Według danych z końca lipca 2024 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 70 579 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych (BEV). Przez pierwsze siedem miesięcy br. ich liczba zwiększyła się o 14 102 szt. (tj. o 6% więcej niż w analogicznym okresie 2023 r.) – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności.
– Dane z naszego raportu „Auto na własnych zasadach” pokazują, że Polacy są otwarci na nowe technologie motoryzacyjne. Pomimo faktu, że aż siedmiu na dziesięciu polskich kierowców nie miało dotychczas styczności z autem elektrycznym, 73 proc. respondentów wyraziło chęć wynajęcia takiego pojazdu w celu przetestowania go przed podjęciem decyzji o zakupie – komentuje Mateusz Góral, Kierownik Działu Sprzedaży w SIXT Polska. – Wzrost zainteresowania samochodami BEV (battery electric vehicles) nie jest jednak równoznaczny z brakiem obaw czy wątpliwości. Okazuje się, że polscy kierowcy wciąż mają sporo obiekcji związanych z ich użytkowaniem. Przede wszystkim w kwestii żywotności baterii czy też niewystarczająco rozbudowanej infrastruktury ładowania w naszym kraju – dodaje.
ZOBACZ TAKŻE: Legendy motoryzacji. Te samochody przeszły do historii
Dla Polaków zainteresowanych wynajmem auta elektrycznego najważniejsze są trzy aspekty: zasięg baterii (57 proc.), koszty eksploatacji (32 proc.) oraz dostępność infrastruktury (31 proc.). Co pokazuje, że polscy kierowcy szczególnie mocno skupiają się na aspektach technicznych pojazdu, a mniej na jego cenie czy wyglądzie. Warto również zauważyć, że kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na kwestie bezpieczeństwa pojazdu – 32 proc. w porównaniu z 22 proc. wskazań wśród mężczyzn.
Jak wynika z raportu SIXT Polska „Auto na własnych zasadach”, wśród polskich kierowców istnieją też liczne obawy związane z wynajmem samochodów elektrycznych. Najbardziej zniechęcające dla Polaków są krótka żywotność baterii i niski zasięg samochodów elektrycznych – po 50 proc. wskazań oraz brak dostępu do infrastruktury ładowania (46 proc.). Zaledwie 3 proc. respondentów nie ma żadnych obaw co do użytkowania aut elektrycznych.
– Polacy są zainteresowani pojazdami BEV, ale wciąż mają wiele istotnych obaw związanych z ich użytkowaniem i bez wątpienia potrzebują czasu i możliwości, aby lepiej je poznać. Jednocześnie, rosnąca liczba osób chętnych do wynajmu i testowania samochodów elektrycznych stanowi pozytywny sygnał dla rosnącej popularności tego segmentu branży motoryzacyjnej – mówi Mateusz Góral, Kierownik Działu Sprzedaży w SIXT Polska. – Kluczowe dla przyszłości rynku aut elektrycznych w Polsce będą inwestycje w infrastrukturę ładowania oraz działania edukacyjne, które pozwolą rozwiać wątpliwości dotyczące chociażby zasięgu i żywotności baterii – podsumowuje.