
Jak pisze "Dziennik. Gazeta Prawna", szef resortu transportu Sławomir Nowak chciałby, aby jedyną instytucją obsługującą fotoradary był Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Dysponuje on siecią 315 fotoradarów, właśnie trwa instalacjach kolejnych i w najbliższych miesiącach ich liczba ma sięgnąć 375. Do tego dochodzi 29 mobilnych fotoradarów zainstalowanych w radiowozach Inspekcji Transportu Drogowego.
Straż miejskie i gminne dysponują ok. 230 urządzeniami do pomiaru prędkości i robienia zdjęć pojazdów, których kierowcy łamią przepisy. Wpływy z mandatów to dla wielu samorządów poważne źródło dochodu, nie chcą więc z niego rezygnować.
W rozmowie z "DGP" przekonują, że pieniądze z mandatów wydają na poprawę bezpieczeństwa, np. remonty dróg. Gdyby GITD przejął od nich fotoradary, pieniądze z mandatów trafiałby do budżetu państwa.
Odebrania strażnikom prawa do korzystania z fotoradarów domagają się posłowie
czytaj więcej: Zabrać strażnikom miejskim fotoradary - tego chcą posłowie
Przypominają raport Najwyższej Izby Kontroli z 2011 r. Urzędnicy NIK stwierdzili, że w latach 2009-2010 samorządowe formacje nielegalnie nałożyły tysiące mandatów, a strażnicy zajmowali się głównie polowaniem na kierowców.
Zgodnie z prawem straż miejska czy gminna może ustawiać fotoradary tylko na obszarze swojej gminy, tylko w terenie zabudowanym, przy drogach wszystkich kategorii oprócz ekspresówek i autostrad, ale tylko w miejscach, na które zgodziła się policja. Fotoradar zawsze musi być poprzedzony znakiem D-51 "Kontrola prędkości. Fotoradar".
Urzędnicy resortu transportu na artykuł "DGP" odpowiadają tak:
W opinii Ministerstwa Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej działania niektórych straży miejskich w obszarze instalowania i używania fotoradarów mogą być niezrozumiałe dla opinii publicznej oraz przyczyniać się do podważania zasadniczego celu użycia fotoradarów, jakim jest walka z osobami nieprzestrzegającymi zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Ministerstwo bezpośrednio nadzoruje jedynie GITD, które stawia urządzenia fotoradarowe w konsultacji z Policją oraz jednostkami badającymi bezpieczeństwo ruchu drogowego, tam, gdzie faktycznie znajdują się niebezpieczne miejsca na drogach krajowych.
Trwa analiza aktów prawnych, pod kątem doprecyzowania (zmian) przepisów wykonawczych, z których korzystają straże gminne przy lokalizacji wszystkich używanych urządzeń.
Intencją MTBiGM jest weryfikacja lokalizacji urządzeń samorządowych straży miejskich, tak aby przy ich lokalizacji każdorazowo zachowana była przesłanka bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie zaś „scentralizowanie zarządzania wszystkimi fotoradarami w Polsce", jak twierdzi redakcja "DGP".
(DKO)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Mohito - Sukienka midi w oryginalny wzór - Pomarańczowy
Sukienka midi w oryginalny wzór
kup teraz

Mohito - Swetrowa sukienka mini z golfem - Kremowy
Swetrowa sukienka mini z golfem
kup teraz

Mohito - Sukienka maxi w panterkę - Kremowy
Sukienka maxi w panterkę
kup teraz

Mohito - Wzorzysta sukienka koszulowa mini - Wielobarwny
Wzorzysta sukienka koszulowa mini
kup teraz

Mohito - Sukienka mini na ramiączkach - Czarny
Sukienka mini na ramiączkach
kup teraz

Mohito - Elegancka czarna sukienka mini - Czarny
Elegancka czarna sukienka mini
Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA