S8 nie dla Łodzi

Anna Gronczewska, (pz), Sławomir Sowa

Droga ekspresowa S8 za jednym zamachem mogła połączyć Łódź z Wrocławiem, dać stolicy województwa południową obwodnicę i przynieść ulgę zapchanymi tirami Pabianicom, Łaskowi, Zduńskiej Woli i Sieradzowi. Ale pobiegnie przez Wieluń, Bełchatów i Piotrków. Tak zdecydowała wczoraj Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

 

  - Ta decyzja świadczy o anarchizacji państwa polskiego - nie krył wściekłości prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki, który za 60 tys. zł opublikował we wczorajszych gazetach list protestacyjny do ministra transportu. Ma powody do frustracji. To druga, w krótkim czasie klęska Łodzi, po fiasku w staraniach o organizację mistrzostw Europy w 2012 r. Jego rzecznik Kajus Augustyniak straszy GDDKiA prokuraturą. Zapowiada, że w przyszłym tygodniu miasto skieruje stosowną skargę.

 

Zgrzytają zębami i płaczą także w Pabianicach, Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradzu, a marszałek województwa Włodzimierz Fisiak (PO) nazywa decyzję GDDKiA kpiną.

 

Za to w Piotrkowie, Bełchatowie i Wieluniu fetują zwycięstwo. Wiceprezydent Bełchatowa Dariusz Matyśkiewicz szalał wczoraj w T-shircie z napisem oznajmiającym potrójne zwycięstwo miasta: mistrzostwo siatkarzy Skry, wicemistrzostwo ligi piłkarzy GKS i zdobycie S8.

 

Ważne powody GDDKiA

 

Dlaczego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wskazała na południowy przebieg S8? Najważniejszy powód to pieniądze. Przebieg drogi przez Wieluń, Bełchatów i Piotrków sytuuje ją w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, a to daje gwarancję uzyskania środków unijnych. Inne powody, które według GDDKiA dyskwalifikują łódzki przebieg S8 to: niższa prognoza ruchu, konkurencyjny przebieg wobec autostrady A2 na odcinku 100 km (co spowodowałoby zbyt duże natężenie ruchu na S8 przy jednoczesnym niewykorzystaniu A2), wydłużenie i nienaturalny przebieg trasy, komplikacja z poborem opłat na 18-kilometrowym odcinku bezpłatnej S8, który biegłby płatną autostradą A1, a ponadto kolizja z cenną przyrodniczo, chronioną doliną rzeki Grabi.

 

Generalna Dyrekcja chce Pabianicom, Łaskowi, Zduńskiej Woli i Sieradzowi na otarcie łez przebudować drogi krajowe nr 12 i 14, Łódź nie dostanie nawet nagrody pocieszenia.

 

Minister transportu lub Rada Ministrów mogliby jeszcze zmienić decyzję, ale Andrzej Maciejewski, rzecznik GDDKiA, nie daje na to nadziei. - Przed rozpoczęciem posiedzenia GDDKiA minister transportu Jerzy Polaczek poprosił dyrekcję, by wybrała kompromisowy wariant i tak właśnie zrobiliśmy - twierdzi Maciejewski.

 

Tym kompromisem ma być właśnie przebudowa dróg krajowych nr 12 i 14 dla Pabianic, Łasku, Zduńskiej Woli i Sieradza. Drogi mają być dwupasmowe, a jeszcze w czerwcu uruchomione zostaną środki na ich budowę.

 

S8 nie oddamy

 

Nie zanosi się jednak na to, żeby decyzja GDDKiA zamknęła ciągnącą się od dobrych kilku lat sprawę sporów o lokalizację S8.

 

Jarosław Jagiełło, poseł i szef PiS w okręgu łódzkim, twierdzi, że GDDKiA wydała jedynie... swoją opinię o przebiegu S8. - To opinia dyrektora Zbigniewa Kotlarka - przekonuje poseł. Jego zdaniem, decyzję w tej sprawie podjęła Rada Ministrów w rozporządzeniu z 13 lutego.

 

Jagiełło uważa, że na budowę wariantu łódzkiego też można zdobyć środki z UE. - Odcinek autostrady A2 z Konina do Strykowa nie był w Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, a znalazły się na niego unijne środki - twierdzi poseł.

 

Może być jeszcze gorąco. Radni w Zduńskiej Woli są gotowi wyprowadzić mieszkańców na ulice. Grożą zorganizowaniem protestu, który polegałby na celowym spowalnianiu ruchu na drodze krajowej nr 14 z Wrocławia do Łodzi. Zduńskowolska rada wysłała protest z taką groźbą do prezydenta, premiera, marszałków Sejmu i Senatu oraz ministra transportu.

 

- Inne środki już wykorzystaliśmy - ostrzega Marek Podsadniak, przewodniczący Rady Miasta Zduńska Wola. O formie i terminie protestu radni zdecydują na specjalnym posiedzeniu w przyszłym tygodniu.

 

Przedsmak tego, co się może dziać daje wczorajszy protest kilkudziesięciu mieszkańców Zgierza, którzy zablokowali na ponad pół godziny drogę krajową nr 1. Żądali m.in. budowy powiązanych ze sobą dróg S8 i S14, które ocaliłyby Zgierz przed ciężarowym tranzytem.

 

Według planów GDDKiA, budowa S8 w obecnej postaci ma się rozpocząć najwcześniej w przyszłym roku, w okolicach Piotrkowa. Koniec przewidziano na rok 2013. Ale takich "końców" S8 widziała już wiele.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie