Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

(ms)
Z dnia na dzień sytuacja polskich producentów, importerów i sieci dealerskiej pogarsza się.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001


Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

Od początku roku sprzedaż samochodów osobowych zamknęła się liczbą 262 735 sztuk, czyli o 32,45% mniej w odniesieniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.
Promocja nie pomaga
Jeszcze bardziej przygnębiające są najświeższe informacje nadchodzące z rynku. Pomimo licznych akcji promocyjnych, bezpośrednio oddziałujących na kieszeń potencjalnych nabywców, zainteresowanie zakupem samochodów wciąż spada.
Polscy producenci w dołku
Aktualny kryzys w największym stopniu dotyka polskich producentów. Ich sprzedaż w okresie styczeń - wrzesień 2001, wynosząca 117 356 samochodów, była niższa w porównaniu do roku 2000 o 51,71%. Z miesiąca na miesiąc spadek ten pogłębia się.
U importerów lepiej
Pozycja importerów, jest zdecydowanie lepsza. W porównaniu z rokiem ubiegłym sprzedaż samochodów importowanych zmniejszyła się o zaledwie 0,38%. Czy obserwowany trend utrzyma się w kolejnych miesiącach
bieżącego roku, trudno jeszcze powiedzieć. Wiele zależy od rozwoju sytuacji i działań nowego rządu.

Na poprawę pozycji importerów wpływa wiele czynników, w tym prowadzone akcje promocyjne oraz informacja o możliwych podwyżkach cen, związanych z wprowadzeniem podatku importowego. W przeciwieństwie do polskich producentów, w wyniku spadku stawek celnych, z roku na rok ich pozycja poprawiała się.
Największy spadek wśród aut najtańszych
Największy spadek sprzedaży odnotowały segmenty samochodów o cenach poniżej 25 tysięcy złotych. W okresie styczeń - wrzesień 2001 zanotowany spadek sprzedaży samochodów klasyfikowanych w tym segmencie wyniósł ponad 73% (69% na koniec sierpnia bieżącego roku). Spadek ten wciąż się pogłębia. Tylko we wrześniu  sprzedaż samochodów z tego segmentu, była niższa w stosunku do września roku 2000 o prawie 72%. Wszystkie samochody klasyfikowane w tym segmencie produkowane są obecnie w Polsce.

Kolejnym segmentem notującym wysoki spadek jest segment samochodów o cenach mieszczących się w przedziale od 25 tysięcy do 30 tysięcy złotych. W przypadku tego segmentu, zanotowany spadek sprzedaży wyniósł 42,33%.
Gdzieniegdzie rośnie
Pomimo kryzysu panującego na polskim rynku, wciąż istnieją segmenty, których sprzedaż w stosunku do roku ubiegłego rośnie. Należą do nich segment samochodów o cenach mieszczących się w następujących przedziałach: 50 tysięcy do 70 tysięcy złotych, 70 tysięcy do 100 tysięcy złotych oraz 100 do 200 tysięcy złotych. Zanotowany wzrost sprzedaży dla wyżej wymienionych segmentów wynosi odpowiednio: 5,84%, 46, 62% oraz 42,80 %.
Budżet państwa ma też mniej
Obserwowany spadek sprzedaży samochodów znalazł bezpośrednie odzwierciedlenie w malejących dochodach budżetu państwa. Zgodnie z szacunkami przygotowanymi na podstawie detalicznych cen, w okresie styczeń - wrzesień 2001, w stosunku do analogicznego okresu roku 2000, dochody te spadły o około 19%, czyli o 654,26 miliona złotych.10 aut osobowych, których sprzedaż najbardziej wzrosła

ProducentIlość sztukZmiana
Skoda Fabia 19 372 + 14 638
Renault Thalia 6 012 + 6 012
Opel Corsa 6 117 + 3 318
Toyota Yaris 5 574 + 2 682
Peugeot 307 1 579 + 1 579
Renault Laguna 2 938 + 966
Citroen C5764 + 764
Alfa Romeo 147 688 + 688
Ford Mondeo 2 113 + 681
Fiat Doblo 628 + 28

10 aut osobowych, których sprzedaż najbardziej spadła

ProducentIlość sztukZmiana
Daewoo Matiz15 662- 22 409
Fiat Seicento34 625- 14 563
Daewoo Lanos10 030- 13 464
Skoda Felicia4 355- 13 257
Daewoo Tico1 315- 12 095
Fiat 126 EL532- 11 395
Opel Astra Classic4 997- 10 498
Fiat Punto11 262- 6 348
Daewoo Polonez3 224- 4 937
Ford Escort94- 4 315

Rejestracje nowych samochodów osobowych w Europie

1. Niemcy.......... 2 556 067

2. W. Brytania.... 1 962 700

3. Francja........... 1 713 958

4. Włochy........... 1 907 600

5. Hiszpania........ 1 109 497

6. Holandia......... 439 546

7. Belgia............. 391 960

8. Polska............ 262 735

9. Szwajcaria...... 245 938

10. Austria.......... 238 834

11. Grecja........... 228 432

12. Portugalia...... 196 157

13. Szwecja......... 182 276

14. Irlandia.......... 155 816

15. Finlandia......... 88 274

16. Dania............. 73 609

17. Norwegia........ 70 261

18. Luksemburg..... 34 393

19. Islandia........... 6 165
10 najlepiej sprzedawanych samochodów osobowych


Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

1. Fiat Seincento - 34 625 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

2. Skoda Fabia - 19 372 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

3. Deawoo Matiz - 15 662 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

4. Fiat Punto - 11 262 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

5. Fiat Uno - 10 853 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

6. Deawoo Lanos - 10 030 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

7. Peugeot 206 - 8 341 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

8. Opel Astra - 6 119 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

9. Opel Corsa - 6 117 szt.

Rynek Motoryzacyjny do 10.2001

10. Renault Megane - 6 057 szt.

Źródło: Samar

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty