Samochody elektryczne. Jak je postrzegamy?

Stanisław Rochowicz
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.Fot. Volkswagen
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.Fot. Volkswagen
Udostępnij:
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.

Najnowszy raport opublikowany przez InsightOut Lab we współpracy z marką Volkswagen ukazuje podejście Polaków do najpopularniejszych tez na temat samochodów elektrycznych. Zdaniem respondentów, auta na prąd są drogie, ale rzadziej trafiają do serwisu, a jazda nimi jest tańsza niż samochodami z silnikiem spalinowym.

Jak wynika z przeprowadzonych badań:

  • 84% badanych uważa, że samochody elektryczne są drogie;
  • 82% respondentów wybrałaby auto droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji;
  • 71% badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym;
  • 61% respondentów uważa, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym.

Reprezentatywna grupa ankietowanych miała także za zadanie określić, na ile zgadza się lub nie zgadza się z popularnymi tezami dotyczącymi użytkowania samochodów na prąd. Tezy skupione były wokół najważniejszych czynników związanych z zakupem, eksploatacją i utrzymaniem samochodu i brzmiały:

  • serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu spalinowego;
  • auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym;
  • ogólny koszt utrzymania auta elektrycznego jest niższy niż samochodu z silnikiem spalinowym;
  • auta elektryczne są drogie.

Auta elektryczne. Drogie, ale tańsze

Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.Fot. Volkswagen
Drogie w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu i mniej podatne na awarie – tak polscy respondenci widzą samochody elektryczne.

Fot. Volkswagen

Teza mówiąca, że samochody elektryczne są drogie, jest najczęściej i najbardziej zdecydowanie wyrażaną spośród wszystkich tez, o jakie zapytano w badaniu. Zgadza się z nią aż 84% badanych (odpowiedź „zdecydowanie zgadzam się” zaznaczyło 46% ankietowanych).

Z badań zrealizowanych przez InsightOut Lab w kwietniu 2020 r. wynika jednak, że jeśli ankietowani stanęliby przed wyborem, czy kupić auto droższe w zakupie, ale tańsze w utrzymaniu, czy może tańsze w zakupie, ale droższe w utrzymaniu, większość (82%) wybrałaby to pierwsze (droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji). Jednocześnie auta na prąd jawią im się jako te, za których utrzymanie płaci się mniej.

71% badanych jest zdania, że jazda samochodem elektrycznym jest tańsza niż autem z silnikiem spalinowym. 27% zdecydowanie zgadza się z tą tezą, a 44% raczej się z nią zgadza. Również ogólne koszty utrzymania przemawiają na korzyść aut na prąd.
Zdaniem 65% ankietowanych są one niższe niż w przypadku samochodów z silnikami spalinowymi.

Auta elektryczne. Rzadziej w serwisie

23% badanych nie wie, czy samochody elektryczne psują się rzadziej, czy częściej niż auta z silnikiem spalinowym. Wyraźna większość (61%) pod tym względem uznaje jednak wyższość samochodów na prąd, zdecydowanie lub raczej zgadzając się z tezą, że auta elektryczne są mniej awaryjne niż samochody z silnikiem spalinowym. Ponadto zdaniem 45% ankietowanych tańszy jest również serwis samochodu elektrycznego.

Warto jednak podkreślić, że przy tej tezie znalazła się największa grupa niezdecydowanych. Na pytanie: „Na ile zgadzasz się lub nie zgadzasz się ze stwierdzeniem, że serwis auta elektrycznego jest tańszy niż samochodu z silnikiem spalinowym?” 29% ankietowanych odpowiedziało: „Trudno powiedzieć”.

Auta elektryczne. Samochody elektryczne w Polsce

Według danych PSPA w Polsce jest zarejestrowanych 6.837 samochodów elektrycznych oraz 5.434 hybrydowych typu plug-in, co daje łączną liczbę 12.271 aut. Ich kierowcy mogą korzystać z 1.194 stacji ładowania rozmieszczonych w całym kraju.

Metodologia badania

Badanie InsightOut Lab i marki Volkswagen zrealizowano na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1.001 osób. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Badanie przeprowadzono w dniach 3-8 kwietnia 2020 r. metodą CAWI

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Volkswagen Golf GTI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie