Samochody elektryczne w Europie. Jest nowa prognoza sprzedaży aut na prąd

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Według analiz ekspertów EY tendencja wzrostowa się utrzyma, a w Europie sprzedaż elektryków przewyższy do 2030 r. sprzedaż pozostałych pojazdów,
Według analiz ekspertów EY tendencja wzrostowa się utrzyma, a w Europie sprzedaż elektryków przewyższy do 2030 r. sprzedaż pozostałych pojazdów, Materiały prasowe
Sprzedaż samochodów elektrycznych przewyższy sprzedaż wszystkich innych pojazdów do 2030 r. a po europejskich drogach będzie jeździć ponad 75 mln aut elektrycznych – przewiduje opublikowany raport EY i Eurelectric.

Z danych przedstawionych w raporcie wynika, że w Europie rośnie liczba punktów ładowania i obecnie sięga niemal 745 tys. "Na wszystkich rynkach, na których pojawiły się pojazdy bezemisyjne, obserwujemy stopniowy wzrost liczby punktów ładowania. Obecnie na świecie sprzedaż elektryków stanowi 16 proc. wszystkich kupowanych aut. W 2023 r. na drogi wyjechało ponad 14,1 miliona nowych pojazdów z silnikiem elektrycznym, a ich łączna liczba przekroczyła 40 milionów. W UE oraz w Wielkiej Brytanii, Norwegii i Szwajcarii akumulatorowe pojazdy elektryczne (BEV) i hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in (PHEV) stanowiły jeden na pięć nowych samochodów sprzedanych w 2023 roku" - wskazano w raporcie.

Według analiz ekspertów EY tendencja wzrostowa się utrzyma, a w Europie sprzedaż elektryków przewyższy do 2030 r. sprzedaż pozostałych pojazdów, zaś po drogach będzie jeździć 75 mln bezemisyjnych aut. To więcej niż zakładała prognoza sprzed dwóch lat, według której liczba elektrycznych samochodów miała wynieść w 2030 r. 65 mln. Korekta prognozy wynika przede wszystkim ze spadku cen akumulatorów, a także upowszechnienia się infrastruktury ładowania.

"Samochody elektryczne stają się coraz bardziej atrakcyjną opcją dla konsumentów, co prowadzi do dynamicznego wzrostu sprzedaży. Widzą oni wiele korzyści związanych z ich posiadaniem, takich jak niższe koszty serwisowania oraz eksploatacji – cena energii elektrycznej na wielu rynkach jest korzystniejsza niż cena paliwa. Do tego dochodzi większa świadomość ekologiczna, a wiele firm zmienia flotę na bezemisyjną, aby wypełniać swoje zobowiązania dotyczące zrównoważonego rozwoju. Nie bez znaczenia jest także postęp technologiczny związany z krótszym czasem ładowania, co zwiększa wygodę użytkowania" – skomentował Jarosław Wajer z EY.

Jak wynika z raportu, w Europie rośnie też sprzedaż bezemisyjnych pojazdów ciężkich (eHDV). Obecnie ponad 7 proc. samochodów dostawczych to pojazdy elektryczne, natomiast ciężarówki z takim napędem stanowią 1,5 proc. rynku, co oznacza skok, biorąc pod uwagę, że w 2022 r. ich udział wyniósł 0,4 proc. Z kolei sprzedaż autobusów elektrycznych wzrosła do 14 proc., głównie dzięki dużej sprzedaży we Francji, Hiszpanii i Niemczech. Jednak, jak zauważono, upowszechnienie się pojazdów elektrycznych będzie w tym segmencie trudniejsze niż w przypadku aut osobowych.

ZOBACZ TAKŻE: Używany Opel Corsa F (2019 - obecnie). Wady, zalety, typowe usterki, sytuacja rynkowa

"Zapewnienie wystarczającego zasięgu pojazdom dostawczym jest bardziej skomplikowane, a ładunki dodatkowo obciążają baterie. W przypadku takich flot infrastruktura musi być odpowiednio skalowana i zapewniać możliwość szybkiego ładowania wielu aut jednocześnie. A to wymaga znacznych inwestycji w rozbudowę stacji zasilających" – wskazał Jarosław Wajer.

Przyjęcie unijnego rozporządzenia AFIR dotyczącego infrastruktury paliw alternatywnych sprawi, że publiczne stacje szybkiego ładowania samochodów osobowych i dostawczych będą instalowane co 60 kilometrów wzdłuż głównych korytarzy transportowych UE, czyli tzw. sieci TEN-T. W przypadku pojazdów eHDV pełne pokrycie siecią spodziewane jest do 2030 r. W miarę upowszechniania się aut elektrycznych, konieczny będzie ciągły i proporcjonalny wzrost liczby miejsc, gdzie można je ładować. W trafnym rozmieszczeniu nowych punktów pomogą sami użytkownicy elektryków - poinformowano w raporcie.

"

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty