Saab 9-3 Aero

Tekst i zdjęcia: Witold Blady
Pod maską Aero znajdziemy czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 205 KM !!!

Saab bardziej niż z produkcji samochodów znany jest z doskonałych samolotów. Nazwa modelu 9-3 Aero wskazuje właśnie na powiązania z lotnictwem. Aero jest dziś najmocniejszym i najszybszym autem rodziny 9-3, zastąpił nieoferowanego już w Europie Viggena. Do wyboru są trzy wersje nadwozia: trzy- i pięciodrzwiowy hatchback i kabriolet.


Saab 9-3 Aero


Nerwus na kołach

Pod maską Aero znajdziemy czterocylindrowy silnik o pojemności dwóch litrów i mocy 205 KM. Tak dużą moc (ponad 100 KM z litra pojemności) udało się uzyskać dzięki zastosowaniu turbosprężarki. I właśnie sprężarka (o wyższym niż w większości silników Saaba ciśnieniu) powoduje, że Aero jest samochodem nerwowym, wymagającym od kierowcy stałej uwagi. Jeśli jednak nie przeszkadza nam, że w czasie jazdy (zwłaszcza po nierównych drogach) trzeba dość mocno trzymać kierownicę, Aero odwdzięczy się nam wspaniałą elastycznością i bardzo dobrymi osiągami. Szybka jazda powoduje wprawdzie dość gwałtowny wzrost zużycia paliwa (nawet ponad 15 l/100 km), ale w aucie za ponad 150 tysięcy złotych 2-3 litry paliwa więcej na każde 100 km nie mają większego znaczenia.
Nadwozie
Ponieważ Saab wycofał z europejskiej oferty Saaba 9-3 Viggen (można go kupić tylko w USA), w modelu Aero zastosowano ten sam zestaw spoilerów, który wcześniej był zarezerwowany dla Viggena. W jego skład wchodzą przedni spoiler, listwy boczne oraz obudowa tylnego zderzaka. Uroku dodaje także dyskretny spoiler na tylnej klapie. W standardzie znajdują się teraz nowe, 17-calowe aluminiowe felgi. Przyzwyczajenia wymaga dość wysoka linia tylnych okien. Widoczność do tyłu jest bardzo kiepska, przydałyby się czujniki parkowania.
Wnętrze
Przednie siedzenia modelu Aero są identyczne jak w modelu Viggen. W porównaniu ze standardowymi siedzeniami, posiadają one dodatkowe podpórki boczne, które zapewniają lepsze oparcie dla ud kierowcy i pasażera. Nie zmieniono deski rozdzielczej, której naszym zdaniem dobrze zrobiłaby modernizacja. Imitacja drewna nie robi najlepszego wrażenia, przydałyby się, wzorem modelu 9-5, uchwyty na puszki z napojami. Na krytykę zasługują także przyciski sterujące elektrycznie opuszczanymi szybami, które wtłoczono między fotele. Jakby dla równowagi, umieszczona w tym samym miejscu stacyjka, która pełni także rolę blokady skrzyni biegów, zasługuje na pochwałę.
Wyposażenie
Jak przystało na Saaba, zadbano o bezpieczeństwo bierne pasażerów - standardowo auto wyposażane jest w poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki chroniące głowę i klatkę piersiową, a także w specjalny system zagłówków, zapewniających ochronę kręgosłupa w razie uderzenia z tyłu. Poza tym, dopłaty nie wymagają ABS, elektrycznie opuszczane szyby, centralne ryglowanie zamków, wspomaganie układu kierowniczego, radioodtwarzacz, system kontroli trakcji, wycieraczki i spryskiwacze reflektorów, halogeny, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, skórzana kierownica, samoczynnie przyciemniające się lusterko wsteczne, komputer pokładowy, regulacja kierownicy w dwóch płaszczyznach, aluminiowe felgi, sportowe zawieszenie i lakier metalizowany.


Saab 9-3 Aero


Jazda

Saab 9-3 Aero jest bardzo szybki, ale jeszcze większe wrażenie robi wspaniała elastyczność silnika. Przyspieszenie od 60 do 100 km/h trwa na czwartym biegu niewiele ponad 7 sekund, to wynik, który stawia model Aero w ścisłej czołówce. Ponad 200 KM i napęd na przednie koła powoduje, że jazda bez systemu kontroli trakcji byłaby poważnie utrudniona. Przydałby się napęd na cztery koła, ale ma się on pojawić dopiero w następcy modelu 9-3.
Auto mimo dużej mocy nie jest zbyt paliwożerne, podczas testu zużyło średnio poniżej 10 l benzyny na 100 km, choć jeździliśmy naprawdę dynamicznie. Tyle, że większość z 1200 km pokonaliśmy poza miastem. Jazda w miejskich korkach powoduje zwiększenie zużycia do 12-13 l/100 km.

od 12 lat
Wideo

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty