowy wówczas, gdy nie jest potrzebny. W hybrydach silnik elektryczny pełni rolę rozrusznika. W niektórych rozwiązaniach stosuje się dwa silniki elektryczne – jeden przy przedniej drugi przy tylnej osi. Pracują one niezależnie i mogą tworzyć układ napędowy obu osi (4x4)
Jeśli chodzi o silniki cieplne to w samochodach hybrydowych dominują benzynowce. Turbodiesle stosuje się rzadko, bowiem nie pasują one tak dobrze do układu dwusilnikowego.
Częste wyłączanie i ponowny rozruch są bardziej kłopotliwe ze względu większy hałas, i większy pobór energii. Są też droższe i cięższe. Turbodiesel ma lepszą od silnika benzynowca dynamikę przy niskich obrotach, więc powierzenie funkcji ruszania „elektryce” nie ma większego sensu. Może to robić silnik wysokoprężny, który z kolei słabnie w zakresie wyższych obrotów. A wtedy powinien pracować najbardziej efektywnie. Dlatego turbodiesle stosuje się raczej w układach równoległych, w których silnik spalinowy pełni dominującą rolę i pracuje niemal tak samo jak w samochodach konwencjonalnych.
Technologia pod napięciem
Samochody elektryczne są pojazdami prostymi od strony konstrukcyjnej, ale opartymi o drogie technologie. Stąd ich wysokie ceny. Najmocniej wpływa na nią akumulator, który musi mieć odpowiednio dużą pojemność dla zapewnienia przyzwoitego zasięgu. W samochodzie kompaktowym akumulator o pojemności 24 kWh pozwala przejechać na jednym ładowaniu około 200 km. W dużych limuzynach, by uzyskać zasięg 400 km akumulator musi mieć pojemność nawet 60 kWh. Koszt wyprodukowania akumulatora litowo-jonowego wciąż jest bardzo wysoki i wynosi 700-800 Euro za 1 kWh. Dlatego sam akumulator może stanowić 50-60 % ceny pojazdu. Takie akumulatory mają jednak największą gęstość energii w stosunku do masy i świetnie nadają się do samochodów. Nie mają też efektu pamięci, można je ładować w dowolnym momencie bez konieczności rozładowywania do „zera”. Żywotność akumulatorów litowo-jonowych w samochodach z napędem elektrycznym wnosi obecnie 5-10 lat według zapewnień producentów. Ale o jego kondycji decyduje nie tylko czas, ale również liczba cykli ładowania – od 2000 do 5000. Gotowe są jednak rozwiązania, w których akumulator wytrzymuje 10 000 cykli ładowania. Do napędu aut elektrycznych wykorzystuje się najczęściej synchroniczne lub indukcyjne silniki prądu zmiennego, stosunkowo proste i przystępne cenowo. Z technicznego punktu widzenia silnik elektryczny jest idealny do napędu samochodu, osiąga bowiem maksymalny moment obrotowy od najniższych obrotów. Można więc zrezygnować ze skrzyni biegów, co upraszcza konstrukcję. Napęd elektryczny jest cichy i bardzo ekonomiczny, cena przejechania 100 km to zaledwie kilka złotych. Nie emituje też szkodliwych związków w miejscu użytkowania. Ale ma też zasadniczą wadę – długi czas uzupełniania energii. Przy wykorzystaniu klasycznego gniazdka elektrycznego akumulator trzeba ładować 6-7 godzin, szybka ładowarka (bardzo droga) może go skrócić nawet do 40 minut.
Hybryda z drugiej ręki
Na rynku wtórnym, tak jak na rynku aut nowych, dominują hybrydy z koncernu Toyoty (Toyota, Lexus). Jest ich dużo, można wybierać w rocznikach i wersjach. Stosunkowo łatwo można też kupić hybrydowe Hondy i BMW. Oferta Audi, Citroenów i Porsche wygląda dużo skromniej. Inne marki na rynku wtórnym pojawiają się sporadycznie. Zakup używanej hybrydy jest z reguły mało ryzykowny. Produkcja takich aut podlega dużo wyższym standardom jakościowym, a ich nabywcami są osoby, które z założenia jeżdżą spokojnie i pilnują zaleceń serwisowych. Ze względu na długi staż rynkowy najlepiej udowodniły swoją niezawodność i trwałość hybrydowe auta z koncernu Toyoty. Jak na razie nie pojawiają się żadne informacje o problemach z bateriami, chociaż w niektórych autach pracują one od wielu lat. Czasami nawet po okresie gwarancji fabrycznej.
Orientacyjne ceny używanych aut hybrydowych
Rocznik/ model | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Audi Q5 | | | | | | | | 133 | 160 |
BMW 3 | | | | | | | | | 180 |
BMW 5 | | | | | | | | | 215 |
BMW 7 | | | | | | | 258-275 | 303-323 | 307-385 |
Citroen DS 5 | | | | | | | | | 103-112 |
Honda Jazz | | | | | | | | 44-47 | 51-54 |
Lexus CT | | | | | | | | 80-113 | 88-132 |
Lexus LS 600h | | | | 122-133 | 140-153 | 194-217 | 226-258 | 270-313 | 328-414 |
Lexus GS 450h | | | 77-84 | 87-96 | 105-112 | 120-129 | 137-148 | 157-171 | 172-232 |
Mercedes S400 | | | | | | 184 | 210 | 241 | 278 |
Porsche Cayenne | | | | | | | 232 | 266 | 306 |
Toyota Yaris | | | | | | | | | 47-51 |
Toyota Auris | | | | | | | 51-55 | 57-62 | 64-71 |
Toyota Prius II | 22 | 25 | 28 | 32 | 37-40 | 42-46 | | | |
Toyota Prius III | | | | | | | 54-58 | 64-73 | 81-89 |
Toyota Prius III Plug-in | | | | | | | | | 106-122 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?