Samochodowe przeguby napędowe - jak jeździć, by ich nie uszkodzić

Piotr Walczak
Samochodowe przeguby napędowe - jak jeździć, by ich nie uszkodzić
Samochodowe przeguby napędowe - jak jeździć, by ich nie uszkodzić
Naprawy przegubów napędowych są zazwyczaj kosztowne. Aby ich uniknąć, trzeba sprawdzać stan osłon przegubów i nie jeździć agresywnie.
Samochodowe przeguby napędowe - jak jeździć, by ich nie uszkodzić
Samochodowe przeguby napędowe - jak jeździć, by ich nie uszkodzić

Wyróżniamy dwa podstawowe rodzaje przegubów napędowych: zewnętrzne i wewnętrzne. Te pierwsze znajdują się przy skrzyni biegów, drugie zaś - przy kołach.

W większości samochodów napęd przenoszony jest na przednie koła. Aby było to możliwe, półosie napędowe muszą być zakończone przegubami, które jednocześnie - oprócz przenoszenia napędu (momentu obrotowego) - umożliwiają skręt napędzanych kół. Każda półoś napędowa zakończona jest dwoma przegubami.

W samochodach z tylnym napędem przeguby umożliwiają przeniesienie napędu pomiędzy przekładnią główną a mostem napędowym.

Jak dbać o przeguby napędowe?

Elementy te mają długą żywotność i trudno określić, po jakim czasie podlegają wymianie. Okres eksploatacji zależy od samego kierowcy - jego stylu jazdy - oraz stanu gumowych osłon przegubów. Awarie dotyczą zazwyczaj samochodów z przednim napędem, gdzie przeguby muszą pracować obciążone pod dużym kątem. W takich warunkach ich wytrzymałość się zmniejsza.

- Jedną z przyczyn zniszczenia przegubów napędowych jest gwałtowne ruszanie samochodem przy skręconych kołach, szczególnie kiedy buksują one w miejscu - mówi Piotr Burak, kierownik serwisu Skody Pol-Mot Auto w Białymstoku. - Przeguby poddawane są wtedy dużym obciążeniom. Co prawda, nic złego po kilku razach nie powinno się stać, ale trzeba pamiętać, że żywotność przegubów się skraca.

Zobacz też: Jak jeździć, by zmniejszyć zużycie paliwa i awaryjność samochodu
Innym powodem awarii samochodowych przegubów napędowych jest zły stan ich gumowych osłon. Nietrudno je uszkodzić. Wystarczy przejażdżka samochodem po lesie, kilkukrotne przejechanie po gałęziach, by osłona została przerwana. Guma starzeje się i parcieje, dlatego jej wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne z czasem jest coraz mniejsza.

Spod przerwanej osłony wydostaje się olej smarujący przegub, dostaje się pod nią piasek, błoto, woda i inne zanieczyszczenia zbierane z drogi podczas jazdy. Wtedy wystarczy nawet ledwie kilka dni, aby przegub został zniszczony i nadawał się tylko do wymiany.

A to już nie będzie tanie. Jeśli w porę odkryjemy taką usterkę, za osłonę zapłacimy w warsztatach 30-80 zł - w zależności od marki i modelu samochodu. Jej wymiana powinna zostać wykonana za około 85 zł. Oprócz wymiany osłony należy nałożyć nowy smar i wyczyścić przegub.

Jeżeli jednak zmuszeni będziemy do wymiany całego przegubu, koszty mogą być kilkukrotnie większe. Sama operacja nie jest skomplikowana, więc droga nie będzie - do 100 zł. Gorzej z zapłatą za przegub. Kosztuje on w granicach 150-600 zł. W ASO cena potrafi skoczyć do ponad tysiąca złotych, bo mechanicy policzą za przegub wraz z półosią.

REKLAMA
Narzędzia regiomoto.pl - narzędzia i części samochodowe, sklep internetowy

Uniknąć dużych wydatków

Sprawdzenie stanu osłon przegubów napędowych nie jest trudne. Wystarczy maksymalnie skręcić koła i obejrzeć, czy guma nie jest pęknięta, rozwastwiona albo przecięta. Tam, gdzie nie dosięgnie wzrok, palcami upewnijmy się, że nie wycieka spod niej smar. Oczywiście najwygodniej sprawdzić to na kanale czy podnośniku. Dlatego przy każdym przeglądzie samochodu w warsztacie przeguby, a raczej stan ich osłon, trzeba skontrolować

Objawy awarii

W przypadku przegubów zewnętrznych, czyli tych znajdujących się bliżej kół, niepokój powinno wzbudzić przede wszystkim stukanie z okolic piasty podczas dodawania gazu przy maksymalnie skręconych kołach albo trzeszczenie. Z czasem dojdzie do pękniecia koszyka przegubu, w efekcie jego zawartość się po prostu rozsypie, samochód nie pojedzie i konieczne będzie wezwanie lawety. Mimo wrzuconego biegu, na koła nie będzie przekazywany napęd.

Trzeba pamiętać, że przeguby - jak każda część eksploatacyjna - ulegają zużyciu. Nie spodziewajmy się więc, że przetrwają przez cały okres eksploatacji pojazdu.

- Jeśli chodzi o objawy świadczące o awarii przegubu wewnętrznego, to odczujemy specyficzne bicie, wibracje całego samochodu podczas przyspieszania - tłumaczy Piotr Burak. - To zdarza się rzadko, bo znaczniej częściej zużyciu ulegają jednak przeguby zewnętrzne, ale się zdarza. 

Podsumowując: oprócz sprawdzania stanu osłon przegubów napędowych i odpowiedniego stylu jazdy, kierowca nic więcej nie może zrobić, aby w jakikolwiek sposób wydłużyć czas eksploatacyjny przegubów. Nie ma też zalecanych okresów ich wymiany.

- Robimy to tylko wtedy, gdy będziemy słyszeć sygnały świadczące o ich niesprawności - potwierdza Paweł Kukiełka, szef Rycar Bosch Service w Białymstoku. - Elementów tych też się zazwyczaj nie naprawia. W grę zawsze wchodzi wymiana, która trwa przeciętnie od jednej do dwóch godzin. Są specjalistyczne zakłady, które regenerują przeguby, ale często koszt bywa większy niż zakup nowego zamiennika.

Pamiętaj:
* nie dodawaj gwałtownie gazu przy mocno skręconych kołach,
* co miesiąc obejrzyj stan osłon przegubów napędowych,
* przy każdym przeglądzie auta w serwisie poproś mechanika, by dokładnie skontrolował, czy osłony są w odpowiednim stanie,
* przerwaną osłonę przegubu trzeba natychmiast wymienić, zanim przegub zostanie zniszczony,
* takie objawy, jak np. terkotanie czy stuki z okolic przegubów podczas jazdy, powinny być sygnałem do wizyty w warsztacie, inaczej grozi nam unieruchomienie pojazdu. 

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty