Samochód elektryczny. Unia Europejska ma ambitny cel. Kto za to zapłaci?

Mariusz Michalak
Fot. Adam Wojnar
Fot. Adam Wojnar
Unia Europejska chce, aby do 2030 r. po drogach państw wspólnoty poruszało się 30 mln samochodów na prąd. Jak dużo brakuje do jego osiągnięcia?

Samochód elektryczny. UE stawia na elektryki

Jak podaje "Automotive News Europe", taki cel ma znaleźć się w unijnej strategii dotyczącej obniżenia emisji CO2 w transporcie, która ma zostać przedstawiony jeszcze w grudniu.

W UE zarejestrowanych jest 313 mln samochodów. Oznacza to, że w 2030 r. niemal co dziesiąty pojazd miałby być elektryczny. A aktualnie na prąd zarejestrowanych jest w krajach członkowskich 1,4 mln takich pojazdów.

Nowy samochód. Jakie auta kupujemy w Europie?

Z danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motoryzacyjnych (ACEA) wynika, że w trzecim kwartale 2020 r. liczba zarejestrowanych w krajach UE samochodów o napędzie benzynowym spadła względem porównywalnego okresu 2019 r. o 24,3 proc., a diesli o 13,7 proc. W tym samym czasie liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych wzrosła o 132 proc. To 135,5 tys. sztuk takich samochodów, podczas gdy na drogi w Europie wyjechało się 1,3 mln nowych "benzyniaków". Pokazuje to zależność pomiędzy zamożnością społeczeństwa a nasyceniem rynku samochodami elektrycznymi.

Samochód elektryczny. Od czego zależy sukces?

Nie bez znaczenia są także dopłaty. W Niemczech na zakup samochodu elektrycznego można dostać do 9 tys. euro, w Rumunii aż 11,5 tys. euro,

Przypomnijmy, że do sukcesu konieczna jest rozbudowana sieć ładowania. Ta na razie jest dobrze rozwinięta tylko w kilku krajach UE. Niewykluczone, że wypełnienie planu UE będzie opierać się na kilku zamożnych państwach wspólnoty o zaawansowanym stopniu rozwoju infrastruktury ładowania.

Samochód elektryczny. Ile nowych aut na prąd mamy w Polsce?

Pod koniec października 2020 r. po polskich drogach jeździło 15 965 elektrycznych samochodów osobowych, z których 54% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 8 662 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 7 303 szt. Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 713 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec października osiągnęła liczbę 8 619 szt.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 383 szt. Przez pierwsze dziesięć miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 154 zeroemisyjne pojazdy. W porówananiu do analogicznego okresu 2019 r. oznacza to zmianę aż o 276% r/r.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec października w Polsce funkcjonowały 1 294 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 474 punkty). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W październiku uruchomiono 12 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (29 punktów).

Zobacz także: Ford Transit w nowej wersji Trail

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty