Samochody elektryczne. Jaka czeka ich przyszłość?

(ip)
Udostępnij:
Do 2020 roku po światowych drogach ma poruszać się 10 mln elektrycznych samochodów. W tym czasie „zielone auta” stanowić będą około 1/3 sprzedaży na rynkach rozwiniętych i około 1/5 sprzedaży w miastach krajów rozwijających się.* W Polsce auta elektryczne i hybrydowe typu plug-in cieszą się coraz większa popularnością a w 2015 r nabywców znalazło już ok. 400 pojazdów. W tym roku liczba ta może wzrosnąć nawet o 50%. To wynik wzrastającej świadomości użytkowników pojazdów i oszczędności.

Fot. BMW
Fot. BMW

Rynek napędza nie tyle ekologia, co ceny ropy, bonusy podatkowe (zastosowano je w Norwegii), poprawa parametrów pojazdów i możliwość zmniejszenia kosztów utrzymania m.in. flot firmowych. Grupę klientów stanowią klienci indywidualni oraz firmy, strzegący standardów ekologii i poziomów zużycia paliwa w ramach flot firmowych.

W samej stolicy wzrost sprzedaży elektrycznych aut na przestrzeni trzech lat jest aż siedmiokrotny. W 2013 roku w Warszawie zarejestrowano 37 takich pojazdów, a w 2015 już 277.

Według analiz Frost & Sullivan, brytyjskiej firmy badawczej, w 2016 r zostanie sprzedanych pół miliona samochodów napędzanych elektrycznie na świecie, najwięcej zaś w Europie i Azji (Chiny). Biorąc pod uwagę wyniki sprzedaży kwartalnej w 2015 (European Automobile Manufacturers Association 2015) w Polsce możemy w 2015 roku przebić barierę 700 sztuk. To dużo, choć i tak prawie 9 krotnie mniej niż w Niemczech. Konieczna jest rozbudowa sieci ładowania EV (electric vehicles) w naszym kraju. Obecnie w Polsce mamy jedynie 150 takich punktów. Wkrótce może się to zmienić  - np. władze Wrocławia założyły projekt budowy miejskiej sieci punktów ładowania EV, gdzie miasto dopłacałoby 50% (do 20 tys. zł) za instalację jednego terminalu. Komisja Europejska uznała to za priorytet swoich działań w najbliższych latach.

Rośnie sprzedaż elektrycznych pojazdów w Polsce

Spośród blisko 400 ‘’elektryków’’ sprzedanych w 2015 roku ponad 60% stanowiły pojazdy serii BMW i3. ‘’Najbardziej popularnym modelem okazał się BMW i3, który prowadził praktycznie przez cały rok i zanotował blisko 30% wzrost sprzedaży. Model i8 stanowi obiekt zainteresowania pasjonatów motoryzacji lecz nie ma to tak dużego przełożenia na sprzedaż liczbową ‘’ – podkreśla Marcin Słomkowski, dyrektor generalny Inchcape Motor Polska, jedynego agenta iBMW w Polsce. Jak zaznacza, wśród EV/PHEV bez zmian najlepiej sprzedają się modele z najwyższej półki, gdzie cena nie odgrywa dużej roli.

Analitycy przewidywali już we wrześniu ub.r. na podstawie danych BMW, że koncern ten w całym roku 2015 nie powinien mieć problemu z przekroczeniem 25 tys. sprzedanych aut serii i3 i i8. Nabywcami eko - pojazdów stają się firmy i instytucje publiczne, które oprócz korzyści ekologicznych, dostrzegają szansę na znaczną optymalizację**kosztów użytkowania floty.

Ekologicznie i tanio

Fot. BMW
Fot. BMW

Najwięcej oszczędności przyniesie brak wydatków na paliwo. Przyjmuje się, że koszt przejechania jednego kilometra samochodem elektrycznym jest średnio ponad 6-krotnie mniejszy niż analogicznym pojazdem napędzanym silnikiem spalinowym. Do tego dochodzą niższe koszty ubezpieczenia oraz serwisowania. - Co za tym idzie, w przypadku rozbudowanych flot pojazdów wydatki mogą zmaleć nawet o kilkadziesiąt procent  – podkreśla prezes Inchcape Motor Polska

Dla Polski przykładem może być Holandia, gdzie Amsterdam Airport kupił 160 pojazdów elektrycznych, obsługujących lotnisko, ze względu niższe koszty i redukcję emisji spalin. Ale nawet w Stanach Zjednoczonych, gdzie paliwo jest tanie (0,8 USD/ litr), przedsiębiorstwa taksówkowe decydują się na samochody elektryczne. Bo im się to coraz bardziej opłaca.**

Eksperci rynku motoryzacyjnego są zgodni, że w Polsce taka tendencja połączona z wzrastającym zainteresowaniem firm flotami pojazdów tańszych w eksploatacji, mogą przyczynić się do dynamicznego rozwoju segmentu i przekroczenia bariery 1000 sztuk w ciągu najbliższych 18 miesięcy.**

Polska musi jednak pokonać dystans dzielący ją od Europy. Po krajowych drogach wiele starych, nieekologicznych aut. Według ostatnich raportów, około 71% wszystkich samochodów na polskich drogach to auta mające 10 lub więcej lat. Jednocześnie tylko 4% ma mniej niż 2 lata. Dla porównania w Niemczech samych samochodów EV/PHEV zarejestrowano w 2014r. 13.049 z czego 8,5 tys. elektrycznych!

Międzynarodowa agencja badawcza Navigant Research prognozuje, że do 2023 samochody elektryczne będą stanowić 2,4 proc. sprzedaży pojazdów nowej generacji na świecie. Z kolei światowy rynek samochodów osobowych o napędzie elektrycznym może zanotować wzrost sprzedaży z 2,7 mln w 2014 r do 6,4 mln w 2023 roku.

* Raport firmy konsutingowej Deloitte, 2015

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie