Samochody elektryczne. Jak je postrzegamy?

Stanisław Rochowicz
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.Fot. Volkswagen
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.Fot. Volkswagen
Udostępnij:
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.

Najnowszy raport opublikowany przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen ukazuje podejście Polaków do najpopularniejszych tez na temat samochodów elektrycznych. Zdaniem respondentów, auta na prąd są drogie, ale rzadziej trafiają do serwisu, a jazda nimi jest tańsza niż samochodami z silnikiem spalinowym.

Jak wynika z przeprowadzonych badań:

  • 84% badanych uważa, że samochody elektryczne są drogie;
  • 82% respondentów wybrałaby auto droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji;
  • 71% badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym;
  • 61% respondentów uważa, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym.

Reprezentatywna grupa ankietowanych miała także za zadanie określić, na ile zgadza się lub nie zgadza się z popularnymi tezami dotyczącymi użytkowania samochodów na prąd. Tezy skupione były wokół najważniejszych czynników związanych z zakupem, eksploatacją i utrzymaniem samochodu i brzmiały:

  • serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego;
  • auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym;
  • ogólny koszt utrzymania auta elektrycznego jest niższy niż samochodu z silnikiem spalinowym;
  • auta elektryczne są drogie.

Auta elektryczne. Drogie, ale tańsze

Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.Fot. Volkswagen
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.

Fot. Volkswagen

Teza mówiąca, że samochody elektryczne są drogie, jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażaną spośród wszystkich tez, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza się z nią aż 84% badanych (odpowiedź „zdecydowanie zgadzam się” zaznaczyło 46% ankietowanych).

Z badań zrealizowanych przez InsightOut Lab w kwietniu 2020 r. wynika jednak, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, większość (82%) wybrałaby to pierwsze (droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji). Jednocześnie auta na prąd jawią im się jako te, za których utrzymanie płaci się mniej.

71% badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym. 27% zdecydowanie zgadza się z tą tezą, a 44% raczej się z nią zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiają na korzyść aut na prąd.
Zdaniem 65% ankietowanych są one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.

Auta elektryczne. Rzadziej w serwisie

23% badanych nie wie, czy samochody elektryczne psują się rzadziej, czy częściej niż auta z silnikiem spalinowym. Wyraźna większość (61%) pod tym względem uznaje jednak wyższość samochodów na prąd, zdecydowanie lub raczej zgadzając się z tezą, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto zdaniem 45% ankietowanych tańszy jest również serwis samochodu elektrycznego.

Warto jednak podkreślić, że przy tej tezie znalazła się największa grupa niezdecydowanych. Na pytanie: „Na ile zgadzasz się lub nie zgadzasz się ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” 29% ankietowanych odpowiedziało: „Trudno powiedzieć”.

Auta elektryczne. Samochody elektryczne w Polsce

Według danych PSPA w Polsce jest zarejestrowanych 6.837 samochodów elektrycznych oraz 5.434 hybrydowych typu plug-in, co daje łączną liczbę 12.271 aut. Ich kierowcy mogą korzystać z 1.194 stacji ładowania rozmieszczonych w całym kraju.

Metodologia badania

Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen zrealizowano na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1.001 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 3-8 kwietnia 2020 r. metodą CAWI

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Motocyklista niemal potrącił dziewczynkę na przejściu dla pieszych

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie