Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód używany. TOP 5 aut typu SUV zużywających do 5l/100 km

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu.
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu. Toyota
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu. Duże zainteresowanie tego rodzaju pojazdami widać również na polskim rynku samochodów używanych - niemal co czwarte auto (24 proc.) kupione na rynku wtórnym to właśnie SUV. Jeszcze chętniej (37,7 proc.) Polacy kupują SUV-y nie starsze niż 5 lat.

Obecne ceny paliw sprawiają, że klienci analizują ten wskaźnik ze szczególną uwagą. Carvago wybrało pięć nieoczywistych modeli SUV-ów, które spełnią wymagania rodziny, a jednocześnie nie zrujnują domowego budżetu.

Znalezienie ekonomicznego SUV-a nie byłoby trudne, w przypadku koncentracji na mniejszych autach, takich jak Peugeot 2008 czy Skoda Kamiq. Jednak w zestawieniu brane były pod uwagę modele, którymi można zabrać na pokład minimum czteroosobową rodzinę. Jako podstawowe parametry wyszukiwania wybrano cenę poniżej 150 000 zł (na rynkach europejskich 28 000 EUR), przebieg do 99 000 km i wiek do pięciu lat.

Jako dodatkowe wyposażenie wybrano również tempomat i czujniki parkowania. Pozostaje jeszcze kwestia zdefiniowania niskiego zużycia paliwa – w zestawieniu brane były pod uwagę auta spalające do pięciu litrów na 100 kilometrów. Twórcy zdawali sobie sprawę z tego, że przedstawione poniżej samochody mogą mieć wyższe spalanie – choćby dlatego, że były jeszcze homologowane według łaskawszej metodologii NEDC, którą w ostatnich latach stopniowo zastępuje bardziej restrykcyjny cykl pomiarowy WLTP. Zaletą jednolitej metodologii pomiaru zużycia paliwa jest jednak to, że poszczególne modele można z sobą porównywać – a prezentowane modele są po prostu oszczędniejsze od innych aut homologowanych w tym samym czasie i przy zastosowaniu tej samej procedury.

Powyższe kryteria zostały wprowadzone do filtra wyszukiwania w serwisie Carvago.com, który dzięki swojemu międzynarodowemu zasięgowi, posiada w ofercie setki tysięcy samochodów używanych z całej Europy. Pojazdy są wymienione alfabetycznie.

BMW X1 20d xDrive Steptronic

Moc: 140 kW/190 KM
Zużycie paliwa: od 4,9 l/100 km

Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu.
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu. BMW

Pierwsze auto reprezentuje markę premium, a wyposażeniu automatyczną skrzynię biegów i napęd na cztery koła. BMW posiada niezwykle wydajne silniki, które doświadczonemu kierowcy pozwolą osiągać niskie zużycie paliwa nawet w miejskich korkach.

Przydatna wskazówka: osoby, które zadowala mniejsza moc, powinny zainteresować się wersją 18d, będącą jest oszczędniejszą (od 4,3 l/100 km), zapewniającą jednocześnie wystarczającą moc 110 kW (150 KM). W trakcie podejmowania decyzji o zakupie należy jednak pamiętać, że BMW to produkt premium, więc oszczędność na paliwie może nie zrekompensować ceny części i napraw w autoryzowanych serwisach.

Mazda CX-5 2.2 Skyactiv-D

Moc: 110 kW/150 KM
Zużycie paliwa: do 5.0 l/100 km

Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu.
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu. Mazda

Mazda działa zgodnie ze swoją filozofią, w ramach której nie poddała się obowiązującemu w branży trendowi downsizingu, czyli zmniejszania pojemności skokowej, przede wszystkim silników benzynowych i "nadrabiania" mocy turbodoładowaniem. Duży silnik zapewnia w razie potrzeby przypływ mocy, którego mniejsze jednostki nie są w stanie w pełni naśladować.

Właściwości jezdne rekompensują drobne niedogodności, takie jak na przykład ekran dotykowy, który nie działa podczas jazdy. Mazda, twierdzi, że jest to niebezpieczne, a system pokładowy należy obsługiwać za pomocą kontrolera umieszczonego między fotelami – trudno zakwestionować ten argument.

Nissan Qashqai 1.5 dCi

Moc: 85 kW/115 KM
Zużycie paliwa: do 3.8 l/100 km

Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu.
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu. Nissan

Lata temu japoński producent, jako jeden z pierwszych, zdał sobie sprawę z tego, że klienci interesują się SUV-ami z innych względów niż napęd na cztery koła lub możliwości jazdy w terenie. Qashqai, przedstawiany jako "miejski crossover", odniósł wtedy ogromny sukces w całej Europie. Dziś jednak zmaga się z dużo większą konkurencją i próżno szukać go na listach bestsellerów, natomiast wciąż cieszy się dużą popularnością, zwłaszcza w krajach południowych.

Przyjęty limit zużycia paliwa spełnia benzynowa wersja 1.3, ale ze względu na wagę auta sugerowany jest wybór wysokoprężnej jednostki 1.5 dCi, która spełniłaby założone kryteria nawet w wersji z automatyczną skrzynią biegów (zużycie 4,4 l/100 km).

Co prawda trzecia generacja modelu nie jest już produkowana z silnikami diesla, jednak pojawiła się ona na rynku w zeszłym roku i wciąż rzadko można ją spotkać na rynku samochodów używanych.

Peugeot 3008 1.5 BlueHDi

Moc: 96 kW/130 KM
Zużycie paliwa: do 4.2 l/100 km

Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu.
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu. Peugeot

Podobnie jak modele 2008 i 5008, prezentowany Peugeot nie oferuje napędu na cztery koła. Opisywany model 3008 od wielu lat jest sprzedażowym hitem - w zeszłym roku znalazł w Europie więcej klientów niż choćby VW Tiguan. Popularność przekłada się oczywiście na bogatą ofertę samochodów używanych.

W 2020 roku Peugeot 3008 przeszedł lifting, który miał realny wpływ na jeszcze większe zainteresowanie klientów tym modelem. Nowoczesne wnętrze auta - tzw. "i-cockpit" z małą, nisko osadzoną kierownicą - może budzić zdziwienie, jednak jest on bardzo funkcjonalny i łatwo się do niego przyzwyczaić. Jednostka wysokoprężna jest dynamiczna, a samo zużycie paliwa nie wzrasta nawet w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid

Moc: 145 kW/197 KM
Zużycie paliwa: do 4.9 l/100 km

Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu.
Popularność samochodów typu SUV wciąż rośnie. Prawie co drugie (45,5 proc.) nowe auto sprzedane w Europie należy właśnie do tego segmentu. Toyota

Jeśli Toyota, to hybryda. Choć RAV4 z silnikiem Diesla spełniłaby przyjęte kryteria, jej największą przewagą konkurencyjną jest hybrydowy układ napędowy. W limicie cenowym mieszczą się samochody poprzedniej generacji, oferowane do 2018 roku. Hybryda występuje również w wersji AWD z drugim silnikiem elektrycznym przy tylnej osi, jednak standardem jest połączenie silnika spalinowego o mocy 114 kW i silnika elektrycznego o mocy 105 kW obracającego przednie koła. Ten układ napędowy nie jest najlepszym wyborem na lewy pas autostrady czy górskie drogi, jednak doskonale radzi sobie w mieście, w którym tradycyjne silniki spalinowe charakteryzuje najwyższe zużycie paliwa. Środowisko doceni fakt, że silnik spalinowy pracujący w cyklu Atkinsona emituje znacznie mniej zanieczyszczeń niż podobnie oszczędny diesel.

Za napęd 4x4 i duże koła płacimy przy każdym tankowaniu

Należy pamiętać, że zużycie paliwa zależy od stylu jazdy kierowcy, rodzaju trasy i obciążenia samochodu. Spalanie można zmniejszyć decydując się na wybranie preferowanego modelu z mniejszymi kołami, który z reguły zużywa mniej paliwa od swoich odpowiedników z większymi felgami. Napęd 4x4 to kolejny element, który może powodować większe spalanie - nawet używany sporadycznie, na stałe zwiększa masę auta i opór powietrza. W niektórych przypadkach napęd 4x4 jest również łączony z krótszymi przełożeniami skrzyni biegów, co poprawia trakcję w terenie, ale wiąże się również z wyższymi obrotami przy tej samej prędkości, co niesie za sobą wyższe zużycie paliwa.

Czynnikiem, który w przeszłości również był gwarancją większego spalania była automatyczna skrzynia biegów. Niektóre z nich potrafiły, w skrajnych przypadkach, zwiększać zużycie paliwa nawet o 50 proc. Jednak obecnie, nowoczesne automaty z siedmioma lub więcej biegami mogą być nawet bardziej oszczędne od swojego manualnego odpowiednika, zwłaszcza gdy kierowca podróżuje głownie autostradami.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty