Samochód elektryczny. Ile aut na prąd rejestrują Polacy?
Pod koniec listopada 2020 r. po polskich drogach jeździło 17 121 elektrycznych samochodów osobowych, z których 54% stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV, ang. battery electric vehicles) – 9 214 szt., a pozostałą część hybrydy typu plug-in (PHEV, ang. plug-in hybrid electric vehicles) – 7 907 szt. Park elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych w analizowanym okresie zwiększył się do 757 szt. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec listopada osiągnęła liczbę 8 734 szt. To dane z Licznika Elektromobilności uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.
Samochód elektryczny. Stacji ładowania aut na prąd wciąż jest zbyt mało
Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec listopada w Polsce funkcjonowały 1 324 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2 532 punkty). 32% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 68% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W listopadzie uruchomiono 30 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (58 punktów).
Zgodnie z ustawą o elektromobilności do końca 2021 roku w Warszawie powinno działać przynajmniej tysiąc ogólnodostępnych punktów ładowania samochodów na prąd. Tymczasem jest ich na razie mniej niż dwieście. Budowa stacji kuleje też w innych miastach w Polsce. Obecnie na jeden taki punkt ładowania w Polsce przypada mniej niż siedem samochodów elektrycznych.
Samochód elektryczny. Ile prądu potrzebuje auto?
Zapotrzebowanie na poziomie 20 kWh/100 km to dużo czy mało? Z pomocą przychodzi zestawienie automobilklubu ADAC, Niemcy postanowili sprawdzić w testach, jakie jest rzeczywiste, a nie tylko deklarowane w katalogach producentów, zapotrzebowanie elektrycznych aut na prąd.
Auta były zasilane za pomocą ładowarki o mocy 22 kW w temperaturze 23 stopni Celsjusza, a pod uwagę wzięto również straty powstające podczas ładowania.
Zapotrzebowanie na prąd i koszt przejechania 100 km wybranymi modelami aut elektrycznych
Model | Zapotrzebowanie według testu ADAC (w kWh/100 km) | Zapotrzebowanie według WLTP (w kWh/100 km) | Zasięg według testu ADAC (w km) | Koszt przejechania 100 km (zł)* |
Hyundai Ioniq Elektro Style | 16,3 | 13,8 | 270 | 23,31 |
VW e-up! Style | 16,7 | 14,5 | 220 | 23,88 |
Seat Mii Electric Plus | 17,3 | 14,9 | 215 | 24,74 |
Mini Cooper SE | 17,6 | 14,8–16,8 | 210 | 25,17 |
BMW i3 (120 Ah) | 17,9 | 15,3 | 272 | 25,6 |
Kia e-Niro Spirit (64 kWh) | 18,1 | 15,9 | 398 | 25,88 |
Smart Forfour EQ passion | 18,4 | 15,9 | 100 | 26,31 |
Peugeot e-208 GT | 18,7 | 17,6 | 260 | 26,74 |
Kia e-Soul (64 kWh) Spirit | 18,8 | 15,7 | 390 | 26,88 |
Renault Zoe R135 Z.E. 50 Intens (52 kWh) | 19 | 17,7 | 335 | 27,17 |
VW ID.3 Pro Performance 1st Max | 19,3 | 16,1 | 335 | 27,6 |
Hyundai Kona Elektro (64 kWh) Trend | 19,5 | 15 | 379 | 27,89 |
Tesla Model 3 Standard Range Plus | 19,5 | 14,3 | 305 | 27,89 |
Opel Ampera-e First Edition | 19,7 | 14,5 | 342 | 28,17 |
Peugeot e-2008 GT | 20,2 | 17,8 | 280 | 28,89 |
Renault Zoe Intens (41 kWh) | 20,3 | 13,3 | 243 | 29,03 |
DS 3 Crossback E-Tense So Chic | 20,5 | 18,3 | 270 | 29,32 |
Tesla Model 3 Long Range AWD | 20,9 | 16 | 429 | 29,89 |
Nissan Leaf Acenta (40 kWh) | 22,1 | 20,6 | 201 | 31,6 |
Nissan Leaf e+ Tekna (62 kWh) | 22,7 | 18,5 | 300 | 32,46 |
Porsche Taycan 4S Performance Plus | 23,6 | 26,2 | 400 | 33,74 |
Tesla Model X 100D | 24 | 20,8 | 451 | 34,32 |
Audi e-tron Sportback 55 quattro | 24,4 | 23,7 | 390 | 34,89 |
Audi e-tron 55 quattro | 25,8 | 23 | 365 | 36,89 |
Jaguar i-Pace EV400 S AWD | 27,6 | 22 | 366 | 39,47 |
Mercedes EQC 400 AMG Line | 27,6 | 22,6 | 335 | 39,47 |
Nissan e-NV200 Evalia (40 kWh) | 28,1 | 25,9 | 167 | 40,18 |
* stawka 1,43 PLN/kWh (AC) PKN Orlen
Samochód elektryczny zdaniem ekspertów
Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA: „Mimo pandemii COVID-19, liczba rejestracji osobowych samochodów elektrycznych od stycznia do listopada 2020 r. wzrosła o 120%, a sieć ogólnodostępnych stacji ładowania uległa powiększeniu aż o 36% r/r. Wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby programy wsparcia uruchomione przez NFOŚiGW były lepiej dostosowane do standardów rynkowych. W rok 2021 wchodzimy z optymizmem, ale i nadzieją, że legislacyjno-finansowy system wsparcia zeroemisyjnego transportu zostanie zoptymalizowany. Niezleżnie od tego, sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce ulegnie dalszej dynamizacji ze względu na coraz atrakcyjniejszą ofertę modelową oraz stopniowe wyrównywanie się cen EV i pojazdów konwencjonalnych, które w przypadku niektórych modeli klasy premium już stało się faktem”.
Jakub Faryś, Prezes PZPM: "Chociaż samochody z napędami alternatywnymi zdobywają europejski rynek, jednak nie jest to szybka i równomierna transformacja. Według najnowszego Raportu ACEA, zainteresowanie konsumentów samochodami elektrycznymi ma bezpośredni związek z PKB kraju. Ponad 80% wszystkich samochodów elektrycznych jest sprzedawanych zaledwie w 6 krajach członkowskich UE o najwyższym PKB. Państwa, w których udział rynkowy samochodów elektrycznych wynosi mniej niż 1% - w tym Polska - mają PKB poniżej 30 tys. euro w przeliczeniu na 1 mieszkańca. Dysproporcja dotyczy również infrastruktury ładowania. Obecnie liczba punktów dostępnych w całej UE wynosi niecałe 200 tys. i jest za niska w porównaniu z faktycznym zapotrzebowaniem. Ponad 75% ładowarek znajduje się na terenie zaledwie czterech krajów, których terytorium stanowi 27% całkowitej powierzchni UE tj. Holandii, Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii. Według szacunków Komisji Europejskiej do 2030 r. potrzebne będą co najmniej 3 miliony dodatkowych punktów ładowania samochodów elektrycznych, co oznacza, że ich liczba musi wzrosnąć 14-krotnie w ciągu kolejnych 11 lat".
Zobacz także: Testujemy hybrydy Renault
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?