Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Salon samochodowy we Frankfurcie

Tomasz Szmandra
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
We Frankfurcie nad Menem rozpoczął się 65. Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny. Podczas tegorocznej edycji wystawy zapowiedziano ponad 100 premier światowych oraz udział 1091 wystawców z 35 krajów.

Historia tych targów sięga 1897 roku, gdy w berlińskim hotelu Bristol odbyła się niewielka wystawa samochodów -

Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse

przyciągnęła czterech producentów, którzy pokazali łącznie osiem aut. W kolejnych latach impreza zyskiwała na popularności, choć z uwagi na wojnę światową i kryzys gospodarczy była organizowania nieregularnie. W rekordowym 1939 roku odwiedziło ją ponad 800 tys. osób. Po drugiej wojnie światowej Berlin stracił mandat na organizację samochodowej wystawy. Początkowo przeniesiono ja do Hanoweru, a od 1951 roku - do Frankfurtu. Kolejne edycje przyciągały coraz więcej gości, nierzadko nawet milion. W roku 1965 na wystawie pojawili się producenci aut z Japonii, a w 1981 po raz pierwszy hasło przewodnie dotyczyło oszczędzania paliwa. 10 lat później rozdzielono pokazy aut osobowych i dostawczych. Targi tych drugich odbywają się teraz w latach parzystych w Hanowerze.

W przeciwieństwie do Genewy, która gości motoryzacyjne nowości co roku, IAA Frankfurt (Internationale Automobil Ausstellung), czyli największa impreza motoryzacyjna w Europie, obywa się co dwa lata, na przemian z targami w Paryżu. Poprzednią edycję tej imprezy w 2011 roku odwiedziło w sumie około 700 tys. osób. To wprawdzie wynik gorszy niż ten z targów w 2007 roku, jednak trzeba dodać, że od tego czasu koniunktura w światowej branży motoryzacyjnej stała się o wiele trudniejsza. Mino to, w tym roku organizatorzy spodziewają się, że salon odwiedzi przynajmniej 800 tys. osób.

Tradycyjnie na targach zobaczymy zarówno nowe jak i zmodernizowane modele samochodów oraz niezwykle szeroką ofertę producentów rożnego rodzaju motoryzacyjnych komponentów. Wśród wystawców poza europejskich warto zwrócić uwagę na producentów z Chin, którzy we Frankfurcie zarezerwowali dla siebie ponad 100 stoisk.

Zgodnie z zapowiedziami producenci przedstawią kilkadziesiąt światowych i europejskich premier oraz zaprezentują wizje pojazdów, którymi będziemy podróżować za kilka, a nawet kilkanaście lat. Również we Frankfurcie sporo mówi się o modelach samochodów autonomicznych, którymi można podróżować bez udziału kierowcy. Ale to jeszcze ta odleglejsza przyszłość. A co nowego mają do pokazania firmy w swojej ofercie na najbliższe lata?

Kia Soul Fot: Tomasz Szmandra
Kia Soul Fot: Tomasz Szmandra

Kia zorganizowała premierę nowego Soula i odświeżonego modelu Optima. Jest też koncepcyjna wersja ciekawego, miejskiego samochodu Kia Niro, który najprawdopodobniej zastąpi model Venga. Na razie nie wiadomo jednak kiedy to nastąpi, ani ile z zaprezentowanych rozwiązań znajdzie się w produkcyjnej wersji koreańskiego auta.

W ostatnim czasie Toyota rozwija swoja gamę aut z napędem hybrydowym. We Frankfurcie można zobaczyć np. ponad 400-konnego Yarisa Hybrid-R. Jest także nowy Land Cruisera i prototyp FCV-R zasilany ogniwami paliwowymi. Na stoisku Alfy Romeo oprócz znanego już modelu 4C sporym zainteresowaniem cieszy się nowa Giulietta, która trafo do sprzedaży w październiku tego roku. Natomiast Chevrolet prezentuje m.in. odświeżony model Camaro.

Z kolei najważniejszą premierą Skody jest Rapid Spaceback oraz odświeżony model Yeti, która po zmianach upodobnił się do aktualnie produkowanej gamy pojazdów czeskiej marki.

Volkswagen prezentuje produkcyjne modele z napędem elektrycznym – e-Golf i e-up! Ale zwiedzający mogą podziwiać

Volkswagen e-Golf Fot: Tomasz Szmandra
Volkswagen e-Golf Fot: Tomasz Szmandra

także najmocniejszego w historii Volkswagena Golf R z nowym silnikiem 2.0 TSI o mocy 300 KM!

Mercedes prezentuje model S coupé oraz GLA, który prawdopodobnie będzie najmniejszym SUV-em na rynku. Są też modele plug-in hybrid oraz gama mocnych aut w wersji AMG. Konkurencja z Audi przyciąga zwiedzających m.in. nowym TT Competition oraz A8 i S8 po face-liftingu.

Na stoisku Opla można obejrzeć nową Insignię, a także koncepcyjny model Monza, który nawiązuje do produkowanych przed laty, sportowych auta tej marki. Z kolei Renault prezentuje m.in. Megane po face-liftingu i koncepcyjny model X-Space, który być może stanowi zapowiedź nowej generacji Espace.

Hiszpański Seat chwali się Leonem ST, czyli kombi, taką samą wersję nadwozia ma także nowa Honda Civic Tourer, natomiast Infiniti prezentuje model Q50 i prototyp hatchbacka Q30, który powstał przy współpracy z Mercedesem. Jest też zmodernizowana Dacia Duster, siedmioosobowy Citroen Grand C4 Picasso i koncepcyjny Cactus, który zbudowano na bazie Peugeota 2008.

Oczywiście producenci przygotowali także sporo niespodzianek, które będziemy na bieżąco przedstawiać na Motofaktach.

Odbywający się już po raz 65. salon samochodowy we Frankfurcie rozpoczął dniami prasowymi, natomiast dla publiczności wystawa będzie otwarta w czwartek 12 września. Targi potrwają do 22 września i będą otwarte codziennie od godz. 9.00 do 19.00. Bilety wstępu w dni powszednie kosztują 13 euro, a w weekend 15 euro. Przygotowano także ulgowe wejściówki w cenie 4,50 euro.

Premiery na 65. Międzynarodowy Salon Motoryzacyjny:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty