Rynek. Jakie nowe auta kupują Polacy?

Paweł Piątek/SAMAR
Z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w lipcu 2021 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również niższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (czerwca 2021 roku). Skumulowana liczba rejestracji po siedmiu miesiącach 2021 r. jest wyższa od tej zanotowanej w 2020 roku.

Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w siódmym miesiącu 2021 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca 2020 roku oraz wobec poprzedniego miesiąca. To pierwszy spadek sprzedaży zanotowany po pięciu miesiącach wzrostu (liczonego rok do roku).

Tradycyjnie lipiec i sierpień to okres letnich wakacji i urlopów, w którym popyt na samochody jest niższy. Warto zwrócić również uwagę na trwające od kilku miesięcy ograniczenia w dostępności aut ze względu na problemy z półprzewodnikami. Produkcja niektórych modeli została znacznie ograniczona lub wręcz zastopowana, co zaczyna odbijać się na dostawach samochodów. Realnym wskaźnikiem pokazującym rosnące problemy z dostępnością aut jest zjawisko spadającego reeksportu samochodów osobowych. W tym roku jego udział nie przekroczył w żadnym miesiącu 10% dla samochodów osobowych, a w lipcu reeksport spadł po raz pierwszy od lat poniżej 7 procent.

Prognoza IBRM Samar na 2021 rok to: dla nowych samochodów osobowych - 480 tys. szt. (wzrost o 12,0% vs. 2020r.), dla nowych samochodów dostawczych - 72 tys. szt. (wzrost o 20,8% vs. 2020r.).

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lipcu 2021 roku zarejestrowano w Polsce 44 403 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 7,99% (-3 856 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 12,12% (-6 121 szt.) mniej niż w czerwcu 2021 roku. Dane skumulowane (325 187 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2021 roku o 28,68% (+72 478 szt.).

Wszystkie marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotował Hyundai – o 62,71%.

Około 5,63% aut (2 500 szt.) spośród zarejestrowanych w Polsce w lipcu 2021 roku zostało najprawdopodobniej wywiezionych z kraju zaraz po rejestracji w ramach tzw. reeksportu. Pod względem udziału reeksportu w rynku jest to spadek wobec poprzedniego miesiąca.

Poziom reeksportu w porównaniu do lipca 2020 spadł o 47,18%. Wynik ten może jeszcze ulec zmianie, gdyż część firm zajmujących się tego rodzaju działalnością notowana jest w grupie klientów indywidualnych (tak jest w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą i spółek cywilnych), co powoduje, że dane dotyczące wywozu aut za granicę pojawiają się w statystykach z opóźnieniem.

Uwzględnienie reeksportu wpływa na finalną wielkość polskiego rynku, który w lipcu 2021 roku wchłonął nieco ponad 41,9 tys. aut. Wynik ten również może jeszcze ulec zmianie, gdyż w momencie przygotowania niniejszej informacji prasowej nie wszystkie dane były dostępne.

Sprzedaż aut. Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w lipcu 2021 r. zarejestrowano w Polsce 38 851 samochodów osobowych, o 8,44% (-3 581 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 10,20% (-4 411 szt.) mniej niż w czerwcu 2021 r. Dotychczas w 2021 roku zarejestrowano w Polsce 280 999 samochodów osobowych, o 26,43% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+58 739 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców (bez uwzględnienia reeksportu), sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła czerwiec 2021 rok na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji. Wartość wskaźnika na poziomie 64 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (93 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (110 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (156 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w czerwcu 2021 roku (ostatnie dostępne dane) 131 zarejestrowanych samochodów na 10 000 mieszkańców.

Po uwzględnieniu dotychczasowych szacunków dotyczących tzw. reeksportu (w lipcu 2021r. ok. 2 500 sztuk) sytuacja na rynku aut osobowych wygląda inaczej. Liczba zarejestrowanych w tym miesiącu aut osobowych, które pozostały w kraju to około 36,4 tys. szt. Udział reeksportu w sprzedaży samochodów osobowych w tym miesiącu wyniósł ok. 6,43%, ale jego rzeczywisty udział po uwzględnieniu czynników wymienionych wcześniej będzie wyższy.

Sprzedaż aut. Kto kupuje?

W lipcu 2021 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 23,96%. Udział firm osiągnął poziom 76,04%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 29 541 aut. Udział klientów firmowych w 2021 roku wyniósł 74,21%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Uwzględnienie reeksportu dodatkowo komplikuje obraz, gdyż jak już wspomniano, część z samochodów (ok. 2 500 szt.) wykazywanych jako kupione i zarejestrowane w kraju przez klientów instytucjonalnych oraz część klientów indywidualnych, w rzeczywistości krótko po rejestracji została lub zostanie wywieziona za granicę.

Sprzedaż aut. Kto zyskał, a kto stracił?

Czternaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2021 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Suzuki o 115,16%, spadek zanotowało Renault, o 17,22%.

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2021 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 46 461 aut tej marki, o 51,19% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 16,53%.

Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 32 402 szt., o 5,08% więcej niż w 2020 roku. Udział marki wyniósł 11,53%.

Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali 23 408 samochodów, o 22,26% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,33%.

Na czwartej pozycji była KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 19 120 szt., o 43,55% więcej niż w 2020 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,80%.

Na piątej pozycji w rankingu skumulowanych wyników znalazł się Hyundai. W 2021 r. zarejestrowano dotychczas 15 302 auta tej marki, o 63,41% więcej niż w analogicznym okresie 2020 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,45%.

Sprzedaż aut. Co kupujemy?

Najczęściej kupowanym dotychczas modelem osobowym w 2021 roku jest Toyota Corolla (13 684 szt.; +49,49% r/r), za którą uplasowała się Toyota Yaris (10 816 szt.; +39,87% r/r) oraz Skoda Octavia (9 655 szt. +6,24% r/r), następnie Dacia Duster (8 428 szt.;+34,53/r), a za nią Skoda Fabia (7 189 szt.; -2,39% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris (4 827 szt.; +8,25%), na drugim miejscu – Dacia Duster (3 854 szt.; +31,81%), na trzecim – Toyota Corolla (3 072 szt.; +12,57%), na czwartym – Hyundai Tucson (2 622 szt.;+52,26%), a na piątym – Kia Sportage (2 542 szt.; +73,87%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (10 612 szt.; +65,17%). Na drugim miejscu jest Skoda Octavia (8 407 szt.; +14,71%), na trzecim Toyota Yaris (5 989 szt.; +82,93%), czwartym – Skoda Fabia (5 593 szt.; +6,86%), piątym – Toyota RAV4 (4 753 szt.; +64,12%).

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Pirat drogowy w Lublinie

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie