Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód używany zwykle po kolizji i z cofniętym przebiegiem - raport z rynku

redakcja.regiomoto
Na polskim rynku dominują samochody z Niemiec
Na polskim rynku dominują samochody z Niemiec
Auta z drugiej ręki w zdecydowanej większości przypadków mają za sobą kolizję lub wypadek. Niemal połowa z nich ma cofnięty przebieg. Taki obraz polskiego rynku samochodów używanych wyłania się z raportu firmy Motoraporter, prowadzącej przedzakupowe przeglądy aut.
Na polskim rynku dominują samochody z Niemiec
Na polskim rynku dominują samochody z Niemiec

Na polskim rynku samochodów używanych niezmiennie królują marki niemieckie. Polacy szukający auta najczęściej wybierają modele BMW, Opla lub Audi – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez ekspertów Motoraportera.

- Ponad 80 proc. sprzedawanych w Polsce samochodów, które zostały sprawdzone przez naszych ekspertów, pochodziło z importu – wyjaśnia Marcin Ostrowski, prezes spółki Motoraporter.

 

Zobacz także: Sprawdź samochód przed zakupem, dowiedz się, czy nie był rozbity lub kradziony - Motoraporter i regiomoto.pl

 

Najczęściej przywozimy samochody z Niemiec. W 2013 roku aż 37 proc. sprawdzonych przez Motoraportera aut pochodziło zza naszej zachodniej granicy.
- Co ciekawe, w ciągu ostatniego półrocza odnotowaliśmy prawie dwukrotny wzrost liczby sprawdzanych samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych - dodaje Ostrowski.

Jak mówi, w połowie 2013 roku samochody te stanowiły 6 proc., a na koniec roku - 10 proc.

Najbardziej poszukiwanym modelem wśród samochodów używanych było w 2013 roku BMW serii 3. Na drugim miejscu znalazł się Opel Astra, a trzecie i czwarte miejsce zajęły odpowiednio Audi A6 i A4. Pierwszą piątkę zamyka Ford Mondeo.

Preferencje kupujących nieco się zmieniły w stosunku do pierwszego półrocza 2013 roku. Wtedy wśród klientów Motoraportera dominowały Ople - Astra i Corsa. BMW serii 3 znajdowało się dopiero na trzecim miejscu. Honda Civic i Nissan Patrol zamykały pierwszą piątkę najpopularniejszych modeli.

- Klienci Motoraportera najczęściej wybierają nadwozie typu SUV. W zeszłym roku aż trzydzieści pięć procent kupujących było zainteresowanych takim autami – wyjaśnia Marcin Ostrowski. – SUV-y są na naszym rynku stosunkowo od niedawna, ale sukcesywnie podbijają serca Polaków. Do tej pory wśród ofert samochodów używanych tego typu pojawiały się modele relatywnie nowe, a co za tym idzie drogie. Teraz zaczyna się to powoli zmieniać. Używane SUV-y mają coraz atrakcyjniejsze ceny, a co za tym idzie cieszą się coraz większą popularnością.

W 2013 roku 27 proc. wśród wszystkich klientów zamawiających usługę sprawdzenia samochodu w Motoraporterze wybrało auta typu kombi. Na trzecim miejscu znalazło się nadwozie typu hatchback (18 proc.).

Samochodami wyprodukowanymi pomiędzy 2001, a 2010 rokiem interesowało się 68 proc. nabywców, którzy zlecili sprawdzenie pojazdu ekspertom Motoraportera. Największym zainteresowaniem cieszyły się samochody w wieku od trzech do siedmiu lat. Wybierało je 35 proc. badanych. Mniej, bo 24 proc. kierowców decyduje się na auta prawie nowe, wyprodukowane po 2011 roku. Samochody starsze niż 13 lat cieszyły się znikomym zainteresowaniem oscylującym na poziomie zaledwie 8 proc.

Zdecydowana większość badanych samochodów, bo aż 79 proc., miała przebieg powyżej 100 tys. km. Warto pamiętać, że jest to przebieg deklarowany, ponieważ aż w 44 proc. przypadków ekspert Motoraportera sprawdzający samochód miał podstawy sądzić, że licznik został cofnięty przed sprzedażą. Pół roku temu odsetek ten wynosił 40 proc.

- Pomimo niekorzystnych cen oleju napędowego samochody z silnikami Diesla nadal cieszą się minimalną przewagą wśród osób zlecających nam inspekcję samochodu. W ubiegłym roku ten rodzaj paliwa wybierało sześćdziesiąt procent naszych klientów – wyjaśnia Marcin Ostrowski – Największą popularnością cieszyły się modele z silnikami o pojemności skokowej nieprzekraczającej dwa litry. Ma to związek z przepisami akcyzowymi obowiązującymi w Polsce. Na samochody sprowadzane z zagranicy nałożona jest akcyza, której wysokość uzależniona jest właśnie od pojemności silnika.
Akcyza wynosi 3,1 proc. od wartości auta dla modeli z silnikami o pojemności do dwóch litrów. W przypadku większych jednostek napędowych przewidziano stawkę na poziomie 18,6 proc., co skutecznie zniechęca większość nabywców.

Silniki o pojemności do dwóch litrów cieszyły się popularnością wśród 50 proc. szukających. Przy większych jednostkach napędowych, popularność aut znacznie spadała.

Aż w 80 proc. przypadków, mimo że właściciel samochodu twierdził inaczej, auto miało za sobą kolizję lub wypadek.

Motoreporter sp. z o.o. to ogólnopolska sieć ekspertów samochodowych, licząca około dwustu ekspertów, którzy w ciągu od 24 do 48 godzin są w stanie sprawdzić samochód wystawiony na sprzedaż w dowolnym miejscu Polski. Potencjalny kupujący dostaje raport wraz ze zdjęciami i dokumentacją techniczną. Istnieje też możliwość sprawdzenia auta w warsztacie przez eksperta Motoraportera. Dzięki temu można uniknać kosztownych podróży po całej Polsce w poszukiwaniu auta.

Zobacz, jak wygląda sprawdzanie samochodu przed eksperta Motoraportera:

(DKO) 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty