Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Samochód elektryczny. Ile naprawdę trzeba zapłacić za przejechanie 100 km autem na prąd?

Mariusz Michalak
Fot. Newspress
Fot. Newspress
Niemiecki automobilklub ADAC sprawdził jakie rzeczywiste zapotrzebowanie na prąd mają auta elektryczne. W oparciu o te dane przeliczyliśmy ile tak naprawdę zapłacimy za przejechanie 100 km elektrykiem w Polsce.

Samochód elektryczny. Ile aut na prąd rejestrują Polacy?

Pod koniec listopada 2020 r. po polskich drogach jeździło 17 121 elektrycznych samochodów osobowych, z których 54% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 9 214 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 7 907 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych  w analizowanym okresie zwiększył się do 757 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada osiągnęła liczbę 8 734 szt. To dane z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

Samochód elektryczny. Stacji ładowania aut na prąd wciąż jest zbyt mało

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada w Polsce funkcjonowały 1 324 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 532 punkty). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W listopadzie uruchomiono 30 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (58 punktów).

Zgodnie z ustawą o elektromobilności do końca 2021 roku w Warszawie powinno działać przynajmniej tysiąc ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów na prąd. Tymczasem jest ich na razie mniej niż dwieście. Budowa stacji kuleje też w innych miastach w Polsce. Obecnie na jeden taki punkt ładowania w Polsce przypada mniej niż siedem samochodów elektrycznych.

Samochód elektryczny. Ile prądu potrzebuje auto?

Zapotrzebowanie na poziomie 20 kWh/100 km to dużo czy mało? Z pomocą przychodzi zestawienie automobilklubu ADAC, Niemcy postanowili sprawdzić w testach, jakie jest rzeczywiste, a nie tylko deklarowane w katalogach producentów, zapotrzebowanie elektrycznych aut na prąd.

Auta były zasilane za pomocą ładowarki o mocy 22 kW w temperaturze 23 stopni Celsjusza, a pod uwagę wzięto również straty powstające podczas ładowania.

Zapotrzebowanie na prąd i koszt przejechania 100 km wybranymi modelami aut elektrycznych

ModelZapotrzebowanie według testu ADAC (w kWh/100 km)Zapotrzebowanie według WLTP (w kWh/100 km)Zasięg według testu ADAC (w km)Koszt przejechania 100 km (zł)*
Hyundai Ioniq Elektro Style16,313,827023,31
VW e-up! Style16,714,522023,88
Seat Mii Electric Plus17,314,921524,74
Mini Cooper SE17,614,8–16,821025,17
BMW i3 (120 Ah)17,915,327225,6
Kia e-Niro Spirit (64 kWh)18,115,939825,88
Smart Forfour EQ passion18,415,910026,31
Peugeot e-208 GT18,717,626026,74
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit18,815,739026,88
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh)1917,733527,17
VW ID.3 Pro Performance 1st Max19,316,133527,6
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend19,51537927,89
Tesla Model 3 Standard Range Plus19,514,330527,89
Opel Ampera-e First Edition19,714,534228,17
Peugeot e-2008 GT20,217,828028,89
Renault Zoe Intens (41 kWh)20,313,324329,03
DS 3 Crossback E-Tense So Chic20,518,327029,32
Tesla Model 3 Long Range AWD20,91642929,89
Nissan Leaf Acenta (40 kWh)22,120,620131,6
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh)22,718,530032,46
Porsche Taycan 4S Performance Plus23,6
 
26,240033,74
Tesla Model X 100D2420,845134,32
Audi e-tron Sportback 55 quattro24,423,739034,89
Audi e-tron 55 quattro25,82336536,89
Jaguar i-Pace EV400 S AWD27,62236639,47
Mercedes EQC 400 AMG Line27,622,633539,47
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh)28,125,916740,18

* stawka 1,43 PLN/kWh (AC) PKN Orlen

Samochód elektryczny zdaniem ekspertów

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA: „Mimo pandemii COVID-19, liczba rejestracji osobowych samochodów elektrycznych od stycznia do listopada 2020 r. wzrosła o 120%, a sieć ogólnodostępnych stacji  ładowania uległa powiększeniu aż o 36% r/r. Wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby programy wsparcia uruchomione przez NFOŚiGW były lepiej dostosowane do standardów rynkowych. W rok 2021 wchodzimy z optymizmem, ale i nadzieją, że legislacyjno-finansowy system wsparcia zeroemisyjnego transportu zostanie zoptymalizowany. Niezleżnie od tego, sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce ulegnie dalszej dynamizacji ze względu na coraz atrakcyjniejszą ofertę modelową oraz stopniowe wyrównywanie się cen EV i pojazdów konwencjonalnych, które w przypadku niektórych modeli klasy premium już stało się faktem”.

Jakub Faryś, Prezes PZPM: "Chociaż samochody z napędami alternatywnymi zdobywają europejski rynek, jednak nie jest to szybka i równomierna transformacja. Według najnowszego Raportu ACEA, zainteresowanie konsumentów samochodami elektrycznymi ma bezpośredni związek z PKB kraju. Ponad 80% wszystkich samochodów elektrycznych jest sprzedawanych zaledwie w 6 krajach członkowskich UE o najwyższym PKB. Państwa, w których udział rynkowy samochodów elektrycznych wynosi mniej niż 1% -  w tym Polska - mają PKB poniżej 30 tys. euro w przeliczeniu na 1 mieszkańca. Dysproporcja dotyczy również infrastruktury ładowania. Obecnie liczba punktów dostępnych w całej UE wynosi niecałe 200 tys. i jest za niska w porównaniu z faktycznym zapotrzebowaniem. Ponad 75% ładowarek znajduje się na terenie zaledwie czterech krajów, których terytorium stanowi 27% całkowitej powierzchni UE tj. Holandii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Według szacunków Komisji Europejskiej do 2030 r. potrzebne będą  co najmniej 3 miliony dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza, że ich liczba musi wzrosnąć 14-krotnie w ciągu kolejnych 11 lat".

Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty