Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruch drogowy. Ustąp pierwszeństwa na przejściu

Paweł Piątek
Choć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej pieszych – w 2018 r. w takich okolicznościach śmierć poniosło aż 271 osób. Za najwięcej wypadków wśród pieszych są odpowiedzialni kierujący samochodami osobowymi, choć sprawcami takich zdarzeń bywają również motocykliści czy rowerzyści.Fot. Renault
Choć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej pieszych – w 2018 r. w takich okolicznościach śmierć poniosło aż 271 osób. Za najwięcej wypadków wśród pieszych są odpowiedzialni kierujący samochodami osobowymi, choć sprawcami takich zdarzeń bywają również motocykliści czy rowerzyści.Fot. Renault
Choć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej pieszych – w 2018 r. w takich okolicznościach śmierć poniosło aż 271 osób. Za najwięcej wypadków wśród pieszych są odpowiedzialni kierujący samochodami osobowymi, choć sprawcami takich zdarzeń bywają również motocykliści czy rowerzyści.

Piesi nie mogą czuć się bezpiecznie na przejściach. W 2018 r. na pasach zginęło aż 271 osób. Główną przyczyną potrąceń pieszych było nieustąpienie im pierwszeństwa na przejściu (62,2% potrąceń pieszych z winy kierujących)*.

Choć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej
Choć główną funkcją przejścia dla pieszych jest umożliwienie bezpiecznego przedostania się na drugą stronę ulicy, to właśnie na pasach ginie najwięcej pieszych – w 2018 r. w takich okolicznościach śmierć poniosło aż 271 osób. Za najwięcej wypadków wśród pieszych są odpowiedzialni kierujący samochodami osobowymi, choć sprawcami takich zdarzeń bywają również motocykliści czy rowerzyści.

Fot. Renault

Najczęściej winni potrąceń pieszych są kierowcy aut osobowych, którzy w 2018 r. spowodowali aż 4 008 takich wypadków. Polska należy również do europejskich krajów z najwyższym odsetkiem pieszych, którzy zginęli w wyniku potrącenia przez samochód – podobnie jak we Włoszech odsetek ten wynosi u nas 74%, a wyprzedza nas tylko Chorwacja (76%)**.

- Mam wrażenie, że przejścia dla pieszych są traktowane przez polskich kierowców jako przeszkoda na drodze. Widać to często po znacznych prędkościach i niechęci do zatrzymania. Kierowcy zachowują się tak, jakby ustąpienie pierwszeństwa pieszemu było opcjonalne, a ruch pieszy był mniej ważny od samochodowego. Umożliwianie pieszym przejściaprzez jezdnię jest jednak nieodłącznym elementem prowadzenia samochodu i obowiązkiem kierowcy – mówi Adam Knietowski, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

- Kiedy zbliżamy się do przejść dla pieszych, powinniśmy uważnie obserwować przejście i jego okolicę oraz zredukować prędkość, aby móc swobodnie się zatrzymać, płynnie i nie zaskakując innych kierowców. Gdy zachowamy szczególną ostrożność, a prędkość jazdy dostosujemy do warunków, nie będziemy zaskoczeni zmianą sytuacji w okolicach przejścia dla pieszych, a tym samym damy radę odpowiednio zareagować nawet wtedy, gdy pieszy wejdzie na przejście nierozważnie i w ostatniej chwili  – kontynuuje Adam Knietowski.

Uważać powinni jednak nie tylko kierowcy. Motocykliści byli w 2018 r. sprawcami 44 potrąceń pieszych, rowerzyści – 178 takich wypadków.

Każdy kierujący wysiada z samochodu albo schodzi z roweru czy motoru i w tym momencie staje się pieszym, dlatego problem nieustępowania pierwszeństwa na przejściach dotyczy wszystkich uczestników ruchu drogowego.

* źródło: policja.pl
** źródło: ETSC

Tak wygląda Opel Corsa 6. generacji

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty