Od września 2003 r. do końca maja 2004 roku 230 tys. osób zamówiło Fiata Pandę. Szefowie Fiata Auto, prognozowali, że w 2004 r. sprzedaż tego modelu wyniesie około 200 tys. sztuk.
Automotive News Europe obliczył, że 100 fabryk samochodów w UE wykorzystywało w 2003 r. średnio 76,91% swoich możliwości produkcyjnych, które wynosiły 20,89 mln pojazdów (samochody osobowe i lekkie dostawcze).
Dla porównania, w 2002 r. parametr efektywności był niższy i wynosił 76,13%, przy czym całkowite moce produkcyjne zbliżały się do 21 mln egzemplarzy. W tym roku, producenci wykorzystywać będą 77,7% potencjału, ale nie będzie to wynikało tylko z wzrostu popytu, lecz redukcji możliwości produkcyjnych.
Od września 2003 r. do końca maja 2004 roku 230 tys. osób zamówiło Fiata Pandę. Szefowie Fiata Auto, prognozowali, że w 2004 r. sprzedaż tego modelu wyniesie około 200 tys. sztuk. Obecnie weryfikują swoje wcześniejsze prognozy i szacuję, że popyt może przekroczyć 250 tys. samochodów. Zakład w Tychach, w którym produkowany jest ten model, pracuje przez siedem dni w tygodniu na trzy zmiany. W maju zwiększono zatrudnienie o kolejnych 100 osób, a 25 mln zł przeznaczono na uruchomienie nowoczesnej lakierni. Szacuje się, że inwestycja zwróci się w ciągu 15-18 miesięcy. Panda sprzedaje się bardzo dobrze, ale także inne nowości z Turynu cieszą się uznaniem klientów. Na model Idea , który jest w sprzedaży od stycznia, złożono do końca maja 51 tys. zamówień, a na Lancię Ypsilon, która debiutowała we wrześniu ubiegłego roku, 86 tys. zamówień.
W odpowiedzi na rekordowy popyt na rynku samochodowym Toyota zwiększy potencjał produkcyjny w Europie. Zdolności produkcyjne fabryki w Wielkiej Brytanii, gdzie wytwarzane są modele Corolla i Avensis,
wzrosną z obecnych 220 tys. egzemplarzy do 285 tys. Zwiększyły się zdolności produkcyjne zakładów we Francji, gdzie może już powstawać 210 tys. Yarisów. Uwzględniając obecne możliwości produkcyjne fabryki w Turcji (150 tys. aut), Toyota jest w stanie wytwarzać w ciągu roku łącznie 645 tys. pojazdów. W przyszłym roku, Toyota wraz z grupą PSA uruchomią nową fabrykę w Czechach. Zakład będzie w stanie produkować 300 tys. samochodów, z czego 100 tys. będą to modele japońskie. W roku bieżącym Japończycy zamierzają wyprodukować 565 tys. samochodów.
Wzrastający popyt zmusił, europejski oddział Forda do zwiększenia produkcji o ponad 34 000 sztuk. Zgodnie z przewidywaniami, wzrost ten spowoduje przekroczenie przez Forda w skali roku poziomu 1 550.000 wyprodukowanych pojazdów, osiągniętego w roku ubiegłym. Modelami, które w największym stopniu przyczynią się do zwiększenia produkcji będą Ford Focus i Ford Focus C-MAX (wzrost o ponad 11 200 aut). Produkcja Forda Fiesty i Forda Fusion zwiększy się o 7 500 sztuk, natomiast modelu mondeo wzrośnie o ponad 5 tys. sztuk.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?