Samochód nowy czy używany? Te modele aut wybierają firmy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Według badania co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu, prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt), a 7 proc. wynajem długookresowy
Według badania co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu, prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt), a 7 proc. wynajem długookresowy Jakub Steinborn
Najpopularniejszym modelem wśród przedsiębiorców jest nowa Toyota Corolla – w czerwcu wydano jej o 12,9 proc. więcej r./r. Duży spadek odnotowała Skoda Fabia (-43 proc.).

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w czerwcu 2,5 razy więcej aut niż indywidualni

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) od początku 2022 roku zarejestrowano w kraju niewiele ponad 212 tys. nowych samochodów osobowych - to o 12,3 proc. mniej niż w analogicznym czasie ub. roku. Tylko w czerwcu br. liczba wydań nowych aut zmniejszyła się o 8,5 proc. r./r.- nabywcy indywidualni zarejestrowali ich łącznie 11,5 tys., a instytucjonalni 28,1 tys. sztuk. Przedsiębiorcy stanowią ponad 70 proc. rynku, ale i tak liczba dokonanych przez nich rejestracji była o 15,2 proc. niższa niż przed rokiem. Utrzymujące się spadki mają przede wszystkim związek z dostępnością samochodów po ograniczeniach związanych z brakiem półprzewodników oraz m.in. części produkowanych w Ukrainie.

BMW rośnie o 8,4 proc., ale Cupra prawie 30 razy szybciej!

Jak wynika z danych PZPM wśród pięciu najczęściej rejestrowanych przez przedsiębiorców marek nowych aut jedynie BMW i Hyundai odnotowały w czerwcu wzrost wydań w ujęciu r./r. – odpowiednio o 8 i 3 proc. Największe redukcje były udziałem Skody (-18,1 proc.), mniej rejestracji odnotowała też pierwsza w rankingu Toyota (-10,4 proc.). Spośród 20 najczęściej wydawanych na REGON pojazdów największy, blisko 58 proc. spadek zanotował Seat. Z kolei najsilniejszy wzrost stał się udziałem jego siostrzanej marki… Cupra, która w ciągu roku zwiększyła swój udział w rynku aż o 244 proc.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą wciąż chętnie wybierają modele azjatyckich marek. Najpopularniejszą Toyotę Corollę, w czerwcu 2022 roku zarejestrowano w ilości ponad 1728 sztuk, tj. o 12,9 proc. więcej niż przed rokiem. Duży spadek odnotowała Skoda Fabia (- 43 proc.).

- Przedsiębiorcy cenią sobie sprawdzone od lat marki i modele samochodów. Stąd też duża popularność pierwszej w obecnym rankingu Toyoty oraz aut koncernu VW. W przypadku Skody spadek rejestracji kilku najbardziej znanych modeli, w mojej opinii, spowodowany jest faktem, że nowych aut tego producenta, jak i wielu innych, po prostu brakuje w salonach. Dlatego przedsiębiorcy częściej niż dotąd poszukują ich na rynku wtórnym – zauważa Kamil Klukowski, Kierownik ds. Współpracy z Dealerami z Automarket.pl

Używane z konieczności, online z wyboru

Badania platformy Automarket.pl „Profile klientów indywidualnych kupujących samochody osobowe w Polsce” pokazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje wyłącznie nowego samochodu, a 21 proc. z nich bierze pod uwagę zarówno nowy, jak i używany pojazd. Aktualna sytuacja na rynku motoryzacyjnym powoduje, że osoby prowadzące działalność gospodarczą muszą w większym stopniu skupić się właśnie na rynku wtórnym. I tak wg platformy Automarket.pl największym obecnie zainteresowaniem cieszą się pojazdy wyprodukowane w roku 2017 – kupuje je 27 proc. przedsiębiorców. Popularne są również auta trzy- i czteroletnie – odpowiednio 13 i 26 proc., a samochody wyprodukowane w 2021 stanowią wybór jedynie 12 proc. klientów.

Według badania co drugi przedsiębiorca korzysta z leasingu, prawie co czwarty finalizuje zakup za gotówkę, 14 proc. wybiera formułę mieszaną (gotówka/kredyt), a 7 proc. wynajem długookresowy, który zwiększa swój udział wśród modeli finansowania. W tym ostatnim przypadku rosnącą rolę odgrywa możliwość załatwienia wszelkich formalności przez Internet.

- Przedsiębiorcy, szczególnie z dużych aglomeracji, coraz chętniej korzystają z możliwości wynajmu auta online. W tym przypadku, w zdecydowanej większości wybierają pojazdy używane. Na nowe decyduje się jedynie 12 proc. z nich. Aby poznać szczegóły kontraktu, przed podpisaniem umowy 84 proc. chętnych kontaktuje się z naszym doradcą. Co ciekawe, oczekiwaniem 67 proc. osób, które wynajmują auto za pośrednictwem Internetu, nie jest osobisty odbiór pojazdu w salonie, ale dostarczenie go pod wskazany przez siebie adres – zauważa Kamil Klukowski z Automarket.pl.

Wpłata 0 proc. i najchętniej na 3 lata

Bez względu na to, czy osoby prowadzące działalność gospodarczą wynajmują auto online, czy stacjonarnie, decydują się głównie na marki: Opel – robi tak 15 proc. z nich, Hyundai (13 proc.) oraz Skodę (9 proc.). Toyota jest z kolei wybierana przez 6 proc. zainteresowanych.

- Z naszej analizy okresu trwania wynajmu samochodu wynika, że 33 proc. przedsiębiorców decyduje się na umowy 3-letnie, porównywalna liczba wybiera termin roczny, a tylko 9 proc. jest zainteresowanych użytkowaniem pojazdu przez 48 miesięcy. Jednocześnie 1/3 właścicieli firm, którzy wybierają wynajem, nie wnosi opłaty wstępnej, decydując się tym samym na nieco wyższe, miesięczne koszty abonamentu – podsumowuje Kamil Klukowski z Automarket.pl.

*Badanie „Profile klientów indywidualnych kupujących samochody osobowe w Polsce” przeprowadzone przez Kantar Polska, metodą wywiadów CAWI na grupie 1233 osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty