Samochód z hakiem

Maciej Krzywoszyński
Fot. Opel: Hak holowniczy powinien mieć odłączany zaczep kulowy. Gdy jedziemy za granicą, szczególnie w Niemczech czy Austrii, jazda bez przyczepy ale z zaczepem kulowym jest karana.
Fot. Opel: Hak holowniczy powinien mieć odłączany zaczep kulowy. Gdy jedziemy za granicą, szczególnie w Niemczech czy Austrii, jazda bez przyczepy ale z zaczepem kulowym jest karana.
Udostępnij:
Popularność haków holowniczych w Polsce nie maleje. Wykorzystywane są do mocowania przyczepek towarowych, kempingowych czy bagażników z rowerami.

Popularność haków holowniczych w Polsce nie maleje. Kiedyś były wykorzystywane np. do mocowania przyczepek towarowych (do bagażnika "malucha" niewiele się mieściło). Dziś umożliwiają także wakacyjne wyjazdy z przyczepą kempingową czy rowerami.

 

Założenie haka holowniczego do auta nie jest ani skomplikowane, ani przesadnie drogie. Najtańszy hak kupimy nawet za 100 zł, za montaż zapłacimy maksymalnie drugie tyle. Nietrudno jednak znaleźć w ofercie sprzedawców także haki za 500 czy 700 zł.

Fot. Opel: Hak holowniczy powinien mieć odłączany zaczep kulowy. Gdy jedziemy za granicą, szczególnie w Niemczech czy Austrii, jazda bez przyczepy ale
Fot. Opel: Hak holowniczy powinien mieć odłączany zaczep kulowy. Gdy jedziemy za granicą, szczególnie w Niemczech czy Austrii, jazda bez przyczepy ale z zaczepem kulowym jest karana.

 

Zanim zdecydujemy się na zamontowanie haka holowniczego, musimy sprawdzić, czy w naszym aucie jest to w ogóle możliwe. Nie wszystkie samochody mają bowiem homologację na montaż haków. Przykład stanowią choćby małe FSO Matiz i Daewoo Tico.

W zdecydowanej większości pojazdów można jednak montować haki.

 

Stając przed wyborem rodzaju haka, trzeba wziąć pod uwagę kilka spraw. Po pierwsze, haki produkowane są do konkretnego modelu samochodu - nie ma mowy o ich uniwersalności. Po drugie, musimy wybrać odpowiedni typ haka. Zgodnie z przepisami wszystkie muszą mieć odczepiany zaczep kulowy. Cena haka zależy od sposobu, w jaki ten zaczep można zdjąć. W najtańszych czynność ta nie jest może skomplikowana, ale czasochłonna - trzeba bowiem odkręcić śruby mocujące. Takie haki w zależności od producenta, od firm polskich, poprzez tajwańskie, do zachodnioeuropejskich, i modelu auta kupimy za 100 - 300 zł. Razem z kosztami montażu łączna cena założenia haka wyniesie więc od 200 do 450 zł. O 200 - 300 zł więcej trzeba zapłacić za lepszy hak z tzw. bagnetowym mocowaniem zaczepu  -zaczep kulowy zdejmuje się w kilka sekund bez użycia narzędzi. Jeśli ktoś często jeździ zagranicę również bez przyczepy, warto zainwestować w to drugie rozwiązanie. Zgodnie z przepisami obowiązującymi w większości państw Europy Zachodniej za jazdę z hakiem bez przyczepy płaci się wysokie mandaty. Przepisu tego szczególnie rygorystycznie przestrzega się w Niemczech i Austrii. Hak z łatwo zdejmowanym zaczepem to również dobre rozwiązanie dla właścicieli samochodów reprezentacyjnych. Jeśli nie ciągniemy przyczepy i nie mamy umocowanego na haku bagażnika rowerowego, możemy zaczep schować pod zderzakiem, nie szpecąc auta.

 

Najtaniej haki można kupić w sklepach internetowych bądź na aukcjach (Allegro, eBay). Wówczas musimy jeszcze znaleźć warsztat, który nam ten hak zamontuje. Najlepsze rozwiązanie to udanie się bezpośrednio do serwisu jednocześnie sprzedającego i montującego haki. Lepiej oddać auto w ręce specjalistów - choć sam montaż nie jest trudny, to jednak nie da się uniknąć ingerencji w instalację elektryczną. W naszpikowanych elektroniką nowoczesnych samochodach nie powinni tego robić przypadkowi ludzie. Wyboru nie mają właściciele nowych aut - chcąc nie chcąc, muszą przeprowadzić taką operację w ASO (ze względu na gwarancję). Na sam montaż w zależności od modelu auta i rodzaju haka trzeba zarezerwować od 1 do 3 godzin.

 

Założenie haka może być o wiele bardziej skomplikowane czy wręcz niemożliwe w samochodach z zasilaniem gazowym, ze zbiornikiem znajdującym się w miejscu koła zapasowego. Jeśli chcemy założyć hak, a jeździmy na LPG, to najlepiej udać się do serwisu montującego i haki, i instalacje gazowe. Unikniemy wówczas problemów.

 

Po zamontowaniu haka czekają nas jeszcze wizyty w stacji diagnostycznej oraz wydziale komunikacji - taką zmianę konstrukcyjną trzeba odnotować w dowodzie rejestracyjnym auta. Wizyta w uprawnionej stacji kontroli pojazdów i uzyskanie odpowiedniego zaświadczenia to koszt 35 zł. Z tym dokumentem udajemy się do odpowiedniego wydziału komunikacji, gdzie wpis w dowodzie rejestracyjnym otrzymamy już za darmo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie