Saabolotem na zlot

Leszek Waligóra
Fot. Waldemar Wylegalski
Fot. Waldemar Wylegalski
Jak komukolwiek wytłumaczyć tę fascynację? Czy one są piękne? Hm... znajdziesz piękniejsze. Czy porządne? Hm... zdarzają się i nieporządne. Skąd wzięła się niepojęta miłość do Saabin, Sabolotów i Saabiszczy?

Fot. Waldemar Wylegalski
Fot. Waldemar Wylegalski



Był 10 czerwca 1947 roku. Pierwszy na świecie naziemny Saab (od Svenska Aeroplan Aktiebolaget: Szwedzkie Przedsiębiorstwo Lotnicze) wjechał do... stołówki zakładów w Linkoping w Szwecji. Lotnicza przeszłość zaważyła na przyszłości tej właśnie uratowanej marki.

Bo? Bo aż do 1952 roku wszystkie Saaby były w kolorze ciemnej zieleni. Z nadwyżek produkcji wojennej samolotów została farba.

Saab 92 był jednym z pierwszych na świecie aut testowanych w tunelu aerodynamicznym. Jego współczynnik oporu powietrza jest nawet dziś nieosiągalny dla wielu aut.

Saaby od początku miały centralnie umieszczoną stacyjkę. Początkowo w desce rozdzielczej, później powędrowała w tunel między przednimi fotelami. Takie umieszczenie najważniejszego dla auta przyrządu (bo jak jechać bez kluczyków?) stosuje się też w lotnictwie. Lotniczy jest również kokpit - jakby otaczający kierowcę. I z lotnictwa została przeniesiona funkcja "nocnego łowcy" - Night Panel - czyli wygaszanie wszystkich samochodowych podświetleń, które nie są niezbędne do prowadzenia auta w nocy.

Fot. Waldemar Wylegalski
Fot. Waldemar Wylegalski

Pierwsze Saaby konstruował zespół inżynierów... lotnictwa. Tylko dwóch miało prawa jazdy.

Jako pierwsi wprowadzili w autach podgrzewane fotele (bo jednemu z nich doskwierało zimno). Saaby jako pierwsze dostały wycieraczki reflektorów. Pierwsze dostały tzw. aktywne zagłówki, seryjnie montowane pasy bezpieczeństwa... I seryjne turbodoładowanie. Jak tłumaczył konstruktor: skoro silniki mają pompy oleju, benzyny i wody - dlaczego nie miałyby mieć pomp powietrza?

Saab był pierwszym samochodem, który pokazano na... podniebnej prezentacji. W 2000 roku saaba 9-5 aero kombi wywindowano na 2650 m n.p.m.

Najbardziej charakterystycznym i najlepiej sprzedającym się modelem Saaba była klasyczna 900 pierwszej generacji. Wyprodukowano ich ponad 900 tysięcy, z czego blisko 50 tysięcy kabrioletów. Choć samochód niektórzy uważają za jedno z najbrzydszych cabrio świata (autor uważa, że jest tak brzydki, że aż piękny), a na przykład takich garbusów wyprodukowano ponad 20 razy więcej - to właśnie saab 900 jest filmową gwiazdą. Jeśli w hoolywodzkim filmie aktor nie jeździ amerykańskim samochodem, to przeważnie zasiada w saabie 900. 900 turbo była autem Jamesa Bonda w trzech częściach powieści.

Fot. Waldemar Wylegalski
Fot. Waldemar Wylegalski

To najsilniejsze seryjne auta z napędem na przód. Najsilniejsze auta zasilane... alkoholem. Pierwsze auta, w których zastosowano schowki z przodu foteli. Które otrzymały relingi, wzorowane na szynach foteli lotniczych. Dało się na nich unieść pojazd. Jako pierwsze dostały samoreperujące się zderzaki. Saab był pierwszym samochodem, w którym kierowca miał 180-stopniowe pole widzenia (niestety - tylko w prototypie).

I tych naj jest jeszcze bardzo, bardzo dużo. A dotknąć legendy na żywo można było w ubiegłą sobotę w Mosinie, na Zlocie Zabytkowych Saabów - gdzie w jednym rzędzie stanęły najnowsze i najmocniejsze auta tej marki i te najstarsze, o śmiesznie niskich mocach, na których jednak - również obecny na zlocie Erik Carlsson, legendarny kierowca wyścigowy (w Szwecji gwiazda), wygrywał rajdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie