Samochód przed zimą

Aureliusz Mikos
Przed nami niskie temperatury, być może pierwsze przymrozki. Jak powinniśmy przygotować samochód do zimy?

Przed nami niskie temperatury, być może pierwsze przymrozki. Jak powinniśmy przygotować samochód do zimy?

Trzeba zwrócić uwagę na olej silnikowy i przekładniowy. Olej silnikowy, w zależności od marki i modelu należy zmieniać stosownie do zaleceń instrukcji. Wielu producentów wydłuża obecnie przebieg nawet do 30 tys. km, do kolejnej zmiany oleju. Jeżeli nie stosuje się oleju wielosezonowego, to najwyższy czas zmienić go przed zimą.

 

Następna sprawa to płyn chłodzący. Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy ciecz chłodząca zapewnia dostateczne zabezpieczenie przed zamarznięciem i wrzeniem w chłodnicy. Prawidłowe stężenie cieczy zapewnia również jej prawidłową lepkość i własności związane z przekazywaniem ciepła. Niektórzy kierowcy, zwłaszcza używanych pojazdów, latem dolewają w razie ubytku płynu chłodzącego wodę. W takiej sytuacji należy bezwzględnie wymienić cały płyn, w przypadku mrozu woda zniszczy silnik.

Nie można zapomnieć o płynie do spryskiwaczy. Już właśnie teraz przed mrozami, należy płyn letni zmienić na zimowy i nie warto oszczędzać. Najlepiej, jeśli temperatura zamarzania wynosi przynajmniej -20 st.C. Jeśli tego nie zrobimy, przy mrozie i chlapie na jezdni pozbawiamy się widoczności i ryzykujemy przykre zdarzenie drogowe.

 

Płyn hamulcowy powinien być wymieniany w samochodzie co 2 lata. Płyn ten pochłania kropelki wody i ma tendencję do rozwadniania się. Powoduje to utratę jego właściwości, które między innymi polegają na obniżeniu temperatury wrzenia. Dla płynu nowego wynosi ona od 240 do 260 st. C natomiast po 2-3 latach użytkowania osiąga poziom 120-150 st. C. Tymczasem 120 st. C to niewiele więcej niż temperatura wrzenia wody. W ruchu miejskim, przy częstym używaniu hamulców  może wystąpić zjawisko zagotowania się płynu hamulcowego, które spowoduje powstawanie pęcherzy pary i niesprawność pedału hamulca. Objaw jest wtedy taki sam jak przy zapowietrzeniu hamulca. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne.
 
I wreszcie kolejna sprawa to  elektrolit w akumulatorze. Tego się wiekiem nie określa. Ważna jest gęstość elektrolitu. Najlepiej, gdy wynosi od 1.25 g/cm3, ale dopuszcza się od 1,20 g/cm3. Gęstość elektrolitu można sprawdzić w serwisie, albo używając dostępnego w niektórych sklepach przyrządu. Opony zimowe to sprawa oczywista.
 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty