
Był 10 czerwca 1947 roku. Pierwszy na świecie naziemny Saab (od Svenska Aeroplan Aktiebolaget: Szwedzkie Przedsiębiorstwo Lotnicze) wjechał do... stołówki zakładów w Linkoping w Szwecji. Lotnicza przeszłość zaważyła na przyszłości tej właśnie uratowanej marki.
Bo? Bo aż do 1952 roku wszystkie Saaby były w kolorze ciemnej zieleni. Z nadwyżek produkcji wojennej samolotów została farba.
Saab 92 był jednym z pierwszych na świecie aut testowanych w tunelu aerodynamicznym. Jego współczynnik oporu powietrza jest nawet dziś nieosiągalny dla wielu aut.
Saaby od początku miały centralnie umieszczoną stacyjkę. Początkowo w desce rozdzielczej, później powędrowała w tunel między przednimi fotelami. Takie umieszczenie najważniejszego dla auta przyrządu (bo jak jechać bez kluczyków?) stosuje się też w lotnictwie. Lotniczy jest również kokpit - jakby otaczający kierowcę. I z lotnictwa została przeniesiona funkcja "nocnego łowcy" - Night Panel - czyli wygaszanie wszystkich samochodowych podświetleń, które nie są niezbędne do prowadzenia auta w nocy.

Pierwsze Saaby konstruował zespół inżynierów... lotnictwa. Tylko dwóch miało prawa jazdy.
Jako pierwsi wprowadzili w autach podgrzewane fotele (bo jednemu z nich doskwierało zimno). Saaby jako pierwsze dostały wycieraczki reflektorów. Pierwsze dostały tzw. aktywne zagłówki, seryjnie montowane pasy bezpieczeństwa... I seryjne turbodoładowanie. Jak tłumaczył konstruktor: skoro silniki mają pompy oleju, benzyny i wody - dlaczego nie miałyby mieć pomp powietrza?
Saab był pierwszym samochodem, który pokazano na... podniebnej prezentacji. W 2000 roku saaba 9-5 aero kombi wywindowano na 2650 m n.p.m.
Najbardziej charakterystycznym i najlepiej sprzedającym się modelem Saaba była klasyczna 900 pierwszej generacji. Wyprodukowano ich ponad 900 tysięcy, z czego blisko 50 tysięcy kabrioletów. Choć samochód niektórzy uważają za jedno z najbrzydszych cabrio świata (autor uważa, że jest tak brzydki, że aż piękny), a na przykład takich garbusów wyprodukowano ponad 20 razy więcej - to właśnie saab 900 jest filmową gwiazdą. Jeśli w hoolywodzkim filmie aktor nie jeździ amerykańskim samochodem, to przeważnie zasiada w saabie 900. 900 turbo była autem Jamesa Bonda w trzech częściach powieści.

To najsilniejsze seryjne auta z napędem na przód. Najsilniejsze auta zasilane... alkoholem. Pierwsze auta, w których zastosowano schowki z przodu foteli. Które otrzymały relingi, wzorowane na szynach foteli lotniczych. Dało się na nich unieść pojazd. Jako pierwsze dostały samoreperujące się zderzaki. Saab był pierwszym samochodem, w którym kierowca miał 180-stopniowe pole widzenia (niestety - tylko w prototypie).
I tych naj jest jeszcze bardzo, bardzo dużo. A dotknąć legendy na żywo można było w ubiegłą sobotę w Mosinie, na Zlocie Zabytkowych Saabów - gdzie w jednym rzędzie stanęły najnowsze i najmocniejsze auta tej marki i te najstarsze, o śmiesznie niskich mocach, na których jednak - również obecny na zlocie Erik Carlsson, legendarny kierowca wyścigowy (w Szwecji gwiazda), wygrywał rajdy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie