Saab 9-5 Sedan Vector 3,0 V6 TiD

Aureliusz Mikos
Jeżeli ktoś szuka w górnej klasie średniej niekonwencjonalnej powinien wziąć pod uwagę Saaba 9-5 z 3-litrowym silnikiem diesla.

Jeżeli ktoś szuka w górnej klasie średniej niekonwencjonalnej, silnej jak tur, a przy tym oszczędnej limuzyny podróżnej, powinien wziąć pod uwagę Saaba 9-5 z 3-litrowym silnikiem diesla. Nie jest to towar po okazyjnej cenie, ale za to ma nie byle jakie zalety.

Saab 9-5 Sedan Vector 3,0 V6 TiD

Saab 9-5 jako 4-drzwiowa limuzyna debiutował w 1997 roku. Wersja kombi została zaprezentowana jesienią 1999 roku. Model 9-5 oferowany jest w pięciu wersjach silnikowych: 2,0T (150 KM), 2,3T (170 KM), 2,0T (190 KM), 3,0 V6 (200 KM) i od 2001 roku w wersji z silnikiem wysokoprężnym 3,0 TiD (176 KM).
Nadwozie/wnętrze
Samochód robi wrażenie eleganckiego, nie znajdziemy tutaj żadnych chromów, złoceń, czy innych rzucających się w oczy elementów ozdobnych. Stylistyka nadwozia i wnętrza jest stonowana i elegancka. Auto wydaje się wręcz zbyt luksusowe dla zwykłych ludzi, raczej pasuje do prezesa dużej firmy. Wnętrze jest bardzo przestronne. Jakość wykończenia wręcz wzorowa. Bardzo funkcjonalny bagażnik ma pojemność 500 l, a po złożeniu tylnej kanapy 980 l. Ponad 450 kg ładowności pozwala przewozić całkiem spore ilości bagażu.

Saab 9-5 Sedan Vector 3,0 V6 TiD

Wygodne i uznane za bezpieczne są fotele o typowej dla Saaba stylistyce. Jak przystało na tę klasę pojazdów wszystkie czynności związane z otwieraniem szyb, ustawianiem lusterek i fotela są regulowane elektrycznie. Należy też dodać, że Saab 9-5 uznany został za jeden z najbezpieczniejszych samochodów na świecie i to nie tylko w klasie wyższej średniej, ale w ogóle wśród wszystkich segmentów.
Silnik
Silnik 3,0 TiD to nowoczesna, 24-zaworowa jednostka, zbudowana z aluminium przy udziale partnera General Motors - firmy Isuzu (Saab należy do GM). Zastosowano w niej wysokowydajną technologię wtrysku bezpośredniego, pod dużym ciśnieniem, typu common-rail. Poprzez zastosowanie turbosprężarki firmy Garret silnik osiąga 176 KM przy 4000 obr./min. Jest to sprężarka o zmiennej geometrii - łopatki tej sprężarki samoczynnie zmieniają kąt natarcia w zależności od wartości przepływu gazów spalinowych. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca zawsze czuje "pod nogą" zapas mocy, czyni to jazdę przyjemniejszą i bezpieczniejszą. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm przy 2000 obr./min, co oznacza, że ten turbodiesel pod względem momentu dorównuje modelowi 9-5 Aero z silnikiem 2,3 litra. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,3 s, prędkość maksymalna 215 km/h. Zużycie paliwa po mieście oscyluje wokół 10 l/100 km, ale poza miastem spada do 6 l/100km.
Układ jezdny
Znów same pochwały. Precyzyjny układ kierowniczy, pewne trzymanie się drogi, wysoki komfort, to atuty tego pojazdu. Średnica zawracania wynosi niecałe 11 m. Opinię o bardzo wysokim poziomie bezpieczeństwa potwierdzają skuteczne hamulce. Ze 100 do 0 km/h auto zatrzymuje się na 39,5 m.
Koszty
Opisywany model kosztuje w najtańszej wersji 47 617 euro, co w przeliczeniu na złote przy kursie 1 euro=3,6499 zł daje 173 797 zł. W standardzie znajdziemy bardzo bogate wyposażenie, właściwie wszystko, co potrzebne jest nawet rozpaskudzonemu kierowcy.
Dane techniczne

Moc maks. (KM-obr./min)176-4000
Maks. moment obr. (Nm-obr./min)350-2000
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,3
Prędkość maks. (km/h)215
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)7,4
Poj. bagażnika (l)500
Cena (zł)173 697

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie