Samochodowa odmienność

(mp)
Fot. Tomasz Jabłoński
Fot. Tomasz Jabłoński
Przyciemnione szyby, mnóstwo spojlerów i grzmiący wydech. Wszystko to oferuje tuning.

Przyciemnione szyby, mnóstwo spojlerów i grzmiący wydech. Do tego przyspieszenia i prędkości maksymalne, których nie powstydziłoby się Porsche czy Ferrari. Wszystko to oferuje tuning.

 

Bohaterowie filmu "Szybcy i wściekli" poruszają się samochodami, których marki na pierwszy rzut oka nie można rozpoznać. Utrudniają to dodatkowe owiewki, brewki, listwy, poszerzone nadkola, zmienione grile. Stanowią one elementy tzw. tuningu optycznego. Jego zadaniem jest

Fot. Tomasz Jabłoński
Fot. Tomasz Jabłoński

upiększenie pojazdu, nadanie mu indywidualnego stylu. Zmian dokonuje się m.in. w oświetleniu samochodu poprzez instalowanie reflektorów przednich i tylnych lamp odbiegających kształtem od oryginalnych. Warto przy tym pamiętać o obowiązujących przepisach. Zabraniają one np. montowania lamp stroboskopowych czy używania neonów jako podświetlenia podwozia auta. Na tuning optyczny składają się również zamiana felg stalowych na aluminiowe oraz ospojlerowanie auta. Koszty takich operacji są różne, zależnie od zakresu przeróbek i zastosowanych materiałów.

 

Fot. Tomasz Jabłoński
Fot. Tomasz Jabłoński

Poza walorami estetycznymi właściciel pojazdu może poprawić osiągi samochodu. Służą temu tuning elektroniczny i mechaniczny. Pierwszy z nich, zwany też chiptuningiem, polega na zmianie oprogramowania sterującego pracą silnika. Pozwala to m.in. zmianę kąta wyprzedzenia zapłonu, zwiększenie dawki paliwa. Uzyskuje się dzięki temu wzrost mocy i momentu

Fot. Paweł Łacheta
Fot. Paweł Łacheta

obrotowego.

 

Inna sprawa to tuning mechaniczny. Obejmuje on układ wydechowy, zawieszenie, hamulce oraz sam silnik. Najprostszym zabiegiem jest wymiana filtru powietrza lub tłumika. Dużo kosztowniejsze i bardziej czasochłonne są modyfikacje zawieszenia polegające na zmniejszeniu prześwitu auta czy zmianie charakterystyki elementów tłumiących, przeważnie sprężyn i amortyzatorów, na bardziej twardą. W układzie hamulcowym zastosować można większe tarcze hamulcowe z wielotłoczkowymi zaciskami. Tuning silnika to np. wymiana wałków rozrządu, zainstalowanie turbosprężarki lub wtrysk podtlenku azotu.

 

Wygląd auta i jego osiągi zależą od pomysłowości właściciela i…zasobności jego portfela. 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty